چه کسانی باید در سامانه مودیان صورت حساب و فاکتور الکترونیک ثبت کنند؟


چه کسانی باید در سامانه مودیان صورت حساب و فاکتور الکترونیک ثبت کنند؟

سازمان امور مالیاتی کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که صاحبان مشاغل در تاریخ اول دی ماه 1402 مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مودیان می‌باشند. این اقدام در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و با توجه به قانون تسهیل تکالیف مودیان اتخاذ شده است.

سازمان امور مالیاتی کشور تاکید دارد که با تامین نرم افزاری و سخت افزاری اصناف به ویژه طلافروشان و همچنین از طریق برگزاری جلسات متعدد و ایجاد تفاهم گفت‌وگویی با اصناف و اتاق‌ها و تبیین مزایا برای ایشان، آمادگی دارد تا در مسیر اجرای این قانون گام مشترکی برای شفافیت اقتصادی کشور بردارد.

دستگاه‌های پوز اندرویدی و اپلیکیشن موبایل نیز برای صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی در نظر گرفته شده است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان صورت حساب و فاکتور الکترونیک ثبت کنند؟

اشخاص و اصناف شمول صدور صورتحساب الکترونیکی

طبق اطلاعیه سازمان امور مالیاتی کشور، اشخاص زیر موظف به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و یا 2 از طریق سامانه مودیان برای فروش کالا و خدمات مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی هستند:

۱- صاحبان مشاغل که میزان فروش خالص کالا و خدمات سال 1402 آنها تا پایان شهریور ماه سال 1402 بیشتر از 180 میلیارد ریال بوده است.

۲- صاحبان مشاغل مشمول بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 که با هر میزان فروش کالا و خدمات سالانه، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند.

۳- فروشندگان کالا و خدمات مرتبط با طلا، جواهر و پلاتین با هر میزان فروش کالا و خدمات بر اساس جزء 4 بند ب ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400.

۴- فروشندگان مواد معدنی به واحد‌های فراوری مواد معدنی که مشمول بند م تبصره 7 قانون بودجه سال 1402 هستند. آنها ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 مطابق دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی می‌باشند.

رسید دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی برای اشخاص مذکور در بندهای 1 و 2 صادر می‌شود و در حکم صورتحساب الکترونیکی قرار خواهد گرفت. اشخاصی که با فروش سالانه کمتر از نصاب مقرر مکلف به صدور صورتحساب الکترونیکی هستند، مستثنی و از این ظاهری خارج می‌شوند.

جرایم عدم صدور صورتحساب الکترونیکی

در صورتی که فروش یک مودی در طول سال از نصاب مقرر در ماده 14 مکرر قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و تبصره 1، عبور کند، از ابتدای دومین دوره بعد از عبور از نصاب فروش سالانه، ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و/یا 2 خواهد بود. به عنوان مثال، اگر فروش مودی تا پایان پاییز سال 1402 به 180 میلیارد ریال برسد، از ابتدای فروردین ماه سال 1403 میبایست صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و/یا 2 را صادر کنند.

همچنین، اگر فروش مودی تا پایان اسفند ماه 1402 از نصاب فوق عبور کند، از ابتدای تیر ماه سال 1403 ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی نوع 1 و/یا 2 خواهند بود. با توجه به نصاب‌های مندرج در تبصره 1 ماده 14 مکرر، محاسبات هر سال بر اساس نصاب‌ مربوط به آن سال انجام خواهد شد.

عدم صدور صورتحساب الکترونیکی توسط اشخاص فوق، مشمول جرائم و ضمانت اجرایی قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان خواهد بود.

اصلاحات جدید قانون صدور صورتحساب‌های الکترونیکی

تا حالا قانون صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی وجود داشت، اما تنها تغییری که صورت گرفت تغییر در زمان اجرای این قانون بود. قبلاً اشخاص حقوقی از تاریخ ۱ مهرماه ۱۴۰۲ و اشخاص حقیقی از تاریخ ۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ ملزم به صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی بودند.

بنابر اعلام سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور، با اصلاحات جدید در طرح ماده ۱ قانون تسهیل تکالیف مودیان، این زمان به تاریخ ۱ دی‌ماه ۱۴۰۲ تغییر کرد. یعنی از این تاریخ، هر دو اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به صدور صورت‌حساب الکترونیکی خواهند بود. این تغییر زمانی همه محتوای قانون را تحت تاثیر قرار نداده است.

به گفته مهدی موحد بک‌نظر، اصلاحات این قانون شامل اعتراضات اصناف مختلف مانند طلافروشان نیست. اعتراض طلافروشان مرتبط با الزامات سامانه جامع تجارت بود و سازمان امور مالیاتی تلاش کرده است راهکارهایی را ارائه دهد تا صدور صورت‌حساب الکترونیکی را برای تمام اصناف مشمول این قانون ساده‌تر کند. مثلاً شرکت‌های معتمد ارائه‌دهنده خدمات مالیاتی و PSPها را سازمان امور مالیاتی به عنوان راه حل ارائه داده است تا اشخاص مشمول بتوانند از طریق پرتال وب صورت‌حساب الکترونیکی ارسال کنند.

سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در مراسم رونمایی از دستگاه‌های پوزاندرویدی با قابلیت صدور صورت‌حساب‌های الکترونیکی، گفت: شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، بازوهای امین و اجرایی سازمان امور مالیاتی هستند. با راه‌اندازی این دستگاه‌ها، امکان صدور صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول و دوم به منظور تسهیل اتصال اصناف مختلف به ویژه صنف طلا و جواهر به سامانه مودیان فراهم می‌شود.

به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ، با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به صورت سیستماتیک برای مودیان اظهارنامه برآوردی تولید خواهد شد و دغدغه تکمیل آن که برای برخی دشوار می کرد، از بین خواهد رفت. به کمک شرکت‌های معتمد و با آموزش از طریق آنان و بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه گزاف و با حداقل پیچیدگی‌ها، ابزارهایی همچون اپلیکیشن‌های موبایلی، نسخه‌های تحت وب یا پر کردن نرم افزارهایی مانند اکسل برای تمامی حرف و مشاغل در دسترس قرار گرفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راحت شدی عزیزم