آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران


آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران

روز سه شنبه، در مراسمی با حضور وزیر صمت و شهردار تهران، از تاکسی های جدید برقی تهران رونمایی شد. در این مراسم ابتدا دکتر زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که تاکنون ۴۹ هزار خودروی برقی در ۹ شرکت خصوصی ثبت سفارش شده است و به تدریح وارد کشور شده و به...

روز سه شنبه، در مراسمی با حضور وزیر صمت و شهردار تهران، از تاکسی های جدید برقی تهران رونمایی شد.

در این مراسم ابتدا دکتر زاکانی، شهردار تهران اعلام کرد که تاکنون ۴۹ هزار خودروی برقی در ۹ شرکت خصوصی ثبت سفارش شده است و به تدریح وارد کشور شده و به رانندگان واگذار خواهد شد. وی افزود این خودروها در آینده داخلی سازی می شود و بعد به بخش خصوصی واگذار می‌ شود. قیمت این خودرو نزدیک به ۲۰ هزار دلار است که حدود یک میلیارد تا یک میلیارد و دویست برآورد می‌ شود.

زاکانی ادامه داد: پروژه حمل و نقل تهران پیچیده است، آلودگی هوا، ترافیک و ناایمنی و وجود بافت ناپایدار و بدمسکنی و بی مسکنی در این حوزه وجود دارد. در این مسیر دولت همت کرد و در برقی سازی پرچمدار آن وزارت صمت بود. در حوزه حمل و نقل نیز دولت تلاش زیادی دارد. در مجموعه مدیریت شهری نیز مسیری انتخاب شده که بتوانیم تحولی در حوزه رفع مشکلات شهر تهران در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایجاد آسایش برای مردم‌ رقم بزنیم.

شهردار تهران گفت: ۷۸ هزار تاکسی و ون داریم که حدود ۹۶ درصد آن‌ها فرسوده است. دولت از ماده ۱۲ برای این امر تسهیلات در نظر می گیرد و شهرداری نیز بر اساس قدر السهمی که از دولت گرفته خودرو از چین وارد می کند.

آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران نیز گفت: از سال گذشته تاکنون چهار هزار دستگاه تاکسی فرسوده پایتخت نوسازی شده است.

شادی ملکی گفت: مهمترین دغدغه پایتخت نشینان به موضوع آلودگی هوا مربوط است و برای اینکه بتوانیم میزان آلودگی را کاهش دهیم باید به سمت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برویم.

وی اظهار کرد: در سال‌های اخیر شهر تهران در توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی اقدام جدی نشده بود که در این ۲ سال اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: تاکسی سهم ۱۸ درصدی در حمل و نقل تهران به خود اختصاص داده که این ناوگان از فرسودگی رنج می‌برد.

وی گفت: با انعقاد قراردادهایی که با چین بسته شد ۲۵ هزار دستگاه تاکسی برقی به مرور به شهر وارد خواهد شد و به زودی شاهد تغییر خدمت رسانی در این حوزه خواهیم بود.

در ادامه این مراسم اولین سری تاکسی های تمام برقی کرمان موتور با حضور وزیر صمت به شرکت تاکسیرانی تحویل داده شد.

شرکت کرمان موتوردر فاز اول تعداد ۴۰۰ دستگاه کی ام سی EV تحت عنوان E۵۰A را به عنوان اولین تاکسی تمام برقی طی مراسمی تحویل تاکسیرانان تهران داد؛ این خودروها توسط شرکت خدمات بین الملل کرمان خودرو با همکاری شاتل و توسط اپلیکیشن شهرزاد سازمان تاکسیرانی ارائه خدمات خواهد کرد.

این تاکسی ها به صورت اجاره به شرط تملیک در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت و قیمت آن یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان برآورد شده که طبق اعلام مسوولان قرار است دولت یارانه ای را بابت خرید این تاکسی ها (احتمالا ۵۰ درصد مبلغ خودرو) به متقاضیان پرداخت کند. همچنین بحث هایی مبنی بر لغو اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران این خودروها مطرح است.

در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه تاکسی طی دو تا سه هفته آینده پلاک گذاری شده و در سطح شهر به ارائه خدمات می پردازند. از این تاکسی ها در مسیر ونک به تجریش و همچنین یک مسیر تاکسیرانی غرب به شرق استفاده خواهد شد.

مشخصات فنی جک E5A یا کی ام سی E تاکسی

حداکثر قدرت پیشرانه برقی این خودرو ۱۹۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۳۴۰ نیوتون متر است. مسافت قابل پیمایش با این خودرو بین ۴۰۱ الی ۵۰۰ کیلومتر بوده و نوع باطری این خودرو LFP است. نیروی حاصل از موتور الکتریکی از طریق یک جعبه‌ دنده تک‌سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران

کی ام سی EV مجهز به ۶ کیسه هوا، ای بی اس، ای بی دی، سیستم کنترل پایداری الکترونیک، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، اتوهلد، ورود بدون کلید، فرمان برقی و … است.

سیستم تغذیه این خودروی JAC شامل یک باتری ۵۰.۱ کیلووات ساعتی است که بر اساس استانداردهای رسمی چین برای خودروهای برقی طراحی و ساخته شده است. این باتری از فناوری آب‌خنک بهره می‌برد که باعث عملکرد پایدار آن در شرایط آب و هوایی مختلف می‌شود.

طراحی و پلتفرم این خودرو با کی ام سی J7 مشابه است بنابراین شاهد موارد مشابه زیادی چون کابین یکسان، ابعاد و پرفورمنس مشابه هم خواهید بود. با این حال به دلیل ذات تاکسی بودن این خودرو، تعدادی از ویژگی‌های لوکس J7 در ان حذف شده‌اند مثلا خبری از سیستم‌های کمک راننده، صقف پانوراما و گرم کن صندلی‌ها نیست. فضای سر سرنشینان عقب هم برای افراد بلندقد محدود است اما در سایر بخش‌ها جادار است و صندوق بار نیز فضای خوبی دارد.

آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران

میزان پیمایش این خودرو با یک مرتبه شارژ چیزی حدود ۴۰۲ کیلومتر خواهد بود که با توجه به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و… در عمل به کمتر از این خواهد رسید. در مورد حداکثر زمان مورد نیاز برای شارژ باتری جک جی ۷ برقی، طبق اعلام شرکت سازنده، چیزی حدود ۸.۵ ساعت زمان نیاز است تا شارژ باتری از ۱۵ درصد تا ۱۰۰ درصد برسد. مدت زمان لازم برای شارژ باتری بین ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز حدود ۴۸ دقیقه برآورد شده است.

آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران
آئین رونمایی از تاکسی‌های برقی تهران

باتری این خودرو به مدت ۵ سال و یا ۲۰۰ هزار کیلونتر توسط شرکت کرمان موتور گارانتی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل روز معلم | عکس تبریک روز معلم