کارآمدترین ساز و کار نظارتی، نظام خودکنترلی است/ استثنای افراد متصل به قدرت از اجرای قانون باعث احساس بی‌عدالتی و نارضایتی مردم می‌شود


 کارآمدترین ساز و کار نظارتی، نظام خودکنترلی است/ استثنای افراد متصل به قدرت از اجرای قانون باعث احساس بی‌عدالتی و نارضایتی مردم می‌شود

به گزارش رکنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر دولت مردمی به شهرستان‌های استان تهران، در نشست شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه، با تبریک ایام ماه رجب به تشریح اهمیت بهره گرفتن...

به گزارش رکنا، دکتر سید ابراهیم رئیسی در پایان سفر دولت مردمی به شهرستان‌های استان تهران، در نشست شورای اداری شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه، با تبریک ایام ماه رجب به تشریح اهمیت بهره گرفتن مسئولان از قدرت لایزال الهی در انجام مسئولیت‌ها اشاره و تصریح کرد: اینکه می‌بینیم امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف اهمیتی به قدرت‌های جهانی نمی‌داده و نمی‌دهند ناشی از ارتباط و اتصال آنها به قدرت لایزال خداوند متعال است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایستادگی و مقاومت امروز فلسطینیان مظلوم و مقتدر غزه نیز برگرفته از ارتباط و اتصال این مردم با خداوند و بهره گرفتن از منبع اصلی قدرت است، افزود: اینکه مردم و مقاومت فلسطینی بدون نیرو و تجهیزات معمول و مرسوم در برابر جنایات یک ارتش مجهز که مستظهر به پشتیبانی تمام و کمال قدرت‌های جهانی نیز هست، بیش از 100 روز ایستادگی کرده، ناشی از توکل و اتصال آنها به خداوند متعال است.

دکتر رئیسی با تاکید بر اهمیت توکل و اتصال مسئولان به قدرت الهی اظهار داشت: در نظام‌های مدیریتی و سیاسی مختلف معمولا ساز و کارهایی برای نظارت بر عملکرد مسئولان طراحی می‌شود و در نظام مدیریتی ما نیز چنین ساز و کارهایی دیده شده است، اما نظام مدیریتی در جمهوری اسلامی ایران یک تفاوت جدی با دیگر نظام‌های مدیریتی دارد که عبارت است از اینکه مسئولان اینجا قبل از هر ساز و کار نظارتی خود را در محضر و تحت نظارت الهی می‌بینند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کارآمدترین ساز و کار نظارتی، نظام خودکنترلی است، خاطرنشان کرد: در چنین نظام نظارتی مسئولان و کارکنان چه نظارت سازمانی بر آنها باشد و چه نباشد، از آنجا که خود را در محضر الهی می‌دانند، در آشکار و پنهان مرتکب تخلف، فساد و خطا نمی‌شوند.

دکتر رئیسی در ادامه بر اهمیت توجه به اخلاق حرفه‌ای و عمومی در سازمان‌ها و دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: کم‌کاری، بی‌نظمی، توجه نکردن به حقوق مردم و توجه نکردن به اقتضائات از جمله منکرها در اخلاق حرفه‌ای و عمومی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و تلاش شود معروف‌ها که عبارتند از کار جهادی، نظم و توجه به حقوق مردم در ادارت و دستگاه‌ها ترویج شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در نظامات مدیریتی معمولا بالاترین حد از رعایت حقوق مردم در قالب شعارهایی مثل مشتری‌مداری یا حق با ارباب رجوع است،‌ تبلور می‌یابد، افزود: در نظام مدیریت اسلامی هر مسئول، مدیر و کارمندی بالاتر از مشتری مداری به مردم و ارباب رجوع عشق می‌ورزد و از سر عشق و علاقه به مراجعان کارهای آنها را حتی فراتر از چارچوب‌های اداری دنبال می‌کنند.

دکتر رئیسی خطاب به مدیران با بیان اینکه همانطور که شما درباره کار گذشتگان و نیز دیگران قضاوت کرده و می‌کنید، یقین داشته باشید که دیگران نیز درباره عملکرد شما قضاوت خواهند کرد، اظهار داشت: مردم از شما به عنوان مسئولان دولت مردمی این است که خود را در منظر خداوند ببینید و به شکل واقعی و جهادی دنبال حل مسائل و مشکلات باشید.

رئیس جمهور تصریح کرد: همین شما و ما که زیر این سقف نشسته‌ایم مسئول گره‌گشایی از زندگی و تامین مطالبات مردم هستیم و همانطور که مردم از ما انتظار حل مشکلات را دارند‌، خداوند نیز از ما انتظار دارد که وقت و توان خود را صرف رسیدگی به مسائل مردم کنیم.

دکتر رئیسی در ادامه با اشاره به خوش آب و هوا بودن منطقه دماوند و فیروزکوه و تمایل مردم برای استفاده از این موهبت خاطرنشان کرد: طبیعتا همه مردم دوست دارند که در مناطقی مثل دماوند و فیروزکوه خانه و محل اقامت داشته باشند، اما این مسئله با محدودیت‌هایی مواجه است. اینکه مردم ببینند در برابر این محدودیت‌ها نسبت به آنها تبعیض اعمال شود بسیار باعث نارضایتی خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: اینکه مردم ببینند قانون فقط برای برخی اعمال می‌شود و برخی که به قدرت متصل هستند از اعمال قانون مستثنی می‌شوند باعث احساس بی‌عدالتی و ایجاد نارضایتی می‌شود. مردم از این دولت انتظار اجرای عدالت و جلوگیری از تبعیض را دارند؛ تصور نکنیم مردم بی‌عدالتی را فراموش می‌کنند، بلکه اجحاف و بی‌عدالتی و تبعیض در ذهن مردم می‌ماند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مردم مسائل و مشکلات را بسیار خوب رصد می‌کنند، اظهار داشت: شاید مردم در این‌باره مطلبی به ما نگویند، اما اگر پای حرف دلشان بنشینید مطرح می‌کنند و عنوان می‌دارند که انتظار چنین وضعی را نداشتند.

دکتر رئیسی بر ضرورت اجرای مسئله عدالت به نحوی که همه مردم اجرای آن را حس کنند تأکید کرد و افزود: مردم نباید حس کنند که در اجرای مقررات تبعیض وجود دارد. ساخت و ساز و تغییر کاربری‌ها نباید مورد اغماض واقع شود و مردم این را باید در عمل مشاهده کنند. نباید با یک دیوار اضافه‌ای که یک فرد روستایی در زمین خود احداث کند، برخورد شود، اما در شهر جلوی چشم چندین روستایی ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گیرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه هر کار غیرمجازی برای ادارات و سازمان‌ها باید «غیرمجازتر» محسوب شود، گفت: ادارات و سازمان‌ها، نماد و نمود اجرای قانون هستند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود از ضرورت اجرای عدالت در فرآیند جذب و ارتقای نیروی انسانی در ادارات دولتی سخن گفت و افزود: وقتی این عدالت اجرا نشود، نیروی‌های اداری اعتراض می‌کنند که چرا من با سابقه و مدرک تحصیلی بیشتر و بالاتر مشمول ارتقا نشدم و دیگری با سابقه کمتر و مدرک تحصیلی پایین‌تر ارتقا یافت؟

رئیس جمهور بر مسئولیت تک تک مدیران و مسئولان کشور در حوزه اجرای عدالت تاکید کرد و با تصریح بر این نکته که حتی اندک بی‌عدالتی هم زیاد است، عنوان داشت: مردم شهید داده کشور ما چشم‌انتظارند و نگاه می‌کنند که مسئولان چگونه عمل می‌کنند. برخی در توجیه می‌گویند که این اشتباه در دوران مدیریت سابق صورت گرفته است در حالی که نقص‌ها و کمبودها نباید مشمول مرور زمان شود. همه موظفیم عدالت اداری را در جذب و ارتقا، پیگیری و آن را در عمل اجرا کنیم.

دکتر رئیسی به ماهیت غالب کشاورزی و دامداری منطقه دماوند و فیروزکوه اشاره کرد و با تأکید بر لزوم کمک همه نهادها و سازمان‌ها برای رونق این دو حوزه، از ضرورت ارتقای صنایع تبدیلی در این دو منطقه سخن گفت و تصریح کرد: در این زمینه صرفاً مدیران محلی مسئولیت ندارند و تمامی مدیران دولتی باید به کمک این مهم بیایند.

رئیس جمهور اهمیت حوزه گردشگری را یادآور شد و با درخواست از استاندار و سایر مسئولان منطقه‌ای برای پیگیری توسعه این حوزه خاطرنشان کرد: درباره مسائلی که باعث گلایه‌ها از تعیین بستر رودخانه منطقه شده است، می‌شود موضوع را بازنگری کرد و من از معاون اجرایی می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کند.

دکتر رئیسی از حساسیت بسیار بالای موضوع محیط زیست در نظر خود گفت و با اشاره به ضرورت ممانعت از تخریب آن تصریح کرد: البته سازمان حفاظت محیط زیست هم راه را برای کسب و کار، درآمد و رونق زندگی مردم باز کند. یعنی هم محیط زیست باید حفظ شود و هم زندگی مردم رونق گیرد.

رئیس جمهور به اهمیت مسئله توسعه روستاها اشاره کرد و افزود: چرا روستایی‌ها در روستای خود نمی‌مانند؟ باید مشخص شود که کدام روستاها هستند که امکانات لازم را برای ماندگاری روستائیان ندارند؟ اکثر مناطق روستایی کشور از امکانات برخوردارند اما باید مشخص شود که چرا با این حال روستائیان مهاجرت می‌کنند؟ بعضی می‌گویند کشاورزی صرف نمی‌کند، این وظیفه ماست کاری کنیم که کشاورزی برای روستائیان بصرفه باشد، از جمله اینکه محصولات آنها را به صورت تضمینی خرید کنیم.

دکتر رئیسی با یادآوری خرید تضمینی 4.5 میلیون تن گندم روستائیان در سال اول دولت سیزدهم، اقدام دولت برای خرید 11.5 میلیون تن گندم در سال جاری را یادآور شد و اظهار داشت: این برنامه ادامه می‌یابد تا ان‌شاء الله دیگر نیاز به خرید گندم از خارج نداشته باشیم و کشاورزی نیز برای روستائیان بصرفه باشد.

رئیس جمهور با اشاره به رشد 22 درصدی تولید کالاهای اساسی بخش کشاورزی، بر توانایی کشور در خودکفا شدن در تولیدات کالاهای اساسی و بی‌نیازی نسبت به خرید آنها از خارج تأکید کرد و گفت: در این زمینه زمین‌های کشاورزی و باغات باید مورد حمایت قرار گیرند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای اداری دماوند و فیروزکوه از اهمیت پیگیری وضعیت بیمارستان‌های این دو شهرستان سخن گفت و اظهار داشت: این دو شهرستان چون محل تردد و عبور و مرور هستند، دچار حوادث می‌شوند، لذا از استاندار می‌خواهم با پلیس راهور در اینباره جلسه بگذارند چرا که اخبار تصادفات برای همه ناگوار است. وقتی خانواده‌ای قصد سفر دارد اما با تصادفی مواجه می‌شود نه تنها همان خانواده بلکه یک فامیل بهم می‌ریزد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تشکیل شورای ترافیک درباره تصادفات در منطقه دماوند و فیروزکوه همچنین از ضرورت مساعدت تمامی نهادها همچون وزارت راه و شهرسازی، سپاه و بسیج در این زمینه سخن گفت و با اشاره به گزارش مطرح شده درباره اصلاح نقاط حادثه‌خیز منطقه از سازمان‌های مسئول خواست اجرای مقررات و تصمیمات را در این زمینه با جدیت دنبال کنند.

دکتر رئیسی با اشاره به ضرورت اجرای قاطع مقررات راهنمایی و رانندگی به منظور کاهش آمار تصادفات و تلفات، اظهار داشت: این میزان آمار تلفات رانندگی بالاست و گاهی گمان می‌کنیم گویا درگیری و جنگی رخ داده است. توصیه و پیگیری در این حوزه بسیار خوب است، اما باید با پیگیری جدی اجرای مقررات، آمار تصادفات پایین بیاید.

رئیس جمهور به تقاضای مطرح شده در این نشست درباره پیش‌بینی مکان‌های خاصی برای بانوان اشاره کرد و ضمن تاکید بر پیگیری این موضوع از سوی استاندار، فرماندار و معاون اجرایی ابراز امیدواری کرد تا ان‌شاء الله در نوبت بعدی سفر به دماوند و فیروزکوه، گزارش داده شود که خانم‌ها در این منطقه می‌توانند به راحتی تفریح کنند و از فضاهای مناسب برای خود برخوردار باشند.

دکتر رئیسی با اشاره به گزارش ارائه شده درباره فقدان واحد درمانی در منطقه آبعلی بر ضرورت پیگیری مسئله از سوی وزیر بهداشت تأکید و در ادامه سخنان خود با اشاره به توقعات مردم از مسئولان کشور، اظهار داشت: وقتی وظایف اداری و قانونی به موقع، به صورت جهادی، با انگیزه و مطالعه شده انجام گیرد، رضایت خدا و مردم را در پی دارد، اما اگر بر زمین بماند کارها دچار وقفه می‌شود، همانند سدی که گزارش دادند که از سال 84 تا به امروز تکمیل نشده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این همه تأخیر در پیگیری کارها و اجرای پروژه‌ها موجب خسارت و افزایش هزینه برای مردم و دولت می‌شود، گفت: می‌توانستیم خیلی زودتر از منافع این سد بهره ببریم، اما به علت تأخیر در پیشبرد آن از این منافع محروم شدیم.

دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه باید طرحی نو در انداخت، روش‌های فعلی اداری و بروکراسی پیچیده را موجب نارضایتی مردم برشمرد و با اشاره به اینکه این وضعیت زیبنده نظام اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: مردم «عدالت»، «دوری از تبعیض» و «سلامت اداری» را می‌خواهند که اینها خودش مایه آرامش زندگی آنهاست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنچه خدا و رهبری و مردم از ما می‌خواهند انجام به موقع کارهاست، افزود: هیچگاه نظر تمامی کارشناسان درباره یک موضوع یا پروژه یکسان نیست و این نظرات کارشناسی هیچ جا متوقف نخواهد شد، از این روست که برخی کارها زمین می‌ماند. این در حالی است که هر کارشناسی نظر خود را دارد و شما مشاهده می‌کنید گاهی نظرات کارشناسان به عنوان مثال در موضوع قیمت‌ها تفاوت‌های فاحش دارد. نمی‌خواهم بگویم در کارها از نظرات کارشناس‌ها استفاده نشود، اما حتی در پزشکی هم که روی یک بدن و فیزیک نظر می‌دهند، تفاوت نظر کارشناسی بسیار است.

دکتر رئیسی به لزوم متوقف نشدن طرح‌های توسعه در کنار اهمیت دادن به نظر کارشناسان اشاره کرد و با تأکید بر اینکه توسعه‌یافتگی ضرورت کشور ماست، گفت: نظرات کارشناسان نباید مانع پیشبرد پروژه‌های عظیم شود. گاهی مشاهده می‌شود یک کارخانه بزرگ یا یک مجموعه های‌تک متوقف نظر یک کارشناس خاص شده است. در این موارد می‌توان از نظرات دیگر کارشناسان هم استفاده کرد؛ البته کسانی که پیشداوری نداشته باشند و ذهن‌شان کاملاً بی‌طرف باشد.


 کارآمدترین ساز و کار نظارتی، نظام خودکنترلی است/ استثنای افراد متصل به قدرت از اجرای قانون باعث احساس بی‌عدالتی و نارضایتی مردم می‌شود

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول