زندگینامه علی اکبر ولایتی پرشکی که سیاستمدار است


زندگینامه علی اکبر ولایتی پرشکی که سیاستمدار است

زندگینامه و بیوگرافی علی اکبر ولایتی را می خوانید.

علی اکبر ولایتی ، سیاستمدار اصولگرا، دیپلمات و پزشک ایرانی است که هم‌اکنون به‌عنوان مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران، عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، عضو مجمع جهانی اهل بیت و رئیس بیمارستان مسیح دانشوری فعالیت می‌کند.

ولایتی در ۴ تیر ۱۳۲۴ در رستم‌آباد گیلان به دنیا آمد. دوران دبستان و متوسطه اول را در رستم‌آباد و دوران متوسطه دوم را در دبیرستان جم قلهک پشت سر گذاشت. در کودکی و نوجوانی علاقه زیادی به مطالعه داشت و زمان زیادی را به خواندن کتاب به ویژه کتب تاریخ اختصاص می‌داد.

در سال ۱۳۴۳ وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۵۱ با مدرک دکترای پزشکی فارغ‌التحصیل شد. پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در سال ۱۳۵۴ از دانشگاه جانز هاپکینز در رشته بیماری‌های عفونی کودکان مدرک فوق تخصص گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ولایتی به ایران بازگشت و به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد. در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی از مردم تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. در سال ۱۳۶۰ به عضویت شورای عالی انقلاب فرهنگی درآمد و تا سال ۱۳۶۴ در این سمت باقی ماند.

در سال ۱۳۶۱ به عنوان وزیر امور خارجه ایران منصوب شد و تا سال ۱۳۷۶ در این سمت فعالیت کرد. در دوران وزارت او، ایران روابط دیپلماتیک خود را با کشورهای بسیاری از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس قطع کرد.

پس از پایان دوران وزارت، ولایتی به فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود ادامه داد. در سال ۱۳۷۸ به عنوان رئیس بیمارستان مسیح دانشوری تهران منصوب شد. در سال ۱۳۸۶ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمد و تا کنون در این سمت باقی مانده است.

زندگینامه علی اکبر ولایتی پرشکی که سیاستمدار است

ولایتی در طول فعالیت‌های سیاسی و علمی خود، آثار متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله تاریخ، سیاست، پزشکی و دین منتشر کرده است. برخی از آثار مهم او عبارتند از:

فرهنگ و تمدن اسلامی

تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

دایره المعارف پزشکی اسلام و ایران

Hospitalization, Diagnosis, Treatment, and Surgery in Iran: The Lifecycle of Medical Sciences

ولایتی از چهره‌های تأثیرگذار در سیاست ایران است و نقش مهمی در شکل‌گیری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران داشته است. او از حامیان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران است و همواره از سیاست‌های این نظام حمایت کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان