اولین تریلیونر جهان چه کسی می‌شود؟


اولین تریلیونر جهان چه کسی می‌شود؟

در گزارشی که همزمان با آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس منتشر شد، آمده است: «شرکت‌ها از طریق فشار بر کارگران، فرار از مالیات، خصوصی‌سازی نهاد‌های دولتی و تخریب محیط زیست، به نابرابری دامن می‌زنند و ثروت روزافزونی را به صاحبان ثروتمند خود منتقل می‌کنند. برای پایان دادن به نابرابری شدید، دولت‌ها باید قدرت میلیارد‌ها و شرکت‌ها را به مردم عادی بازگردانند.»

براساس گزارش جدید سازمان خیریه آکسفام، از سال۲۰۲۰، دارایی پنج ثروتمند اول جهان دوبرابر شده است. درهمین دوره، شرایط مالی بسیاری از مردم جهان تضعیف شده است. با روند فعلی، ریشه‌کن کردن فقر سال‌ها طول خواهد کشید؛ اما احتمالا جهان تا ۱۰سال آینده شاهد اولین تریلیونر خود خواهد بود. این گزارش روز دوشنبه در حالی منتشر شد که رهبران کشور‌های ثروتمند در مجمع جهانی اقتصادی داووس گردهم آمده‌اند.

به گزارش دنیای اقتصاد، از نگاه آکسفام، قدرت عظیم و انحصار شرکت‌های بــزرگ، نابرابری را در جهان تشدید می‌کند. هفت شرکت از هر ۱۰شرکت بزرگ جهان دارای یک مدیرعامل میلیاردر یا یک سهامدار اصلی میلیاردر هستند. این درحالی است که شرایط کار برای کارگران سخت و ناعادلانه است. در این گزارش که همزمان با آغاز مجمع جهانی اقتصاد در داووس، سوئیس منتشر شد، آمده است: «شرکت‌ها از طریق فشار بر کارگران، فرار از مالیات، خصوصی‌سازی نهاد‌های دولتی و تخریب محیط زیست، به نابرابری دامن می‌زنند و ثروت روزافزونی را به صاحبان ثروتمند خود منتقل می‌کنند. برای پایان دادن به نابرابری شدید، دولت‌ها باید قدرت میلیارد‌ها و شرکت‌ها را به مردم عادی بازگردانند.»

در پی همه‌گیری کووید، نابرابری در جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. گزارش آکسفام نشان می‌دهد ثروت میلیاردر‌های جهان از سال۲۰۲۰ به میزان ۳.۳تریلیون دلار افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم تنها یک‌سوم این مقدار بوده است. براساس این گزارش، مجموع دارایی پنج مرد ثروتمند جهان، یعنی ایلان ماسک، برنار ارنو، جف بزوس، لاری الیسون و مارک زاکربرگ، در سال گذشته ۴۶۴میلیارد دلار یا ۱۱۴درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شرایط اقتصادی بخش قابل توجهی از مردم جهان تضعیف شده و شرایط کار برای بسیاری از کارگران در سراسر جهان سخت و ناعادلانه است. آن‌ها اغلب برای ساعات طولانی و با حقوق ناچیز کار می‌کنند. این مشاغل اغلب خطرناک و ناپایدار هستند.

به گفته مدیر اجرایی آکسفام، این نابرابری‌های شدید نمی‌توانند به‌عنوان هنجار جدید پذیرفته شوند. جهان نمی‌تواند برای یک دهه دیگر شکاف و نابرابری را تحمل کند. فقر شدید در فقیرترین کشور‌ها هنوز بالاتر از قبل از همه‌گیری است؛ درحالی‌که تعداد کمی از افراد فوق‌العاده ثروتمند در حال رقابت برای تبدیل شدن به اولین تریلیونر جهان در عرض ۱۰سال آینده هستند. به باور این مقام، این شکاف روزافزون بین ثروتمندان و فقرا تصادفی نیست و اجتناب‌ناپذیر هم نیست. دولت‌ها در سراسر جهان انتخاب‌های سیاسی عمدی را انجام می‌دهند که این تمرکز ثروت تحریف‌شده را امکان‌پذیر و تشویق می‌کنند. درحالی‌که صد‌ها میلیون نفر در فقر زندگی می‌کنند، ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند. اکنون رسیدن به اقتصاد عادلانه‌تری امکان‌پذیر است. آنچه مورد نیاز است سیاست‌های هماهنگ است که مالیات عادلانه‌تر و حمایت از همه را تضمین کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی