2024 گرم‌ترین سال زمین


2024 گرم‌ترین سال زمین

ایتنا - ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی است که هر ۲ تا ۷ سال باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ در آب‌وهوای سراسر کره زمین می‌شود.


سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۲ ژانویه، هشدار داد که سال ۲۰۲۴ تحت تاثیر پدیده ال‌نینو، ممکن است گرم‌تر از سال ۲۰۲۳ باشد که در این صورت، رکورد گرم‌ترین سال زمین دوباره خواهد شکست.

در همین ارتباط، سازمان ملل متحد خواستار کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی شد.

ال نینو یکی از چرخه‌های مشهور آب‌وهوایی است که هر ۲ تا ۷ سال باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگ در آب‌وهوای سراسر کره زمین می‌شود.

سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل متحد اعلام کرد که بین ماه‌های ژوئن تا دسامبر، رکوردهای دمایی ماهانه جدیدی ثبت می‌شود و به‌علت گرم شدن پدیده هوای ال نینو این الگو احتمالا ادامه خواهد داشت. اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا پیش‌بینی کرده است که احتمال دارد سال ۲۰۲۴ گرم‌تر از سال ۲۰۲۳ باشد و ۹۹ درصد اطمینان دارد که سال ۲۰۲۴ جزو پنج رتبه اول گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ زمین خواهد بود.

آژانس آب‌وهوای سازمان ملل متحد اعلام کرد ژوییه و اوت سال گذشته گرم‌ترین ماه‌های ثبت‌شده در تاریخ زمین بود و رسما تایید کرد که سال ۲۰۲۳ با اختلاف زیادی گرم‌ترین سال ثبت‌شده بوده است. این نهاد اعلام کرد در سال ۲۰۲۳ میانگین سالانه دمای جهان ۱.۴۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر از دمای قبل از صنعتی شدن (۱۸۵۰-۱۹۰۰) بوده است.

الگوی آب‌وهوایی طبیعی، که معمولا با افزایش گرما در سرتاسر جهان همراه است، معمولا دمای کره زمین را در سال بعدی افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه ال‌ نینو در اوجش معمولا بیشترین تاثیر را بر دمای جهان دارد، سال ۲۰۲۴ ممکن است حتی گرم‌تر از سال گذشته باشد.‌‌

در سال ۲۰۲۳، دمای جو زمین ۱.۱۸ درجه سانتی‌گراد بیشتر از میانگین این دما در قرن بیستم و ۰.۱۵ درجه سانتی‌گراد بیشتر از سال ۲۰۱۶ بود. بر اساس این گزارش، قطب شمال، شمال آمریکای شمالی، آسیای مرکزی، اقیانوس اطلس شمالی، و شرق استوایی اقیانوس آرام گرم‌تر از میانگین دما بودند.

سائولو، دبیرکل آژانس آب‌وهوای سازمان ملل، گفت که تغییرات آب‌وهوایی اکنون بزرگ‌ترین چالشی است که بشر با آن مواجه است. بر اساس این گزارش، در ماه نوامبر ۲۰۲۲، غلظت سه گاز گلخانه‌ای اصلی که باعث افزایش دما می‌شوند، یعنی دی‌اکسید کربن و متان و اکسید نیتروژن، بسیار زیاد بود. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که میزان این گازها در سال ۲۰۲۳ همچنان رو به افزایش بوده است.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به اینکه فعالیت بشر دارد زمین را می‌سوزاند، گفت: «۲۰۲۳ صرفا پیش‌نمایش آینده‌ای فاجعه‌بار بود که اگر اکنون کاری [برای بهبود آن] نکنیم، در انتظار ما خواهد بود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا