رویترز: تجارت دریایی جهان در معرض طوفان‌های سرخ و سرد قرار دارد


رویترز: تجارت دریایی جهان در معرض طوفان‌های سرخ و سرد قرار دارد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تشدید تنش‌ها در دریای سرخ، طوفان زمستانی و خشکسالی در کانال پاناما، حمل و نقل دریایی جهان را با چالش مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، «شرایط آب و هوایی زمستانی و همچنین حوادث اضطراری در دریای سرخ بر حمل و نقل دریایی بین المللی در سراسر اروپا و بنادر اصلی تأثیر خواهد گذاشت» این را رویترز در گزارش امروز خود به نقل از یک شرکت کشتیرانی بین المللی آورده است.

طبق اعلام رویترز در نتیجه چالش‌های فزاینده از دریای سرخ تا کانال‌های سوئز و پاناما دایره خطرات پیرامون خدمات حمل و نقل دریایی در سطح جهان روز به روز در حال گسترش است،

وضعیت امنیتی دریای سرخ به دنبال حملات آمریکا و انگلیس به یمنی‌ها طی روزهای اخیر وخیم‌تر شده است، تعدادی از شرکت‌های کشتیرانی در جهان، از جمله شرکت‌های برجسته در بخش انرژی، مسیر کشتی‌های خود را به مسیری طولانی‌تر و گران‌تر در اطراف دماغه امید نیک در آفریقای جنوبی تغییر داده‌اند.

رویترز به نقل از شرکت کشتیرانی بین المللی مرسک امروز پنجشنبه خبر داد که اختلالات جوی در بنادر شمال اروپا و انحراف کشتی‌ها از دریای سرخ باعث ایجاد ازدحام در اسکله‌های دریافت کانتینر در این بنادر شده است.

این شرکت تاکید کرد که طوفان‌های زمستانی و تعطیلات اخیر در شمال اروپا منجر به بسته شدن برخی بنادر و تعلیق کشتیرانی شد و انتظار می‌رود که شرایط آب و هوایی زمستانی و همچنین حوادث اضطراری در دریای سرخ بر کشتیرانی کانتینری در سرتاسر اروپا و بنادر اصلی آن تأثیر خواهد گذاشت.

مرسک گفت: با توجه به ازدحام بالا در اسکله‌های کانتینری در بنادر شمال اروپا از مشتریان می‌خواهیم محموله‌های خود را پس از تخلیه محموله‌های قبلی، در اسرع وقت دریافت کنند تا به حل مشکل ترافیک کمک شود.

این شرکت با ابراز امیدواری به ایجاد یک راه حل پایدار در آینده نزدیک گفت: ما هر کاری از دستمان بر می‌آید انجام می‌دهیم تا در حل قضیه سهیم باشیم، ما از مشتریان می‌خواهیم برای مواجهه مداوم با پیچیدگی‌های موجود در منطقه و یک اختلال بزرگ در شبکه جهانی آماده شوند.

مرسک ‌به مشتریان این پیشنهاد را داده که برخی از محموله‌ها را با کشتی به بنادر عمان و امارات و از آنجا از طریق حمل و نقل هوایی به مقصد خود در اروپا یا ایالات متحده حمل کنند.

به دنبال مقابله نیروهای مسلح یمن با کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی و تنش ایجاد شده در دریای سرخ، مرسک و شماری از شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی به جای عبور از کانال سوئز دماغه امید نیک در جنوب آفریقا را به عنوان مسیر جایگزین برگزیده‌اند.

دیروز، چهارشنبه، مدیرعامل مرسک گفت که اختلالی که در ترافیک جهانی کشتیرانی به دلیل حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ مشاهده می‌شود، احتمالاً حداقل برای چند ماه ادامه خواهد داشت.

سید عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصار الله یمن نیز ساعتی پیش در سخنرانی خود تاکید کرد که عملیات علیه کشتی‌های آمریکایی، انگلیسی و اسرائیلی ادامه دارد و تجاوز نظامی آمریکا چیزی از موضع صنعاء را تغییر نخواهد داد و بر قدرت نظامی آن تاثیرنخواهد گذاشت.

کاهش صادرات محصولات کشاورزی اوکراین

مایکولا سولسکی، وزیر کشاورزی اوکراین هم امروز پنجشنبه گفت که وضعیت دریای سرخ منجر به کاهش سرعت صادرات محصولات کشاورزی اوکراین در ژانویه شد.

سولسکی در اظهاراتی تلویزیونی گفت: ما مقدار زیادی محصول کشاورزی در ماه دسامبر صادر کردیم، اما نرخ در ژانویه کاهشی شد، در دریای سرخ مشکلاتی وجود دارد و بخشی از صادرات ما از دریای سرخ به چین، آسیا و کشورهای آفریقایی می‌رسد و بنابراین سرعت آنها کاهش یافت، حرکت کشتی‌ها زیاد است یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات محموله ها تعطیلات سال نو بوده است.

اوکراین در ماه دسامبر ۴.۸ میلیون تن غذا از طریق کریدور دریای سیاه خود صادر کرد که بیش از حداکثر میزان صادرات ماهانه تحت قرارداد قبلی غلات با میانجیگری سازمان ملل بود.

کاهش تردد در کانال سوئز

در بحبوحه تشدید تنش‌ها در جنوب دریای سرخ، بلومبرگ گزارش داد که ترافیک ناوبری در کانال سوئز نسبت به اوج خود در سال ۲۰۲۳، ۴۱ درصد کاهش یافته است.

عصر دیروز چهارشنبه، این خبرگزاری به نقل از یک پلتفرم داده‌ای که توسط صندوق بین‌المللی پول و دانشگاه آکسفورد اداره می‌شود، گزارش داد که میانگین تعداد کشتی‌های عبوری از کانال سوئز تا یکشنبه گذشته به ۴۹ کشتی در روز رسیده است در مقایسه با اوج روزانه در سال ۲۰۲۳ که ۸۳ فروند کشتی بوده است.

افت عملکرد کانال پاناما به دلیل خشکسالی

طبق گزارش آسوشیتدپرس، خشکسالی شدید در پاناما که از سال گذشته آغاز شده، مقامات این کشور را مجبور کرد که تعداد کشتی‌های عبوری از کانال پاناما را تا ۳۶ درصد کاهش دهند.

این کانال یکی از مهم ترین مسیرهای تجاری در جهان است و انتظارات نشان می‌دهد که این تصمیم ضربه اقتصادی بیشتری نسبت به آنچه قبلا انتظار می‌رفت به پاناما وارد می‌کند.

اکنون مقامات کانال تخمین می‌زنند که کاهش سطح آب در سال ۲۰۲۴ بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار برایشان هزینه داشته باشد در مقایسه با برآوردهای قبلی که ۲۰۰ میلیون دلار بوده است

یکی از شدیدترین خشکسالی‌‎هایی که این کشور واقع در آمریکای مرکزی را تحت تاثیر قرار داده است، باعث هرج و مرج در این مسیر دریایی ۵۰ مایلی و ازدحام ترافیک برای کشتی ها شده و قابلیت این کانال برای حمل و نقل بین المللی کشتیرانی را زیر سوال برده و نگرانی ها را در مورد تاثیر این موضوع بر تجارت جهانی برانگیخته است.

دیروز، چهارشنبه، مدیر کانال پاناما، ریکورد واسکوئز گفت که تعداد کشتی‌های عبوری از این کانال به ۲۴ کشتی کاهش می‌دهد، تعداد کشتی های عبوری از کانال از سال گذشته از ۳۸ کشتی عبوری در هر روز به تدریج رو به کاهش رفته بود.

وی با بیان اینکه این کانال در سه ماهه نخست سال مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش تردد کالا و ۷۹۱ فروند کشتی داشته است، گفت: این یک افت بسیار بزرگ است. اما مدیریت موثرتر آب و افزایش بارندگی در نوامبر گذشته، حداقل به ما این امکان را داده است که مطمئن شویم سطح آب به اندازه کافی برای عبور ۲۴ کشتی در روز تا پایان آوریل آینده، که شروع فصل بارانی بعدی است، بالا است.

مقامات کانال پاناما که یکی از مسیرهای مهمی است که اقیانوس اطلس را به دریای کارائیب و اقیانوس آرام متصل می‌کند، خشکسالی را به پدیده آب و هوای ال نینو و تغییرات آب و هوایی نسبت دادند و گفتند که لازم است کشور پاناما به دنبال منابع آب جدید برای عملیات کانال و مصرف انسانی باشد.

همان دریاچه‌هایی که کانال پاناما را پر می‌کنند، آب بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور پاناما را که بیش از چهار میلیون نفر هستند، تامین می‌کند. واسکز گفت: مشکل آب یک مشکل ملی است نه فقط مشکل کانال. ما باید این مشکل را در سراسر کشور حل کنیم.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا