مجارستان آب پاکی را روی دستان اوکراین ریخت/ ادامه مخالفت با کمک 50 میلیاردی برای اوکراین


مجارستان آب پاکی را روی دستان اوکراین ریخت/ ادامه مخالفت با کمک 50 میلیاردی برای اوکراین

اقتصادنیوز: مجارستان با تلاش‌ها برای دخل و تصرف در بودجه اتحادیه اروپا به منظور اختصاص دادن 50 میلیارد یورو به اوکراین مخالفت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «ویکتور اوربان»، نخست وزیر مجارستان امروز سه شنبه گفت اتحادیه اروپا نباید با تصمیماتش برای ارسال کمک به اوکراین، بودجه این اتحادیه را تضعیف و از منابع محروم کند.

خبر مرتبط
وعده خوش بلینکن به زلنسکی

اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد کاخ سفید برای تصویب بودجه حمایتی جدید اوکراین، با کنگره وارد گفت‌وگو می‌شود.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مجارستان با تلاش‌ها برای دخل و تصرف در بودجه اتحادیه اروپا به منظور اختصاص دادن 50 میلیارد یورو به اوکراین و همچنین اختصاص دادن پول‌های بیشتری برای حوزه‌هایی نظیر مدیریت مهاجرت مخالفت کرده است. رهبران اتحادیه اروپا قرار است برای رفع انسداد بسته کمکی ۵۰ میلیارد یورویی به اوکراین که ویکتور اوربان آن را وتو کرد نشستی در روز اول فوریه (12 بهمن) برگزار کنند.

اوربان در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر ادامه مخالفتش با این کمک 50 میلیارد یورویی برای اوکراین گفت: «اگر ما می‌خواهیم به اوکراین کمک کنیم، لازم است این کار را به نحوی که به بودجه اتحادیه اروپا آسیب وارد نکند انجام دهیم. اما این که 50 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا را برای یک کمک چهار ساله از قبل به اوکراین اختصاص دهیم ناقض حاکمیت و منافع ملی اتحادیه اروپا است. ما حتی نمی‌دانیم بعد از سه ماه ممکن است چه اتفاقاتی بیفتد.»

خبر مرتبط
سوئیس با درخواست مهم زلنسکی موافقت کرد

اقتصادنیوز : سوئیس با درخواستی از سوی زلنسکی برای برگزاری یک نشست صلح دیگر با حضور سران جهان به منظور پایان دادن به جنگ اما بدون دعوت از مسکو موافقت کرده است.

نخست وزیر مجارستان که اخیرا شرط حمایتش از این کمک 50 میلیارد یورویی را ضروری ساختن تصویب مجزای هر بخش سالانه این کمک به ارزش 12.5 میلیارد یورو در همان سال اعطای آن به اوکراین اعلام کرده اظهار کرد تسهیلات مالی اتحادیه اروپا به اوکراین باید جدای از بودجه این اتحادیه باشند. او خاطر نشان کرد مجارستان پیشنهاد می‌دهد یک مکانیسم بر پایه اختصاص دادن کمک ها بر اساس درآمد ناخالص ملی ایجاد شود.

نخست وزیر مجارستان ادامه داد: «اگر بروکسل این مکانیسم را بپذیرد می‌توان به اوکراین خارج از بودجه اتحادیه اروپا کمک کرد. اگر که نه من متاسفانه این فرآیند را متوقف خواهم کرد.»

اوربان این کنفرانس خبری را بعد از دیدارش با «رابرت فیکو»، نخست وزیر اسلواکی مطرح کرد. فیکو با تکرار موضع اوربان گفت که هیچ راه‌حل نظامی برای بحران در اوکراین با گذشت حدود دو سال از اجرای عملیات نظامی ویژه ارتش روسیه در این کشور وجود ندارد.

فیکو همچنین گفت اسلواکی از نبرد مجارستان بر سر منافعش حمایت می‌کند و دولت او از هیچ تدبیری که حقوق بوداپست را در داخل اتحادیه اروپا محدود کند حمایت نخواهد کرد.

او بیان داشت اوربان دارای «حق مشروع» برای مخالفت با تغییرات در بودجه اتحادیه اروپا بوده و حمایتش از بوداپست را در نشست آتی سران اتحادیه اعلام کرد.

فیکو بیان داشت: «دولت اسلواکی از پیشنهاداتی که تا کنون نخست وزیر مجارستان ارائه کرده یا خواهد کرد حمایت خواهد کرد.»

اخیرا پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی مرتبط با وضعیت جنگ میان اوکراین و روسیه نوشت که بعید است آمریکا در آینده نزدیک کمک مالی و نظامی قابل توجهی به کی‌یف ارائه کند و اینکه آیا اروپا واقعا قادر به جایگزینی واشنگتن باشد، همچنان جای سوال دارد.

مدرن دیپلماسی در این گزارش می‌نویسد: «اگرچه ناتو همچنان بر تعهد خود مبنی بر تقویت بیشتر اوکراین از نظر دفاعی تاکید می‌کند با این حال هیچ گونه تضمینی وجود ندارد که امسال این کشور اروپای شرقی همانند سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از سوی غرب مورد حمایت قرار گیرد. به خصوص آنکه امکان ارائه کمک‌های نظامی و مالی قابل توجه از سوی ایالات متحده طی سال جدید امری بعید به نظر می‌رسد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک