اگر تصمیم به بچه‌دار شدن دارید این غذاها را بخورید


اگر تصمیم به بچه‌دار شدن دارید این غذاها را بخورید

بچه دار شدن تصمیم بسیار مهمی است که بهتر است قبل از آن؛ همه جوانب از جمله سلامت مادر و پدر کاملاً بررسی شود. همچنین برای تقویت بیشتر آ نیز توجه کافی به برخورداری آن‌ها از تغذیه سالم در نظر گرفته شود.

به گزارش بهداشت نیوز تغذیه قبل از بارداری بخش مهمی از آمادگی برای بارداری است. عواملی مانند وزن در مقایسه با قد و آنچه می‌خورید می‌تواند نقش مهمی در سلامت شما در دوران بارداری و سلامت جنین در حال رشد شما داشته باشد. بنابراین بهتر است همه موارد از جمله تغذیه و اضافه وزن غیر طبیعی توجه کافی شود.

مریم شادانیان، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و محقق طب سنتی در مورد تقویت قدرت باروری و رژیمی که بهتر است هم مردان و هم زنان قبل از تصمیم گرفتن برای بچه دار شدن آن را مد نظر قرار دهند می‌گوید: این رژیم که قبل از باردار شدن توصیه می‌شود از دیدگاه طب سنتی رژیمی است که چه در خانم‌ها و چه در آقایان، قدرت باروری را تقویت خواهد کرد.

او می‌گوید: ما به همه افرادی که قبل از بارداری برای باردارشدن به ما مراجعه می‌کنند؛ چه برای باروری مشکل داشته باشند یا خیر به آن‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

چه بخوریم

به گفته این محقق طب سنتی، توجه داشته باشیم بعضی از مواد غذایی باید به صورت تکرار شونده در وعده‌های مختلف صبحانه، ناهار، شام و میان وعده‌ها به عناوین مختلف تکرار شوند که پایه آن‌ها مواد غذایی مانند هویج، به، سیب و بادام است.

چگونه بخوریم

شادانیان در پاسخ به اینکه این مواد غذایی را باید به چه صورتی در رژیم غذایی خود قرار دهیم می‌گوید: در وعده صبحانه می‌توان از مربای هویج، به یا سیب و گل سرخ شقاقل استفاده کرد.

البته در شرایطی که شخص مشکل اضافه وزن نداشته باشد توصیه می‌شود برای تهیه مربا به جای شکر سفید از شکر قهوه‌ای یا سرخ استفاده شود یا از این میوه‌ها برای وعده صبحانه به صورت پخته مصرف شود.

همچنین برای وعده صبحانه در صورت نداشتن اضافه وزن می‌توان هفته‌ای یکی دو بار از کره محلی حیوانی هم استفاده کنند.

اهمیت به وعده صبحانه

به گفته کارشناس ارشد تغذیه، صبحانه وعده مهمی است که بهتر است متنوع هم باشد. یعنی می‌توان تخم مرغ را به صورت نیمرو و با استفاده از روغن زیتون و پیاز هم گاهی به آن افزود.

البته اصل تاکید در استفاده از تخم‌مرغ بر زرده آن است که می‌تواند هم به صورت عسلی و هم به صورت نیمرو باشد. ضمن آنکه به طور کلی؛ توصیه به سرخ کردن مواد نمی‌شود. ولی اگر هم قرار است گاهی مواد سرخ شوند همیشه باید از روغن زیتون، ارده یا کنجد استفاده کرد.

میان وعده

در انتخاب میان وعده‌ها نیز بهتر است به این نکات توجه شود؛ پودر چهار مغز و شیر بادام گزینه خوبی برای تقویت قدرت باروری است. سیب، برگه سیب یا سیب خشک شده، فالوده سیب و آب سیب هم میان وعده‌های مناسبی هستند. البته خوردن هویج، آب هویج، انار شیرین و نارگیل هم توصیه می‌شود.

نهار و شام

این محقق طب سنتی می‌گوید: در وعده نهار و شام هم توصیه می‌شود از مواد غذایی استفاده شود که سیب، به و هویج تکرار شوند. ضمن آنکه می‌توان آن‌ها را به گونه‌ای دیگر و مناسب وعده ناهار یا شام استفاده کرد.

مثلاً خورش به، سیب و هویج گزینه مناسبی برای ناهار یا شام است که حتماً باید با گوشت گوسفندی تهیه شوند. البته پیش‌فرض طب سنتی در توصیه به استفاده از این مواد غذایی آن است که افراد مشکلی برای استفاده از آن‌ها نداشته باشند و فقط می‌خواهند قدرت باروری خود را تقویت کند. در غیر این صورت و با در نظر گرفتن مشکل هر فرد می‌توان تغییراتی در این رژیم‌ها حاصل کرد.

توصیه دیگر برای وعده شام یا ناهار؛ خورش فسنجان با بادام، جوجه کباب و کباب چنجه گوسفندی است. ضمن آنکه می‌توان از گوشت بلدرچین هم در این وعده‌ها استفاده کرد.

نخود و نخوداب

نخوداب هم یکی از مواد غذایی است که در تقویت قدرت باروری قدرت بسزایی دارد. توجه داشته باشیم نخود طبع گرم و خشک دارد و برای تقویت بنیه یکی از بهترین حبوباتی است که در غذاهای مختلف و متنوعی در سفره‌های سنتی ایران جایگاه ویژه‌ای دارد.

همچنین برای تقویت نیروی جنسی و رفع ناباروری‌ها نیز مصرف نخود به اشکال مختلف توصیه می‌شود. مثلاً توصیه می‌شود روزی یک لیوان آب نخود تهیه و میل شود. برای این کار می‌توان نخود را شب در آب خیس و صبح آب آن را صاف و با کمی عسل شیرین میل کرد. ضمن آنکه خود نخود را هم می‌توان پس از خیس خوردن به صورت خام یا پخته خورد.

میگو به جای ماهی

شادانیان در مورد استفاده از ماهی هم می‌گوید برای تقویت قدرت باروری خیلی توصیه به مصرف ماهی نمی‌شود و به جای آن می‌توان از میگو استفاده کرد.

در وعده‌های شام هم می‌توان از چیزهایی مانند فلافل یا خوراک‌هایی با گوشت و مرغ و سبزیجات تقویت‌کننده مانند کرفس، کدو، و کدو حلوایی هم استفاده کرد.

البته می‌توان از کدوحلوایی به عنوان دسر هم در میان وعده‌ها استفاده کرد. ولی با توجه به شیرین بودن آن بهتر است زیاد مصرف نشود.

آش و سوپ

شادانیان در مورد استفاده از انواع آش‌ها و سوپ‌ها برای تقویت قدرت باروری توصیه می‌کند که برای تهیه آن‌ها از مواد متنوعی مانند برنج، سبزی‌هایی مثل شوید، جعفری و گاهی نیز شنبلیله و هویج و گوشت در آن‌ها استفاده شود.

نان و برنج

توصیه کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در مورد مصرف نا ن و برنج هم استفاده از برنج ایرانی به صورت آبکش شده است. ضمن آنکه بهتر است برنج هم برای داشتن خاصیت بیشتر با سبزیجاتی مانند شوید یا گشنیز که حای فیبر بیشتری هستند ترکیب شود.

در مورد نان هم بهتر است از نان کامل استفاده کرد که مدتی است در قسمت‌های مختلف شهر می‌توان آن را تهیه کرد.

تفاوت نان کامل با نان سبوس دار

شادانیان می‌گوید نان کامل تفاوت عمده‌ای با نان سبوس دار دارد. یعنی ارزش غذایی سبوس این نان خیلی زیاد نیست. اما آرد نان کامل به روش سنتی یعنی با سنگ آرد می‌شود و همچنین حاوی شش لایه گندم هستند. بنابراین ارزش غذایی خیلی بالایی دارد.

بنابراین توصیه می‌شود حتماً از این نان‌ها استفاده شود و اصلاً از کربوهیدرات‌هایی که تصفیه شده و سفید هستند استفاده نشود.

تقویت اعضای رییسه

به گفته این محقق طب سنتی در واقع این مواد غذایی که برای تقویت قدرت باروری توصیه می‌شود از طریق تقویت اعضای رییسه بدن (قلب، مغز و کبد) می‌تو انند باعث تقویت قدرت باروری شوند. یعنی هم به طور مستقیم رحم و دیگر اعضای بدن مانند معده، قلب کبد و مغز را تقویت می‌کنند. به این ترتیب وقتی همه اعضای بدن دست به دست هم بدهند، علاوه بر اینکه بدن خون بهتری تولید می‌کند؛ خون رسانی نیز بهتر می‌شود و در نتیجه تخمک و اسپرم هم تقویت خواهد شد.

منبع: همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا