کشف سنگ منحصر به فرد در ماه


کشف سنگ منحصر به فرد در ماه

دانشمندان در تحقیقات خود در مورد تشکیل سنگ‌های ماه اطلاعات جدیدی به دست آوردند.

کشف سنگ منحصر به فرد در ماه

به گزارش راهبرد معاصر؛ تحقیقات جدید دانشمندان لزوم فرآیند حیاتی را در ایجاد یک نوع سنگ منحصر به فرد در ماه نشان داد.

مطالعه دانشمندان که در Nature Geoscience منتشر شد، گامی کلیدی در پیدایش این ماگما‌های متمایز را نشان می‌دهد. آزمایش‌ها در آزمایشگاه و با دمای بالا با استفاده از سنگ‌های مذاب و تحلیل‌های ایزوتوپی پیچیده نمونه‌های قمری، یک واکنش حیاتی را شناسایی کرد که ترکیب آن‌ها را کنترل می‌کند.

این واکنش در اعماق ماه حدود سه و نیم میلیارد سال پیش رخ داد که شامل تبادل عنصر آهن (Fe) در ماگما با عنصر منیزیم (Mg) در سنگ‌های اطراف می‌شد و خواص شیمیایی و فیزیکی ذوب شدن را تغییر داد.

تیم الیوت، پروفسور علوم زمین در دانشگاه بریستول، گفت: منشاء سنگ‌های آتشفشانی قمری جذاب است که شامل یک توده کریستالی ناپایدار است که از سرد شدن اقیانوس ماگمای اولیه ایجاد شد.

غلظت بالای عنصر تیتانیوم (Ti) در بخش‌هایی از سطح ماه شناخته شده است. نقشه‌برداری‌های جدیدتر توسط ماهواره‌ها نشان می‌دهد که این ماگماها، که به «high-Ti basalts» معروف هستند، در سطح ماه گسترده هستند.

تا به حال، مدل‌ها قادر به بازسازی ترکیبات ماگمایی منطبق با ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی ضروری این ماگما‌ها نبوده‌اند. به‌ویژه توضیح دادن چگالی کم آن‌ها، که به آن‌ها اجازه فوران حدود سه و نیم میلیارد سال پیش را می‌داد، دشوار است.

تیم بین‌المللی از دانشمندان به رهبری دانشگاه‌های بریستول در بریتانیا و مونستر در آلمان موفق شدند رفتار بازالت‌های تیتانیم را در فرآیند آزمایشگاهی تقلید کنند. اندازه‌گیری‌های بازالت‌های تیتانیوم ترکیب ایزوتوپی متمایزی را نشان داد که ردپایی از واکنش‌های بازتولید شده توسط آزمایش‌ها را فراهم می‌کند. نتایج به وضوح نشان می‌دهند که واکنش مذاب-جامد در درک تشکیل این ماگما‌های منحصر به فرد ضروری است. / فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین