فرانسه از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن حمایت نکرد


فرانسه از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن حمایت نکرد

فرانسه حمایت از روند تجاوزات نظامی آمریکا و بریتانیا علیه ارتش یمن را رد کرده و از شرکت در این ائتلاف خودداری می‌کند.

فرانسه از تجاوز نظامی آمریکا و انگلیس به یمن حمایت نکرد

به گزارش راهبرد معاصر، علیرغم آنکه فرانسه عضو ائتلاف آمریکایی در دریای سرخ است اما در جریان حملات مستقیم علیه ارتش یمن، آمریکا و انگلیس را همراهی نمی‌کند.

به گزارش «المیادین»، فرانسه از امضای بیانیه‌ای که به موجب آن از حملات هوایی آمریکا و انگلیس به خاک یمن حمایت کند، خودداری کرده است و در توضیح دلیل این عدم همراهی عنوان کرده است که جهت حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ قصد مشارکت در این حملات را ندارد.

موضع‌گیری فرانسه پس از آن صورت گرفت که آمریکا و انگلیس تجاوزات متعدد و بی‌شماری را به مواضع ارتش یمن در امتداد خط ساحلی این کشور انجام داده‌اند. اقدامی که ادعا شده است در راستای تلاش برای بازگشایی مسیر حیاتی دریایی است که جنبش انصارالله یمن آن را مسدود کرده است تا از این طریق رژیم صهیونیستی را مجبور به توقف عملیات نسل‌کشی خود علیه مردم غزه کند.

از ابتدای ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، ارتش یمن عملیات‌هایی را جهت هدف قرار دادن کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام داده است تا از این طریق از رسیدن کشتی‌های مذکور به سرزمین‌های اشغالی و تحویل محموله این کشتی‌ها جلوگیری کند. اقدامی که موجب شده است تا ایالات متحده یک ائتلاف دریایی جهت خنثی کردن عملیات ارتش یمن تشکیل دهد.

با وجود آنکه چندین کشور از جمله آلمان، دانمارک، استرالیا، کانادا از حملات هوایی روز گذشته آمریکا و انگلیس حمایت کرده‌اند با این حال برخی از کشورها مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا از حمایت نظامی و یا حتی سیاسی علیه این حملات خودداری کرده‌اند.

فرانسه با ادعای تمرکز بر تلاش‌های دیپلماتیک جهت کاهش تنش‌ها میان حزب الله و «رژیم صهیونیستی» از حملات صورت گرفته ابراز نگرانی کرده است و عنوان کرده مشارکت در این حملات، اهرم فشار این کشور را به خطر می‌اندازد.

به این ترتیب، علیرغم آنکه این کشور اکنون عضوی از ائتلاف آمریکایی شکل‌گرفته در دریای سرخ است اما عنوان کرده است در جریان حملات مستقیم علیه ارتش یمن، آمریکا و انگلیس را همراهی نمی‌کند.

با این حال، وزارت خارجه فرانسه نیز در واکنش به عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی این اقدامات را محکوم کرده و حتی تاکید کرده دولت‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی حق دارند به چنین حملاتی واکنش نشان دهند.

«جولین بارنز دیسی» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اتاق فکر شورای روابط خارجی اروپا عنوان کرده است که موضع اتخاذ شده از جانب فرانسه در راستای فاصله‌گرفتن از این عملیات در منطقه بوده است تا این کشور به این طریق بتواند فضایی که در آن خواستار ایفای نقش میانجی با ایران و متحدانش به عنوان یکی از برنامه‌های منطقه‌ای ماکرون است را حفظ کند.

به گفته وی فرانسوی‌ها از اینکه وارد فضای دو قطبی و جریان درگیری شدید میان ایران و آمریکا شوند، هراس داشته و می‌دانند این موضوع فضای نفوذ آنها را در منطقه کاهش می‌دهد./ فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید