آفریقای مرکزی: آماده میزبانی از پایگاه نظامی روسیه هستیم


آفریقای مرکزی: آماده میزبانی از پایگاه نظامی روسیه هستیم

یک مقام ارشد جمهوری آفریقای مرکزی از آمادگی این کشور برای میزبانی از پایگاه نظامی روسیه خبر داد.

آفریقای مرکزی: آماده میزبانی از پایگاه نظامی روسیه هستیم

به گزارش راهبرد معاصر، «فیدل نگواندیکا»،‌ یک مشاور رئیس جمهور آفریقای مرکزی گفت این کشور آمادگی دارد تا از پایگاه نظامی روسیه در خاکش میزبانی کند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، این مقام دولت آفریقای مرکزی در مصاحبه‌ای گفت: «ما مایل هستیم روسیه پایگاهی در جمهوری آفریقای مرکزی بسازد. دولت ما هم اکنون قطعه زمینی را در شهر برنگو واقع در 80 کیلومتری غرب شهر بانگی پایتخت آفریقای مرکزی برای این منظور ارائه کرده است.»

نگواندیکا تاکید کرد زیرساخت‌ موجود در شهر برنگو استقرار تا سقف 10000 سرباز در آنجا را ممکن می‌کند.

او در توضیح ماموریت این سربازان گفت: «هدف از این حضور نظامی روسیه در جمهوری آفریقای مرکزی آموزش دادن به سربازان ما است. ما تعهدی تمام عیار به روسیه داریم و معتقدیم که روسیه باید کنار ما باشد. اگر روسیه امروز ما را ترک کند، کشورهای غربی که از زمان استقلال ما هیچ کاری برای کشور ما نکرده‌اند ما را خواهند بلعید.»

اظهارات این مقام آفریقایی در حال مطرح شد که در یک سال گذشته نفوذ و روابط روسیه در حوزه آفریقا بیش از پیش گسترش پیدا کرده و کشورهای این قاره هر چه بیشتر با قطع کردن روابط خود با کشورهای غربی که در گذشته آنها را مستعمره خود کرده بودند، همکاری خود با مسکو را تقویت می‌کنند.

در ۵ و ۶ مرداد ماه گذشته دومین مجمع اقتصادی روسیه و آفریقا با حضور «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و هیات‌هایی از ۴۹ کشور آفریقایی در شهر «سن پترزبورگ» در روسیه برگزار شد. هدف از برگزاری این رویداد تقویت همکاری‌های همه جانبه بین روسیه و کشورهای آفریقایی در تمام زمینه‌ها از جمله حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، علمی و فنی، فرهنگی و بشردوستانه بود.

برگزاری مجمع «روسیه و آفریقا» در سن پترزبورگ به عنوان فرصتی برای روسیه جهت تقویت جایگاه در آفریقا، کاهش فشارهای غرب و متحدانش بر مسکو و نیز کمک به آفریقا برای رهایی از زیر بار استعمار ارزیابی شد.

پوتین در پیامی ویدئویی به شرکت‌کنندگان و مهمانان این مجمع روسیه-آفریقا توضیح داد: «روسیه به کشورهای آفریقایی کمک خواهد کرد تا حاکمیت خود را تقویت کنند. ما به کمک شرکای آفریقایی خود به هر طریق ممکن به تقویت حاکمیت ملی و فرهنگی و مشارکت فعال‌تر در حل مسائل منطقه‌ای و جهانی ادامه خواهیم داد.»

پوتین با بیان اینکه امروزه آفریقا در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های جهان چندقطبی نوظهور است، اظهار داشت: «مسکو نیز به نوبه خود از آرمان کشورهای آفریقایی برای ثبات و پیشرفت اجتماعی و اقتصادی حمایت می‌کند.»/ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معرفی و بیوگرافی بازیگران سریال در انتهای شب + عکس