اقدامات عراق برای برخورد با گروههای تروریستی اربیل ناکافی بود


اقدامات عراق برای برخورد با گروههای تروریستی اربیل ناکافی بود

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به حمله پهبادی و موشکی به مقر موساد در اربیل گفت: اساسا وقتی شرایط امنیتی خاصی حاکم می‌شود و بحران‌ها افزایش می‌یابد، دولت‌ها رفع تهدیدهای امنیتی را در اولویت قرار می‌دهند.

علی‌اکبر اسدی با اشاره به عملیات موشکی و پهپادی بامداد و شب گذشته سپاه پاسداران به مواضع تروریستی در عراق و سوریه، اظهار کرد: با توجه به حملات تروریستی اخیر به ایران از جمله جنایت کرمان، حملات راسک و ترور شهید سید رضی موسوی در سوریه، جامعه ایرانی انتظار داشت با این حملات برخورد مناسب صورت گیرد و بازیگران و گروهک‌هایی که پشت این حملات بودند مورد تنبیه قرار گیرند. لذا عملیات هوایی روز گذشته سپاه در این چهارچوب انجام گرفت.

وی با اشاره به اینکه از سال‌ها پیش مسائل امنیتی خصوصا در اقلیم کردستان یکی از چالش‌ها در روابط ایران و عراق بوده است، افزود: علی‌رغم اینکه ایران بارها با مقامات عراق و اقلیم کردستان در مورد خلاء سلاح گروه‌های تروریستی و معارض با منافع ایران در شمال عراق مذاکره داشته و خواستار نابودسازی آنان شده و حتی توافقنامه‌ای در این خصوص بین طرفین منعقد شد، اما همواره ایران اقدامات انجام‌شده از سمت عراق را ناکافی می‌دانسته و تاکید داشته که همچنان بخش‌هایی از عراق و خصوصا شمال این کشور تهدیدی امنیتی برای ایران محسوب می‌شود.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه ادامه داد: بر همین اساس جمهوری اسلامی اعلام می‌کند تا زمانی که این تهدیدات همچنان وجود داشته باشد و از سمت دولت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان اقدام موثری انجام نشود، ما همچنان گزینه نظامی را در پیش رو داریم تا تهدیدات این گروه‌ها برای ایران را رفع کنیم. همینکه عراق حملات بامداد دیروز را نقض حاکمیت خود اعلام کرده، نشان می‌دهد علی‌رغم اینکه ما در حوزه‌های مختلف ارتباطات خوبی با عراق داریم، اما مسائل امنیتی همچنان به عنوان یک چالش در روابط بین دو کشور وجود دارد.

اقدامات عراق برای برخورد با گروههای تروریستی اربیل ناکافی بود

وی اضافه کرد: اساسا وقتی شرایط امنیت خاصی حاکم می‌شود و بحران‌ها افزایش می‌یابد، هر کشوری حفظ امنیت خودش را بر هر گونه مباحث دیگر ترجیح می‌دهد و دولت‌ها رفع تهدیدهای امنیتی را در اولویت قرار می‌دهند. این در مورد حمله موشکی ایران به اربیل عراق نیز صدق می‌کند، زیرا ناکارامدی اقدامات دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان برای از بین بردن گروه‌های تروریستی معارض ایران در شمال این کشور، ایران را مجبور کرد خودش مستقیما برای حفظ امنیتش اقدام کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حادثه‌ای بدتر از هفتم اکتبر در راه است