افزایش قیمت بنزین و تورم/ ضرپرت ارائه راهکار برای توزیع عادلانه یارانه بنزین به مردم


افزایش قیمت بنزین و تورم/ ضرپرت ارائه راهکار برای توزیع عادلانه یارانه بنزین به مردم

نرسی قربان کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر بخواهیم از دید اقتصادی صِرف به مسئله افزایش قیمت بنزین نگاه کنیم قیمت گذاری مینیمُم بنزین هزینه تولید و پخش آن می‌شود به عنوان مثال اگر تصور کنیم که نفت خام قیمتی ندارد اما اگر هزینه پالایش و حمل و نقل بنزین را در نظر بگیریم بسیار بیشتر از قیمت بنزین فعلی است در نتیجه ما یارانه عظیمی را در قیمت بنزین پرداخت می‌کنیم.

دکتر نرسی قربان در مورد طرح افزایش قیمت بنزین در کشور گفت: به طور کلی قیمت بنزین در ایران و در مقایسه با کشورهای نفت خیزی مانند عربستان صعودی، کویت، امارات و حتی پاکستان نیز بسیار پایین‌تر است در واقع ما بنزین را در حدود ۳ سنت که معادل ۱۵۰۰ تومان می‌شود به فروش می‌رسانیم در صورتی که در آمریکا هر لیتر بنزین به قیمت ۲ دلار به فروش می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند یا خیر ؟افزود: در واقع قیمت بنزین در کشور ما بسیار پایین است و در این مسئله هیچ شکی نیست اما اینکه باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند، یک کار کارشناسی است که دولت‌های قبل نیز بر روی این مسئله کار کرده‌اند تا عواقب آن را در نظر بگیرند و باید این مسئله را در نظر بگیریم که با افزایش قیمت بنزین شاهد تورم بیشتری نیز خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در ایران عواقب افزایش قیمت بنزین بسیار بیشتر از این مسائل است قیمت نان و بنزین مسئله‌ای است که عواقب سیاسی و اقتصادی دارد،به عنوان مثال در کشورهای خارجی قیمت بنزین امروز ۵ سطح بالا می‌رود و روز بعد دو سطح پایین می‌آید و برای مردم تفاوتی ندارد که چقدر افزایش یافته است اما در ایران کوچکترین تغییراتی در قیمت بنزین حتی قبل از انقلاب نیز منجر به کشته شدن نخست وزیر و اعتراضات گسترده‌ای شد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بخواهیم از دید اقتصادی صِرف به مسئله افزایش قیمت بنزین نگاه کنیم قیمت گذاری مینیمُم بنزین هزینه تولید و پخش آن می‌شود به عنوان مثال اگر تصور کنیم که نفت خام قیمتی ندارد اما اگر هزینه پالایش و حمل و نقل بنزین را در نظر بگیریم بسیار بیشتر از قیمت بنزین فعلی است در نتیجه ما سوبسید عظیمی را در قیمت بنزین پرداخت می‌کنیم.

نرسی قربان در ادامه تاکید کرد: اگر از دید اقتصادی صِرف به این مسئله نگاه کنیم و قیمت بنزین را به سمتی ببریم که هزینه‌های خود را جبران کند و قیمت نفت خام که در حدود ۸۰ دلار است و یک بشکه ۱۶۰ لیتری نفت که در حدود ۵۰ سنت و معادل با ۲۵ هزار تومان را در نظر بگیریم به رقمی می‌رسیم که جبران کسری بودجه، توسعه کشور و سایر موارد دیگر خواهد شد اما این مسئله صرفاً از دید اقتصادی است و نمی‌توان به بازتاب سیاسی آن بی‌توجه بود و این قانون را تصویب کرد بنابراین باید راهکارهای دیگری را در نظر گرفت.

وی یادآور شد: در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی مقرر شد که سالیانه ۱۰ درصد قیمت بنزین به صورت تدریجی افزایش یابد اما در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد این قانون ملغی شد،اما افزایش تدریجی ۱۰ درصد قیمت بنزین، سالیانه یک رقم معقولی اضافه می شد که مردم نیز دچار شوک سیاسی و اقتصادی نمی‌شدند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه وزارت نفت طرحی برای بهینه سازی سوخت ارائه داد، اظهار داشت: در واقع قیمت بنزین بسیار پایین است و افزایش آن نیز تبعات بسیار زیاد سیاسی را به دنبال دارد اما زمانی وزارت نفت راهکاری را برای افزایش قیمت بنزین ارائه داد که یارانه‌های بنزین به جای ماشین بر مبنای خانوار باشد،این طرح توسط وزارت نفت ارائه شد و حتی کارت‌های سوخت فعلی نیز قدرت اجرایی شدن این قانون را دارد.

افزایش قیمت بنزین و تورم/ ضرپرت ارائه راهکار برای توزیع عادلانه یارانه بنزین به مردم

نرسی قربان در پایان خاطر نشان کرد: در واقع

اگر یارانه‌هایی که در کارت سوخت وارد می‌شود به صورت خط اعتباری در اختیار سرپرست خانوار قرار گیرد، فردی هم که ماشین ندارد می‌تواند این یارانه را صرف پرداخت هزینه آب، برق و گاز خود کند در نتیجه این مسئله منجر به اجرایی شدن عدالت عمومی می‌شود اما فردی که دو یا سه ماشین دارد به طور مستمر یارانه دریافت می‌کند که این مسئله از عدالت اجتماعی به دور است. اگر این راهکار ارائه می‌شد بدون افزایش قیمت بنزین برای قشر کم درآمد سیستم،عدالت بیشتری را در جامعه اجرایی می‌کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین