سوئیس با درخواست مهم زلنسکی موافقت کرد


 سوئیس با درخواست مهم زلنسکی موافقت کرد

اقتصادنیوز : سوئیس با درخواستی از سوی زلنسکی برای برگزاری یک نشست صلح دیگر با حضور سران جهان به منظور پایان دادن به جنگ اما بدون دعوت از مسکو موافقت کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین با ویولا آمهرد، رئیس جمهوری سوئیس در جریان نشستی در برن پیش از شرکت در اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس دیدار داشت و در این دیدار بود که مساله برگزاری یک نشست دیگر درباره صلح اوکراین را مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی در یک نشست خبری پس از این دیدار گفت: تیم‌های ما از روز سه‌شنبه تدارکات لازم را برای برگزاری این نشست جهانی صلح در سوئیس آغاز می‌کنند.

خبر مرتبط
ادعای جدید ارتش روسیه درباره خسارت‌های اوکراین!

اقتصادنیوز : وزارت دفاع روسیه ادعاکرد که در شبانه‌روز گذشته صدها نیروی نظامی اوکراینی در محور دونتسک کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در این نشست در سطح سران کشورها خواهند بود. این نشست باید به همه چیزهایی که قبلا به دست آمده، انرژی بخشد و باید مشخص کند که پایان جنگ به طور استثنایی عادلانه و احیای قوانین حقوق بین‌الملل باید واقعا کامل باشد.

با آغاز فوریه، دومین سال آغاز جنگ روسیه و اوکراین رقم می‌خورد.

زلنسکی با اشاره به این مساله که آیا از روسیه برای شرکت در این نشست در سوئیس دعوت خواهد شد یا خیر، گفت: ما از تمامی کشورهایی که به حق حاکمیت و یکپارچگی قلمروی ما احترام می‌گذارند، دعوت می‌کنیم. شما می‌توانید بر این اساس بفهمید که ما چه کسی را دعوت می‌کنیم.

زلنسکی افزود: ما می‌خواهیم به طور حتم تمامی کشورهای جنوب جهانی در این نشست شرکت کنند. ما می‌خواهیم چین نیز در این نشست شرکت کند. این مهم است که سران کشورها در این نشست شرکت کنند. برای ما مهم است که نشان دهیم تمامی جهان علیه حملات روسیه و خواستار صلح هستند.

البته هنوز زمانی برای برگزاری این نشست اعلام نشده است.

در این میان، رئیس جمهوری سوئیس نیز گفت: مایلیم که به صورت گسترده از نشستی با حضور حداکثری کشورها حمایت کنیم. وقتی ببینیم که می‌توانیم نشست موفقی برگزار کنیم، به صورت اشتراکی این کار را انجام می‌دهیم.

تصمیم برای برگزاری یک نشست صلح پس از آن اتخاذ شده که مشاوران امنیت ملی از ۸۳ کشور دور چهارم مذاکرات را روز یکشنبه در داووس برگزار کردند و همگی به دنبال یک رویکرد مشترک درباره فرمول صلح اوکراین هستند.

رئیس جمهوری سوئیس همچنین گفت که این درخواست برای برگزاری نشست دیگری برای صلح اوکراین برای احیا و بازسازی این کشور مهم و حیاتی است و گفت: یک کنفرانس در سطح عالی درباره چالش‌های مربوط به امور بشردوستانه در اوکراین اکتبر ۲۰۲۴ در ژنو برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پاکسازی مین‌ها یک پیش درآمد برای آوارگان اوکراینی است تا بتوانند به صورت ایمن به خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی برگردند.

زلنسکی با بیان اینکه ۱۷۴ هزار کیلومتر مربع از اراضی اوکراین درگیر و آلوده مین‌های روسی و تجهیزات عمل نکرده این کشور است، گفته بود که یک نشست بین‌المللی پیش از کنفرانس ژنو احتمالا در ماه‌های پیش رو برگزار می‌شود.

موضع دیرینه سوئیس بی‌طرفی نظامی است و برای همین از ارسال مهمات به کی‌یف یا اجازه دادن به دیگر کشورها برای نگه‌داشتن تسلیحات ساخت سوئیس به منظور صادرات مجدد به اوکراین اجتناب کرده، اما در وضع تحریم‌های اقتصادی علیه مسکو در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ هم راستا بوده است.

زلنسکی همچنین گفت که سرنوشت دارایی‌های مالی مسدود شده روسیه در کشورهای جهان یک مساله فوری محسوب می‌شود. وی مدعی شد: استفاده از این دارایی‌ها و مدیریت آنها در دفاع علیه روسیه هم عادلانه و هم مجازاتی موثر است. کسی که این جنگ را آغاز کرده باید بهای بالایی برای آن بپردازد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...