خواص لوبیا سفید: 9 خاصیت لوبیا سفید برای سلامتی


خواص لوبیا سفید: 9 خاصیت لوبیا سفید برای سلامتی

آیا شما فردی هستید که نمی‌تواند به اندازه کافی لوبیا مصرف کند؟ آیا لوبیا در برنامه سلامتی شما رتبه اول اهمیت را ندارد؟ خوب، اشتباه می‌کنید زیرا تا جایی که سلامتی مد نظر باشد، لوبیا سفید بهترین گزینه است. بیایید با خواص لوبیا سفید آشنا شویم....

آیا شما فردی هستید که نمی‌تواند به اندازه کافی لوبیا مصرف کند؟ آیا لوبیا در برنامه سلامتی شما رتبه اول اهمیت را ندارد؟ خوب، اشتباه می‌کنید زیرا تا جایی که سلامتی مد نظر باشد، لوبیا سفید بهترین گزینه است. بیایید با خواص لوبیا سفید آشنا شویم.

لوبیا سفید:

لوبیا سفید چیست؟ لوبیا سفید ظاهری شبیه به کلیه دارد. رنگ سفید و خامه‌ای آن از یک لوبیای پیش‌گونه (والد) که در پرو رشد می‌کند، گرفته شده است. امروز لوبیا سفید به صورت کنسروی نیز موجود است که ارزش غذایی آن نیز حفظ می‌شود. لوبیا سفید در بسیاری از فرهنگ‌های دنیا شناخته شده است. این لوبیا را می‌توان در تمام طول سال پیدا کرد و یک افزودنی ارزان قیمت برای غذاها محسوب می‌شود. لوبیا سفید برای غذاهای آب‌پز خیلی خوب است زیرا می‌تواند طعم‌ها و مزه‌ها را به خوبی جذب کند. مزه، فقط بخش کوچکی از لوبیا سفید است. لوبیا سفید خواص زیادی دارد که آن‌ها را در این‌جا آورده‌ایم. این مطلب را بخوانید.

خواص لوبیا سفید

۱. منبع عالی پروتئین

لوبیا سفید یکی از منابع عالی و ارزان قیمت پروتئین است که به صورت کنسروی نیز یافت می‌شود. پروتئین موجود در این لوبیا با پروتئین محصولات لبنی و گوشت قابل مقایسه است. نصف فنجان لوبیا سفید ۸ گرم پروتئین دارد. زمانی که با سبزیجات دیگر ترکیب شود، به منبعی از مواد مغذی تبدیل می‌شود. چون زمان پخت لوبیا طولانی است، خیلی مهم نیست که آن‌ها را تازه مصرف کرده یا کنسرو آن را بعدا استفاده کنید.

۲. سرشار از فیبر

لوبیا سفید دارای فیبر محلول و نامحلول است که خواص بسیاری برای سلامتی دارند. ۲۰۰ گرم لوبیا سفید پخته می‌تواند ۵۰٪ نیاز روزانه شما به فیبر رژیمی را تامین کند. فیبر نامحلول به جلوگیری از مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌‌پذیر کمک می‌کند و فیبر محلول با چسبیدن به صفرای حاوی کلسترول، سموم را از بدن دفع می‌کند.

۳. انرژی‌‌زایی

اگر روزی طولانی را پیش رو دارید بهتر است لوبیا سفید مصرف کنید زیرا به دلیل داشتن فیبر محلول، انرژی شما را تامین می‌کند. انرژی به آرامی می‌سوزد و باعث تعادل قند خون می‌شود. محققان دریافتند افراد دیابتی که فیبر بیشتری مصرف کردند توانستند سطح قند خون خود را کنترل کنند. محققان تاکید داشتند که افزایش میزان فیبر در رژیم غذایی بیماران از کاهش میزان قند موثرتر بوده است.

۴. قلب سالم

لوبیا سفید با محافظت از قلب در برابر بیماری باعث طول عمر آن می‌شود. لوبیا به کاهش سطح کلسترول و درنتیجه کاهش خطر حمله قلبی کمک می‌کند. لوبیا از طریق مبارزه با ترکیبات مضری که از خوراکی‌های ناسالم جذب می‌شوند، خطر بیماری عروق کرونر را نیز کاهش می‌دهد. لوبیا حاوی فولات است که سطح هوموسیستئین خون را پایین می‌آورد.

۵. کاهش خطر سرطان

لوبیا سفید بیشتر از دیگر انواع لوبیا توانایی مبارزه با سرطان را دارد و این به دلیل فیبر بالای آن است. این نه تنها به دفع سموم کمک می‌کند بلکه خطر ابتلا به سرطان‌های متعدد را نیز کاهش می‌دهد. لوبیا سفید حاوی مواد شیمیایی گیاهی و فلاونوئید است که رشد سلول‌های سرطانی را خنثی می‌کند. این فیبر در جلوگیری از سرطان مقعدی موثر است و لوبیا سفید را به ماده‌ای موثر در کاهش سرطان‌های روده‌ای تبدیل می‌کند. افزایش مصرف لوبیا سفید – ۲ تا ۳ بار در هفته- برای مبارزه با سرطان کافی است.

۶. کمک به جریان خون

این عضو از خانواده لوبیاها، به جریان صحیح خون کمک می‌کند. لوبیا سفید باعث دریافت درست منیزیم می‌شود که نقش مهمی در بدن انسان ایفا می‌کند. از میان آن‌ها می‌توان به تنظیم ریتم قلب، انقباض ماهیچه و انتقال پیام‌های عصبی اشاره کرد. منیزیم موجود در لوبیا سفید، درمانی طبیعی برای حفظ سلامت عروق است.

۷. آهن بیشتر

لوبیا سفید به افزایش ذخیره آهن کمک می‌کند. هموگلوبین بیشتر در بدن به انتقال بیشتر اکسیژن در بدن می‌انجامد. آهن، بخش مهمی از عملکردهای سلول‌ها و آنزیم‌هاست. کودکان در حال رشد نیز به آهن بیشتری نیاز دارند و لوبیا سفید بهترین منبع مغذی است.

۸. کمک به رشد بازشناختی

لوبیا سفید به دلیل سرشار بودن از تیامین (ویتامین B1) به هوش شما کمک می‌کند. این ماده مغذی به عملکرد سلول‌های مغزی و توانایی بازشناختی کمک می‌کند. تیامین نقش مهمی در تولید استیل کولین ایفا می‌کند. این پیام رسان عصبی برای حافظه لازم است و کمبود آن به کاهش توانایی بازشناختی می‌انجامد.

۹. ترکیبی از مواد مغذی

علاوه بر موارد بالا، لوبیا سفید، مواد مغذی بسیاری از جمله ویتامین K، مولیبدن، فسفر، کلسیم، مس، منیزیم، پتاسیم و تمام خواص آن‌ها را نیز دارد. لوبیا سفید تمام این مواد را برای شما تامین می‌کند و البته کالری پایینی نیز دارد.

حالا که می‌دانیم لوبیا سفید می‌تواند با تامین مواد مغذی به بدن ما کمک کند، گنجاندن آن در رژیم غذایی تصمیم درستی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ خلاصه بازی تاتنهام 2 - آرسنال 3