خواص لبو برای زنان: 7 مهمترین فایده چغندر قرمز برای زنان


خواص لبو برای زنان: 7 مهمترین فایده چغندر قرمز برای زنان

لبو یا همان چغندر قرمز پخته شده فواید زیادی برای سلامتی زنان دارد زیرا منبع خوبی از آهن است که برای جلوگیری از کم خونی، حفظ سلول های سالم خونی و کاهش علایم سندروم قاعدگی زنان بسیار ضروری است. همچنین حاوی نیترات است که می تواند به بهبود جریان...

لبو یا همان چغندر قرمز پخته شده فواید زیادی برای سلامتی زنان دارد زیرا منبع خوبی از آهن است که برای جلوگیری از کم خونی، حفظ سلول های سالم خونی و کاهش علایم سندروم قاعدگی زنان بسیار ضروری است. همچنین حاوی نیترات است که می تواند به بهبود جریان خون و رساندن اکسیژن به عضلات کمک کند، که می تواند سطح انرژی و استقامت را افزایش دهد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر و ترکیباتی است که دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی هستند که ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان در بانوان کمک کند. در ادامه با ما همراه باشید تا مهمترین خواص لبو برای زنان را بدانید.

خواص لبو برای زنان

۱. سرشار از آهن

چغندر قرمز منبع خوبی از آهن است که برای جلوگیری از کم خونی و حفظ سلول های خونی سالم برای زنان ضروری است. ما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌خونی می‌شود. مشاهده شده‌است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد. بر اساس گزارشی از سوی مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. هم‌چنین گفته می‌شود فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

۲. کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی(PMS)

همانطور که ذکر شد لبو منبعی عالی از آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن می‌تواند خلق‌وخوی شما را نیز بهترکند. خلق‌وخو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

۶ بهترین خواص لبو برای سرماخوردگی و آنفلوانزا + طرز تهیه سوپ لبو خوشمزه

۳. افزایش انرژی زنان

نیترات موجود در چغندر قرمز می تواند به بهبود جریان خون و رساندن اکسیژن به عضلات کمک کند، که می تواند سطح انرژی و استقامت را افزایش دهد. پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند. و یک بار دیگر نیترات شایسته‌ی تحسین است. دانشمندان باور دارند نیترات موجود در لبو به بهبود جریان خون، نشانه‌گذاری یاخته، و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه‌ی این‌ها در افزایش سطح انرژی نقش دارد.

هم‌چنین مشاهده شده‌است لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

۲۸ فایده لبو یا چغندر قرمز برای سلامتی و بدن که نمی‌دانستید

۴. سلامتی و زیبایی پوست و مو

چغندر قرمز سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند به محافظت از پوست در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و سموم محیطی کمک کند. مشاهده شده‌است مصرف لبو از سرطان پوست نیز پیشگیری می‌کند. هم‌چنین همان‌طور که قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت غشای مخاطی را بهبود می‌بخشد.

۵. مفید برای زنان باردار

یک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است. هم‌چنین لبو سرشار از فولیک اسید است. این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

خواص آب لبو: ۲۲ خاصیت آب چغندر برای سلامتی ، پوست و مو

۶. کمک به بهبود هضم غذا

لبو از هضم سالم حمایت می کند. از آنجایی که چغندر قرمز سرشار از فیبر است که می تواند به حرکات منظم روده کمک کند و باعث هضم خوب و درست غذا شود. در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند. از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

۷. خواص ضدالتهاب و ضد سرطان

ممکن است لبو خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهد. چغندر حاوی ترکیباتی است که نشان داده شده است خواص ضد التهابی و ضد سرطانی دارد که ممکن است به کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید