4 میلیون نفر از صاحبان مشاغل خرد مشمول هیچ مالیاتی نیستند


4 میلیون نفر از صاحبان مشاغل خرد مشمول هیچ مالیاتی نیستند

رئیس سازمان مالیات گفت: افزایش درآمد‌های مالیاتی به معنای فشار به مشاغل تولیدی نیست و در سال گذشته بیش از نیمی از مشاغل و اصناف مشمول مالیات نبودند.

در صف اول امشب سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی حاضر شد و به سوالاتی در خصوص هوشمندسازی اخذ مالیات و اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان پاسخ داد.

سبحانیان در خصوص وضعیت مالیات در بودجه سال آینده گفت: درآمد اصلی دولت‌ها در همه دنیا عمدتا مبتنی بر مالیات است. یکی از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور ما تورم و موضوع ناترازی است که در دولت‌های مختلف در دهه‌های گذشته وجود داشته است. یکی از دلایل این امر اتکای بیش از اندازه دولت‌ها به منابع نفتی بوده است.

رئیس سازمان مالیات گفت: با توجه به اینکه میزان فروش و قیمت نفت خارج از اراده دولت‌ها بوده، همیشه مواجه با با نوسانات بودیم. در سال‌هایی هم که درآمد‌های نفتی خوب بوده، تصمیماتی گرفته شده که هزینه‌های پایدار را برای دولت ایجاد کرده است. طی سنوات گذشته این کسری بودجه از محل دست اندازی دولت به منابع بانک مرکزی و بانک‌ها تامین می‌شد که منجر به تورم شده است.

او ادامه داد: پس باید از درآمد‌های پرنوسان نفتی فاصله بگیریم و به درآمد‌های پایدار و غیرتورمی توجه داشته باشیم. ما نباید درآمد نفت را که سرمایه ملی است، صرف هزینه‌های جاری کنیم. باید درآمد نفت را برای سرمایه گذاری و ایجاد درآمد‌های پایدار در آینده استفاده کنیم. یکی از مهمترین درآمد‌های غیر تورمی، درآمد مالیاتی است.

سبحانیان ادامه داد: برای اولین بار در سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۰ درصد منابع بودجه‌ای از محل درآمد‌های مالیاتی تامین شد و سهم نفت در بودجه عمومی دولت به ۳۰ درصد رسید که دستاورد بزرگی بود. این منجر به این شد که ما بتوانیم بخش بیشتری از منابع نفتی را در حوزه سرمایه گذاری هزینه کنیم. در زمینه برنامه‌های مالیاتی یک تحقق حدود صد درصدی را محقق کردیم و رشد ۹ ماهه ابتدایی امسال در حوزه درآمد‌های مالیاتی حدود ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. در سال ۱۴۰۱، ۵ واحد درصد و در سال ۱۴۰۲، ۷ واحد درصد نرخ مالیات فعالیت واحد‌های تولیدی کم شده است. دولت پیشنهاد داده است که نرخ مالیات فعالیت‌های دولتی ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. این رقم در حال حاضر ۲۵ درصد است.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: جلوگیری از فرار‌های مالیاتی و شناسایی مودیان جدید به افزایش درآمد مالیاتی منجر خواهد شد و افزایش درآمد مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست. کل مالیاتی که امسال باید وصول کنیم ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است و حداکثر مالیاتی که از اصناف و مشاغل دریافت می‌کنیم حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و مبلغ ناچیزی است. ۴ میلیون نفر از صاحبان مشاغل ما نیز مشمول هیچ مالیاتی نشده اند و ۸۰ درصد مالیاتی که وصول می‌کنیم مربوط به شرکت‌های بزرگ دولتی و خصوصی است.

سبحانیان در خصوص تحقق درآمد‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۳ گفت: ۱۱۲۰ میلیارد تومان تومان درآمد مالیاتی در نظر گرفته شده که رشد ۴۹ درصدی را نسبت به سال قبل از آن رقم خواهد زد. ساماندهی نظام معافیت‌های مالیاتی می‌تواند به تحقق این موضوع کمک کند. ۱ درصد افزایش واحد به مالیات بر ارزش افزوده را پیشنهاد کردیم که ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان عایدی برای کشور خواهد داشت که می‌تواند صرف امور حمایتی شود. البته در این زمینه برای کالا‌هایی معافیت کامل در نظر گرفته شده که سفره مردم تحت تاثیر قرار نگیرد.

او افزود: هیچگونه افزایش مالیاتی در هیچ صنفی از جمله طلا اتفاق نیفتاده و حتی از سال ۱۴۰۰ اصل طلا از مالیات معاف شد و صرفا اجرت و سود مشمول مالیات می‌شود.

رئیس سازمان امورمالیاتی با اشاره به راه‌های جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: پیش از این افراد با استفاده از حساب‌های اجاره‌ای یا حساب‌های دیگران، مبالغ را جابجا می‌کردند. اطلاعات مربوط به این موضوع در حال حاضر وجود دارد و حساب‌های افرادی که تخلف می‌کنند اطلاعاتشان به سازمان امور مالیاتی می‌رسد و از این طریق بخش قابل توجهی از فرار‌های مالیاتی گرفته می‌شود.

او در مورد تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری گفت: حساب تجاری، حسابی است که فعالان اقتصادی آن را به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده اند. برخی برای اینکه مالیات پرداخت نکنند، با حساب‌هایی که معرفی نشده کار می‌کنند، ما اطلاعات این حساب‌ها را هم با استفاده از شبکه بانکی شناسایی می‌کنیم و کسانی که تخلف می‌کنند با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.

سبحانیان در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت سامانه مودیان گفت: اجرای این قانون یکی از اولویت‌های اصلی ما است و از ابتدای دی ماه افراد حقوقی باید تکالیف خود را در این سامانه اجرایی کنند. رشد ۴۲ برابری اشخاص حقوقی را ثبت کردیم که نسبت به ابتدای امسال در سامانه مودیان تکالیف خود را انجام داده اند. در ابتدای سال هزار و ۹۵۰ شخص حقوقی در سامانه مودیان فعال بودند و در پایان سال این میزان به ۸۳ هزار مودی رسید. در ابتدای سال به طور متوسط حدود ۴۵۰ هزار صورتحساب در روز دریافت می‌کردیم، اما اکنون این عدد به بیش از ۷ میلیون صورتحساب در روز رسیده است.

4 میلیون نفر از صاحبان مشاغل خرد مشمول هیچ مالیاتی نیستند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مالیات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)