سرکوب نرخ سود بین بانکی با افزایش وام دهی به بانک ها


سرکوب نرخ سود بین بانکی با افزایش وام دهی به بانک ها

بانک مرکزی با افزایش قابل توجه پرداخت وام به بانک ها نرخ سود بین بانکی را در مسیر کاهشی قرار داد.

سرکوب نرخ سود بین بانکی با افزایش وام دهی به بانک ها

بانک مرکزی که طبق روال هفتگی خود، با انتشار گزارشی، نرخ‌های بهره بازار پول را به‌روزرسانی می‌کند، اخیرا نیز آخرین آمار دو مورد از مهم‌ترین نرخ‌های بهره این بازار، یعنی نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ ریپو مربوط به هفت روز منتهی به 20 دی ماه را منتشر کرد. داده‌هایی که بررسی آنها حاکی از آن است که نرخ بهره بازار شبانه برای دومین هفته متوالی به روندی نزولی را در پیش گرفته است.

این در حالیست که با توجه به رکوردشکنی‌های بانک مرکزی در تزریق پول به شبکه بانکی از طریق بازار بین بانکی و بازار باز، این کاهش در نرخ سود شبانه، دور از انتظار نبود.

در مقابل اما حداقل نرخ توافق بازخرید که نرخ مبادلات بین بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز به شمار رفته و در ادبیات اقتصادی، بیشتر با نام ریپو شناخته شده است، این هفته نیز در سطح 23 درصدی باقی ماند تا ثبات آن از ابتدای سال جاری ادامه پیدا کند.

سرکوب نرخ سود بین بانکی با افزایش وام دهی به بانک ها

نرخ بهره بین بانکی روی پله 23.41 درصدی

با استناد به جدیدترین آماری که بانک مرکزی از تغییرات نرخ بهره بازار بین بانکی منتشر کرده، این نرخ که در هفته منتهی به 13 دی ماه، افت قابل توجه 0.14 واحد درصدی را تجربه کرده بود، در هفته گذشته بار دیگر نزولی شده و 0.02 درصد عقب‌نشینی کرده است.

در نتیجه، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در پایان این هفته رقم 23.41 درصدی را به ثبت رسانده که کمترین میزان این نرخ از ابتدای تیر ماه به این سو محسوب می‌شود.

افزایش چشم‌گیر وام‌دهی بانک مرکزی به بانک‌ها

بررسی گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در این هفته نشان می‌دهد که وام‌دهی این نهاد به بانک‌های کشور در طول هفته قبل به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود. طوری که بانک مرکزی میزان تزریق پول در بازار باز را 17 هزار میلیارد تومان نسبت به هفته پیش از آن افزایش داد تا این رقم با رسیدن به حدود 145 هزار میلیارد تومان، رکورد هفته ماهه خود را بشکند.

به علاوه، میزان مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی این هفته نیز با رشدی در حدود 12 هزار میلیارد تومان، به 34.8 هزار میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در سه ماهه اخیر محسوب می‌شود.

بازار بین بانکی چگونه عمل می‌کند؟

ممکن است بانک‌ها و موسسات اعتباری در طول فعالیت‌های روزمره خود، دچار کسری وجوه نقد شوند. در این شرایط بازار بین بانکی، سازوکاری اقتصادی است که بانک‌ها می‌توانند با استفاده از آن، منابع موردنیاز خود را از دیگر بانک‌ها قرض بگیرند و کسری وجوه خود را جبران کنند.

البته بانک‌های وام‌گیرنده وظیفه دارند که این مبلغ را در سررسیدی مشخص که عمدتا یک روزه است و با نرخ بهره‌ای که به آن نرخ بهره بین بانکی می‌گویند، به بانک وام‌دهنده بازگردانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: نتانیاهو هیچ بهانه‌ای برای رد توافق تبادل اسرا ندارد