تصمیم کوته‌بینانه آمریکا و انگلیس برای گسترش جنگ در خاورمیانه


تصمیم کوته‌بینانه آمریکا و انگلیس برای گسترش جنگ در خاورمیانه

به باور کارشناسان، تصمیم آمریکا و انگلیس برای نادیده گرفتن پیامد‌های گسترش دامنه درگیری در خاورمیانه، کوته‌بینانه است.

حملات نیروی دریایی آمریکا و انگلیس به سایت‌های نظامی انصارالله در یمن ، وضعیت شکننده‌ای را در خاورمیانه ایجاد کرده است و به طور بالقوه تشدید این درگیری‌ها در دریای سرخ می‌تواند تجارت بین‌المللی و ناوبری را به خطر اندازد.

پایگاه اینترنتی سی جی تی ان در مطلبی نوشت: دولت آمریکا و انگلیس تصمیم گرفتند به جای حل و فصل بحران‌های متعدد در خاورمیانه از جمله جنگ غزه از طریق مذاکره و گفتگو، با کشتی‌های جنگی، پرتاب موشک‌های کروز تاماهاوک و جت‌های جنگنده به اهداف انصارالله در یمن در ۱۶ سایت از جمله صنعا، پایتخت یمن حمله کنند و به درگیری ها دامن بزنند. حملات آمریکا به یمن و پاسخ تلافی جویانه انصارالله شوک اقتصادی اجتناب ناپذیری به منطقه وارد می‌کند که نمونه آن در بندر حدیده نمایان می‌شود.

این حملات نشان دهنده فقدان خرد استراتژیک ایالات متحده و انگلیس در نزدیک شدن به امنیت پویا در خاورمیانه است. آن‌ها با حملاتشان ثابت کردند که چگونه بحران موجود در غزه را به سمت جنوب منطقه گسترش داده و باتلاق انسانی در یمن را بدتر کرده اند.

حمله آمریکا و انگلیس شانس شکوفایی دیپلماسی در منطقه را از بین می‌برند

سه سال پیش، انصارالله با گفتگو با ائتلاف سعودی تحت نظارت سازمان ملل یا از طریق مشارکت بین المللی کشور‌هایی مانند روسیه، چین، آلمان، و کشور‌های حوزه خلیج فارس موافقت کرد. با این حال، در سال ۲۰۲۴، ایالات متحده و انگلیس در حال از بین بردن هر گونه شانسی برای شکوفایی دیپلماسی در این منطقه هستند.

فقدان دیپلماسی و ارتباطات دقیقاً همان چیزی است که وزارت خارجه چین در ۱۲ ژانویه هنگام فراخواندن همه طرف‌های ذیربط به «خودداری از گسترش درگیری [یمن]» و حفظ خطوط ارتباطی به آن اشاره کرد. مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، با تاکید بر حفظ «امنیت و ثبات» در دریای سرخ در بحبوحه شوک‌های اقتصادی ناشی از جنگ غزه، اظهار داشت که دریای سرخ همچنان «یک مسیر تجارت بین المللی مهم برای کالا و انرژی» است، بنابراین او امیدوار است همه طرف‌ها مسئولانه و مطابق با منافع مشترک جامعه بین المللی اقدام کنند.

تصمیم کوته‌بینانه آمریکا و انگلیس برای گسترش جنگ در خاورمیانه

موضع چین در مورد درگیری‌ها در دریای سرخ قابل ستایش است. به گفته وینسنت کلارک، مدیرعامل غول کشتیرانی مرسک، واقعیت موجود این است که تجارت در دریای سرخ در سال ۲۰۲۴ چندین ماه تا بازگشت به حالت عادی فاصله خواهد داشت. تنش‌ها و حملات مداوم بر محموله‌های نفت، محصولات غذایی، گاز طبیعی مایع و صادرات غلات هم در اروپا و هم در آسیا تأثیر می‌گذارد. کشور‌هایی که بیشتر تحت تأثیر چنین اختلالات تجاری قرار می‌گیرند عبارتند از سریلانکا، بلغارستان، اردن و یونان. ۴۰ درصد تجارت بین آسیا و اروپا از طریق آبراه‌های دریای سرخ می‌گذرد.

دولت‌های بایدن و سوناک حملات خود را با فرض تضمین آزادی کشتیرانی و تجارت بین‌المللی توجیه کرده‌اند

حملات دریایی ایالات متحده و انگلیس به اهداف انصارالله تنها با افزایش قیمت نفت و اختلال در تجارت، وضعیت را بدتر کرد. این موضوع طعنه آمیز است، زیرا دولت‌های جو بایدن و ریشی سوناک حملات خود را با فرض تضمین آزادی کشتیرانی و تجارت بین المللی توجیه کرده اند.

پس از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ و حملات آمریکا و انگلیس به مواضع انصارالله در یمن، شاخص نفت خام برنت اروپا بیش از ۳ درصد جهش کرد و به بیش از ۸۰ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز بیش از ۳ درصد افزایش یافت و به بیش از ۷۵ دلار در هر بشکه رسید.در نتیجه، تصمیم ایالات متحده و انگلیس برای نادیده گرفتن پیامد‌های گسترش دامنه درگیری در خاورمیانه، کوته‌بینانه است. اقتصاد منطقه‌ای و جهانی و همچنین وضعیت امنیتی به ویژه در شرایطی که انصارالله قول داده اند به آن پاسخ دهند، به خطر افتاده است.

تصمیم کوته‌بینانه آمریکا و انگلیس برای گسترش جنگ در خاورمیانه

همچنین گروه‌های امنیتی ایالات متحده تصمیم گرفتند که نهاد‌های سیاسی مانند حزب الله لبنان و مقاومت اسلامی در عراق که پس از ترورهای اخیر رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای آماده نبرد شده اند را نادیده بگیرند.

از آنجایی که ایالات متحده و انگلیس اکنون به حملات هوایی علیه انصارالله در یمن متوسل شده‌اند، تلاش‌های به اصطلاح دیپلماتیک آمریکا برای جلوگیری از رویارویی همه‌جانبه بین گروه‌هایی مانند حزب‌الله با اسرائیل در کنار تداوم بحران غزه شکست می‌خورد. این امر به ناچار تأثیر منفی بر کشتیرانی بین المللی، تجارت، قیمت نفت و ثبات اقتصادی خواهد داشت.

تصمیم ایالات متحده برای ادامه حملات به مواضع انصارالله از سوی متحدان سنتی آن در خاورمیانه از جمله ترکیه، عربستان سعودی و عمان نیز محکوم شده است که نشان دهنده عمق بحران است.از این رو، تنها از طریق کاهش تنش و خویشتن داری می‌توان حفظ خطوط کشتیرانی بین المللی را تضمین، صلح در خاورمیانه را برقرار و از جنگ نیابتی اجتناب کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یمن

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل