مسکن، پس از تقسیم تهران به کدام سمت می‌رود؟


مسکن، پس از تقسیم تهران به کدام سمت می‌رود؟

یک کارشناس مسکن درباره کاهش تقاضا برای خانه‌های پایتخت در پی تقسیم استان تهران، گفت: این امر امکان پذیر است، اما زمانی محق می‌شود که برخی زیرساخت‌ها مانند جاده‌های مواصلاتی و همچنین توسعه خطوط مترو به شهر‌های همسایه توسعه یافته باشد.

گروه راه و مسکن بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بیت الله ستاریان» کارشناس مسکن در گفتگو با بازارنیوز پیرامون طرح تقسیم‌بندی استان تهران و تاثیر آن در تقاضای مسکن پایتخت اظهار کرد: در ابتدا باید این نکته را یادآور شد که محوریت اصلی چنین طرحی معطوف به موضوع مسکن نبوده و ماهیت آن بیشتر یک تصمیم مدیریتی برای اداره بهتر این استان است، زیرا زمانی که جمعیت برخی از استان‌ها از یک حدی بالاتر می‌رود، سیاست‌گذاران برای مدیریت بهتر و در عین حال متمرکز آن محدوده جغرافیایی، دست به چنین اقدامی می‌زنند.

مسکن، پس از تقسیم تهران به کدام سمت می‌رود؟
این کارشناس مسکن تصریح کرد: با کوچک‌تر شدن محدوده استان تهران، تغییر چندانی در خود شهر تهران و قیمت مسکن این شهر ایجاد نخواهد شد. در صورت رشد قیمت مسکن در پایتخت، ما صرفاً شاهد کوچ معکوس افراد به سمت استان و یا شهرستان‌های کوچک‌تر و مجاور با آن خواهیم بود.


وی افزود: با تقسیم تهران و ایجاد استان‌های جدید، به مرور شاهد اضافه شدن طرح‌های توسعه‌ای بیشتری در شهر‌های کوچک برخی از شهرستان‌ها مانند شهریار خواهیم بود. در چنین شرایطی شهر‌هایی که در طول سال‌های اخیر با توسعه کمتری همراه بودند، از نظر زیرساخت‌ها از وضعیت بهتری نسبت به گذشته برخوردار خواهند شد.


بیت الله ستاریان تاکید کرد: جذب بخشی از سرمایه‌های بخش خصوصی برای ساخت و ساز مسکن از جمله موارد مهمی است که می‌توان برای رویکرد توسعه‌ای این شهر‌ها پیش‌بینی کرد.


این کارشناس مسکن در پاسخ به این سوالی پیرامون امکان توسعه بیشتر تهران گفت: در حال حاضر وسعت این شهر از یک حد عادی عبور کرده و به اصطلاح اکنون تبدیل به یک «بلاد کبیره» شده است. تهران دیگر امکان توسعه سطحی را ندارد و ناچار است در طول یک دهه آینده، توسعه‌ای عمودی را تجربه کند.


وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی به نیاز‌های جمعیت فعلی، فراهم بودن امکانات لازم برای توسعه عمودی، توانایی در کوچ همه ساکنین خود به شهرستان‌های مجاور و در نهایت میزان وابستگی اقتصاد ساکنین به اقتصاد داخلی از جمله پارامتر‌هایی است که تکلیف توسعه و همچنین وضعیت مسکن در تهران را روشن می‌کند.


ستاریان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تقسیم‌بندی استان تهران می‌تواند حجم تقاضای ایجاد شده در بازار مسکن پایتخت را کاهش و آن را به استان‌های کوچکتر انتقال دهد، گفت: بله، ولی تحقق این امر منوط به بهبود وضعیت برخی زیرساخت‌ها مانند جاده‌های مواصلاتی و همچنین توسعه خطوط مترو به شهر‌های همسایه است.


این کارشناس مسکن در پایان تاکید کرد: در صورت وقوع چنین امری، امکان دارد که بخش عظیمی از محدوده جغرافیایی تهران به شهر اداری تبدیل شده و در کنار آن، شهر‌های مجاور با آن هم به شهر‌های خوابگاهی تبدیل شوند.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مسکن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ تجمع دانشجویان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکایی