این علائم سبب ناباروری زنان می‌شود


این علائم سبب ناباروری زنان می‌شود

دانشیار گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه وجود فیبروم‌های رحمی در مواردی می‌تواند سبب ناباروری زنان شود اظهار کرد: علائم بالینی شایع در بیماران مبتلا به فیبروم، شامل خونریزی‌های غیرطبیعی، کم خونی، علائم فشاری بر روی ارگان‌های لگن (از جمله، سیستم ادراری که موجب تکرر ادرار و حتی هیدرونفروزکلیوی شده) و همچنین، فشار بر روی روده‌ها با پیامد یبوست است.

این علائم سبب ناباروری زنان می‌شود

به گزارش راهبرد معاصر؛ ملیحه عافیت وجود فیبروم‌های رحمی را یکی از بیماری‌های شایع زنان، درسنین باروری دانست و خاطر نشان کرد: شیوع این بیماری می‌تواند بین ۲۵ تا ۷۷ درصد باشد که حتی در ۵۰ درصد زنان سنین بالای ۳۵ سال بدون علامت، ممکن است به طور اتفاقی مشاهده شود.

فوق تخصص ناباروری با تاکید بر اینکه، فیبروم‌ها بسته به جایگاه قرارگیری شان می‌توانند، موجب ناباروری درخانم‌ها شوند تصریح کرد: معمولا وجود فیبروم‌ها به شکل توده‌های بزرگ لگنی، موجب احساس ناراحتی بیمار در فعالیت‌های روزمره و نیز فعالیت‌های جنسی (دیسپارونی) و همچنین سنگینی لگن می‌شود.

دکتر عافیت همچنین با اشاره به عمل انجام شده بر روی یک بیمار با مشکلات فیروم رحمی اظهار داشت: عمل جراحی میومکتومی، در بخش زنان مجتمع آموزشی، پژوهشی ودرمانی امام رضا (ع) بر روی خانم ۴۱ ساله بدون فرزند باسابقه نازایی، با موفقیت انجام شد که طی آن ۳۷ میوم که اندازه آن‌ها بین ۴ تا ۱۵ سانتی متری بود، از رحم بیمار خارج گردید.

وی اضافه کرد: در این عمل سنگین، با توجه به ناباروری بیمار، نحوه و سرعت عمل و نیز احیای مناسب متخصص بیهوشی، تلاش جهت حفظ رحم و باروری انجام گردید و خوشبختانه این عمل بزرگ بدون عارضه برای بیمار انجام شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به فیبروم ممکن است، به دلیل خونریزی در زمان عمل جراحی، دچار عوارضی همچون اختلال انعقادی (DIC)، شوک هموراژیک و اختلالات کلیوی و نیز منجر به دیالیز شوند، لذا این عمل‌ها نیاز به توجه، دقت و مهارت کافی تیم جراح و بیهوشی دارد و چنین عمل‌های بزرگی هر روز توسط اساتید مجرب دانشگاه علوم پزشکی انجام می‌شود، که موجب نجات بیماران و آموزش متخصصان آینده است.

فلوشیپ نازایی همچنین گفت: با توجه به عوارض ذکر شده، تصمیم گیری در مورد حفظ رحم، در خانم‌های نابارور و دختران با حفظ سلامت و حال بیمار، با برداشتن رحم توسط یک جراح متبحر، باید به موقع انجام شود و همواره سلامت بیمار ارجح می‌باشد. /بهداشت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن