قاچاق‌فروشی بوتیک‌های اینستاگرامی


قاچاق‌فروشی بوتیک‌های اینستاگرامی

نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران ضمن انتقاد از افزایش ورود پوشاک قاچاق و استوک به داخل کشور گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان از افزایشی بودن آمار قاچاق و فروش آزادانه آن در شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید نامی» نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت بازار پوشاک کشور و همچنین سهم قابل ملاحظه کالای قاچاق و استوک در آن اظهار کرد: حجم گسترده این قبیل پوشاک تاثیر زیادی بر فروش بازار شب عید خواهد گذاشت و در حال حاضر هم بنا به دلیل مختلفی خرده فروشان این حوزه در شرایط نامناسبی قرار دارند.

قاچاق‌فروشی بوتیک‌های اینستاگرامی
نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران افزود: در طول سال‌های پیاپی ما در ایران شاهد تورم بسیار بالایی بوده‌ایم و همین امر باعث کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش هزینه‌های تولیدکنندگان شده بود.


وی تصریح کرد: افت قدرت خرید، سلیقه مصرف‌کنندگان را به سمت خرید البسه ارزان قیمت سوق داد. وقوع چنین تغییر ذائقه‌ای باعث شد که پس از پایان کرونا و بهبود شرایط بین المللی حمل و نقل، حجم قابل توجهی از پوشاک قاچاق و استوک به سمت بازار ایران سرازیر شود. آنچه اکنون در سطح عرضه و فضای مجازی دیده می‌شود حاکی از آن است که ورود البسه دست دوم و قاچاق به کشور در طول یک سال گذشته نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.


نامی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا افزایش ورود پوشاک قاچاق می‌تواند منجر به بروز تعدیل نیروی گسترده در این صنعت شود، گفت: زمانی که حجم قابل توجهی از بازار یک نوع کالا توسط اجناس قاچاق اشغال شود، ظرفیت برای تولید آن محصول کاسته می‌شود؛ لذا، در صورت گسترش این مسئله، تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت اقتصادی خود مجبور به کاهش ظرفیت تولید و سپس تعدیل نیرو خواهند شد.


نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران تاکید کرد: در سال‌های گذشته که حجم کالای قاچاق کم بود، تولیدکنندگان پوشاک با تاسیس کارخانجات جدید و جذب نیرو اقدام به افزایش ظرفیت تولید کرده بودند، اما افزایش حجم قاچاق در طول یک الی دو سال گذشته، این رویه برعکس شد.


وی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته برای مقابله با پوشک قاچاق تصریح کرد: مبارزه جدی با این پدیده اقتصادی همواره جزو مطالبات اصلی بخش خصوصی از دولت بوده و در این راستا تاکنون جلسات متعددی هم با دستگاه‌های ذی‌ربط با آن برگزار شده است.


نامی خاطرنشان کرد: در طول چند روز گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با همکاری اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران اقداماتی را برای مقابله با پوشاک قاچاق را آغاز کرده که از میان آن‌ها می‌توان به جمع آوری پوشاک با برند‌های محرز قاچاق اشاره کرد. البته باید این نکته را یادآور شد که این قبیل اقدامات زمانی اثربخش خواهد بود که به صورت مستمر انجام شود.


نایب‌رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره اختلاف نظر بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی مانند وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون آمار قاچاق پوشاک اظهار کرد: در حال حاضر آمار دقیقی در این‌باره وجود ندارد و علت آن هم به این باز می‌‎گردد که تاکنون کار کارشناسی برای تعیین این موضوع انجام نشده است.


وی در پایان گفت: ارزش بازار مصرف داخلی پوشاک بین ۹ تا ۱۲ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود، اما با این حال آمار‌های مربوط به تولید و همچنین قاچاق آن در وضعیت متناقضی قرار دارد. اکنون وضعیت به گونه‌ای رقم خورده که با یک جستجوی ساده در فضای مجازی می‌توان از افزایش بودن آمار قاچاق و فروش آزادانه آن در شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کرد.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر