تبعیت کانادا از تصمیم دادگاه لاهه علیه اسرائیل


تبعیت کانادا از تصمیم دادگاه لاهه علیه اسرائیل

اقتصادنیوز : دولت کانادا از تصمیم دادگاه لاهه علیه تل‌آویو تبعیت می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، این خبر پس از چند روز ابهام در نتیجه یکسری اظهارات لفظی و نوشتاری جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور در واکنش به اقدام آفریقای جنوبی علیه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه منتشر شده است.

به نظر می‌رسد منشا نهایی این سردرگمی استفاده از عبارتی توسط ترودو و وزیر خارجه او باشد که ظاهرا برای بیان «بی طرفی» مطرح شد.

خبر مرتبط
اظهارنظر بلینکن درباره شکایت آفریقای جنوبی در لاهه

​ اقتصادنیوز : وزیر خارجه آمریکا با وجود اذعان به اینکه آمار تلفات غیرنظامیان جنگ غزه بسیار بالاست، مدعی شد شکایت آفریقای جنوبی به دادگاه لاهه علیه جنایات اسرائیل ، بی‌ثمر خواهد بود.

جولی نوشته بود: حمایت بی قید و شرط کانادا از قوانین بین‌الملل و دیوان دادگستری بین الملل به این معنا نیست که ما ادعای این پرونده مطروحه از سوی آفریقای جنوبی را می‌پذیریم.

ترودو نیز از همین ساختار زبانی استفاده کرده و گفت: حمایت از این رویه و این نهاد بین‌الملل به این معنا نیست که ما از پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل حمایت می‌کنیم.

به نقل از شبکه خبری سی.بی.سی، این سخنان واکنش یکی از وزرای دولت کانادا و برخی از قانونگذاران این کشور و همچنین سرکنسولگری رژیم صهیونیستی در تورنتو را برانگیخت.

در این میان، "مایکل بوکرت" از سازمان کانادایی‌ها برای عدالت و صلح در خاورمیانه که خواستار حمایت اتاوا از پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی شده، گفت: این فراتر از ابهام است. به نظرم این یک شکست کامل ارتباطی است. وقتی به حرف‌های ترودو گوش دادیم، متوجه شدیم که این حرف‌ها رد ادعای آفریقای جنوبی است. این حرف‌ها، نوعی بی طرفی نیست. شبیه این است که کانادا یک موضع مشخص داشته است. این موضع ما نبود. این موضع گروه‌های حامی اسرائیل بود.

گروه‌های حمایتی از رژیم صهیونیستی و فلسطین تنها کسانی نبودند که از این رویه دولت کانادا گیج شده بودند. حمایت فرضی کانادا از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌الملل به صورت گسترده در رسانه‌های اصلی کانادا گزارش شد.

این «سوء تعبیر و تفسیر» همچنین در واشنگتن پست منتشر شد، جایی که یکی از ستون نویس‌های این روزنامه آمریکایی گزارش کرد: اتهام نسل کشی علیه اسرائیل هم توسط آمریکا، هم کانادا و هم توسط آلمان و انگلیس رد شد.

حتی بعضی از اعضای ارشد دولت ترودو نیز پیام او را درست متوجه نشدند به طوری که وزیر بهداشت در توئیتی نوشت: همانطور که نخست وزیر گفت، ما از شکایت آفریقای جنوبی حمایت نمی‌کنیم.

یکی از لیبرال پارلمان کانادا نیز در توئیتی نوشت، از بابت اینکه ترودو اعلام کرد کانادا از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی حمایت نمی‌کند، قدردان اوست.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان