خواص شکلات سفید: 22 خاصیت اثبات شده شکلات سفید برای سلامتی


خواص شکلات سفید: 22 خاصیت اثبات شده شکلات سفید برای سلامتی

شکلات، یکی از موادی است که می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد زیرا برخی از کارخانه‌ها در فرآیند تولید شکلات به آن چربی اضافه می‌کنند. شکلات سفید شکلاتی است که نسبت به دیگر انواع شکلات، عناصر شیرین‌تری دارد. این شکلات خواص بسیاری دارد....

شکلات، یکی از موادی است که می‌تواند خطر بیماری قلبی را افزایش دهد زیرا برخی از کارخانه‌ها در فرآیند تولید شکلات به آن چربی اضافه می‌کنند. شکلات سفید شکلاتی است که نسبت به دیگر انواع شکلات، عناصر شیرین‌تری دارد. این شکلات خواص بسیاری دارد. خواص شکلات سفید برای سلامتی را در این‌جا بخوانید.

۱. جلوگیری از دیابت

افراد مبتلا به دیابت، داروی دیابت مصرف می‌کنند. عوارض جانبی مصرف این دارو هیپوگلیسمی است ( وضعیتی که در آن قند خون تنظیم نمی‌شود و یا این‌که در ذخایر آن تخلیه می‌شوند). ممکن است در این وضعیت فرد به کما رود و برای جلوگیری از آن، پزشک، مصرف مقادیر کم خوراکی‌هایی که قند خون را بالا می‌برند را تجویز می‌کند. شکلات سفید می‌تواند گزینه اصلی برای افراد دیابتی باشد.

۲. جلوگیری از پرفشاری خون

شکلات حاوی مواد زیادی از جمله اسید لینولئیک است که برای بدن، به ویژه عروق خونی مفید است. چرا عروق خونی با فشار خون در ارتباطند؟ عروق خونی با داشتن جریان خون مناسب و خاصیت ارتجاعی کافی، نقش قلب در پمپاژ کردن خون را کاهش می‌دهند که همین مسئله ضربان قلب را کاهش داده و آن را تثبیت می‌کند.

۳. پیشگیری از نارسایی قلبی

شکلات، فلاونوئید بالایی دارد است. این ماده برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی بسیار مفید است. با استناد به برخی مطالعات، شکلات سیستم قلبی عروقی را در بازسازی می‌کند و مانند بازدارنده پلاکت ( بخشی از سلول‌های خونی به قسمت‌های کوچک تقسیم می‌شوند و به شکل پلاکت درمی‌آیند) عمل می‌کند و تجمع آن در افراد مبتلا به نارسایی قلبی را کاهش می‌دهد و بیمار بهبود می‌یابد.

۴. افزایش جریان خون

ورید باب، رگ اصلی کبد است و نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کند. این رگ، مواد مغذی فرآوری شده در روده را حمل می‌کند. در مطالعات متعدد، ۲۲ بیماری که شکلات را در رژیم غذایی خود گنجاندند، نتایج خوبی کسب کردند. علاوه بر این، جریان در ورید باب نیز بیشتر شده که بهبود بافت‌ها را به شکل قابل توجهی سرعت می‌بخشد.

۵. درمان هیپرکلسترولمی

هیپرکلسترولمی تقریبا شبیه به وضعیت چاقی است اما تفاوت‌‌هایی نیز میان آن‌ها وجود دارد. در این مورد، تنها شاخص‌هایی که باید بدون توجه به وزن بررسی کنیم، LDL ( چربی که شکستن آن سخت است و به آن چربی بد نیز گفته می‌شود) و HDL ( که زنجیره کوتاهی دارد و بدن می‌تواند با سرعت بیشتری آن را بشکند که به آن چربی خوب نیز گفته می‌شود) هستند.

۶. حفظ سطح کلسترول

با خوردن شکلات سفید، چربی سریع‌تر می‌شکند. بنابراین، آزمایش‌ها کاهش LDL و افزایش HDL را نشان می‌دهند. در نتیجه، عمل جذب مواد از جمله ویتامین‌ها فعال‌تر از معمول می‌شود. در این شرایط، بیمار در برابر بیماری عروق کرونری مصون می‌شود. بیماری عروق کرونری وضعیتی است که به دلیل شکسته شدن ذخیره چربی و ورود آن‌ها به خون به وجود می‌آید.

۷. نقرس

نقرس به دلیل تجمع اوریک اسید در مفاصل به وجود می‌آید که نتیجه این تجمع، التهاب مفاصل و تغییر در شکل مفصل است. با استناد به یک مطالعه انجام شده در فرانسه، آنتی اکسیدان بسیاری در شکلات سفید وجود دارد که می‌تواند مولکول‌های اوریک اسید تجمع یافته در مفاصل را بشکند. شکلات سفید می‌تواند سرعت بهبود بیماران را افزایش دهد.

۸. درمان سردرد

سردرد می‌تواند میگرنی، خوشه‌ای یا تنشی باشد. این سه نوع سردرد شدید را می‌توان با مصرف منظم شکلات برطرف کرد. دوپامین موجود در شکلات، سیستم عصبی را آرام کرده و شدت سردرد را کاهش می‌دهد.

۹. کاهش خطر سرطان سینه

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف شکلات می‌تواند در زمان کوتاهی خطر سرطان سینه را کاهش دهد. این به دلیل وجود پلی‌فنل‌ها در شکلات اتفاق می‌افتد که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. در واقع پلی‌فنل‌ها باعث تجزیه مواد سرطان‌زا می‌شوند.

۱۰. خوردن

شکلات سفید تولید بزاق را افزایش می‌دهد که برای فرآیند هضم غذا مفید است. بزاق نقش نرم کننده را ایفا کرده و در طول فرآیند جویدن، مانند یک ضد سم عمل می‌کند. بزاق در هضم غذا نیز نقش مستقیم دارد چرا که حاوی آنزیم‌هایی از جمله آمیلاز است.

حقایق سلامتی شکلات سفید

۱۱. بهبود خواب

خواب، فعالیت مهمی برای بدن است زیرا بدن را به حداکثر آرامش می‌رساند. به عبارت دیگر، استراحت برای پر انرژی شدن است.

به هر حال در برخی شرایط از جمله استرس، خواب مختل می‌شود. شکلات سفید به دلیل داشتن دوپامین باعث آرام‌تر شدن مغز و خواب بهتر می‌شود.

۲۱. بهبود اختلالات خوردن

اختلالات خوردن مانند خوردن اجباری می‌توانند برای سلامتی خطرناک باشند. در این شرایط، بیمار احساس می‌کند هیچ غذایی نخورده و در نتیجه دائما به دنبال غذا است. با خوردن شکلات به عنوان دسر، به ویژه شکلات سفید، طعم شیرینی به مدت طولانی در دهان می‌ماند. زمانی که افراد فراموش می‌کنند که غذا بخورند، بزاق به دلیل طعم شیرین دوباره تحریک می‌شود و بیماران به یاد می‌آورند که غذا بخورند.

۱۳. شامه

شامه، حس بویایی نیز گفته می‌شود. این حس معمولا در افراد مسن کاهش می‌یابد و چشیدن و خوردن غذا را برای آن‌ها سخت می‌کند. یک مطالعه انجام شده در پنسیلوانیا نشان داد که شکلات سفید می‌تواند به عنوان ابزاری برای آزمایش حس بویایی به کار رود. زیرا شکلات سفید، بوی زیادی دارد. زمانی که کسی نتواند بوی شکلات را متوجه شود، یعنی حس بیایی خود را از دست داده است.

۱۴. تقویت سیستم ایمنی

آلودگی برای کودکان یک مشکل شدید و حاد است. برخی کودکان در معرض آلودگی بیمار می‌شوند. شکلات سفید منبعی عالی از آنتی اکسیدان است و سمیت ناشی از آلودگی در بدن را کاهش می‌دهد. با خوردن شکلات سفید، فرد دیرتر بیمار شده و در برابر آلودگی مقاوم‌تر می‌شود.

۱۵. آنتی بیوتیک

اگرچه تاثیر آنتی بیوتیکی شکلات هنوز اثبات نشده و تردیدهایی در مورد آن وجود دارد اما در برخی از کشورهای اروپایی، شکلات را به عنوان دسر به بیماران مبتلا به سپسیس ( وضعیتی که در آن بدن مورد تهاجم میکروارگانیزم‌ها قرار گرفته و میکروارگانیزم به عروق خونی رسیده و در قسمت‌های مختلف بدن منتشر می‌شود) می‌دهند. دلیلش این است که شکلات سفید دارای باکتری مفید است که به دلیل فرآیند تخمیر در کارخانه به وجود می‌آید و به مقاومت بدن کمک می‌کند.

۱۶. انعقاد خون

یکی از اثرات مصرف شکلات سفید افزایش سرعت پروترومبوتیک (انعقاد خون) است. پروترومبوتیک، جراحت را پوشانده و باعث بهبود سریع‌تر آن می‌شود. بنابراین شکلات سفید در این‌جا بسیار مفید است.

۱۷. درمان آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید به مفاصل آسیب می‌رساند. معمولا این بیماری ارثی است که در آن ژن در معرض آنتی‌ژن خارجی قرار می‌گیرد. شکلات سفید حاوی کافئین است که به جذب بهتر داروها در این بیماری کمک می‌کند.

۱۸. عملکرد حافظه

فلاونول‌های موجود در شکلات برای مغز بسیار مفید هستند. فلاونول، حافظه – به ویژه حافظه بلند مدت- را تقویت می‌کند. بنابراین افرادی که شکلات سفید می‌خورند از زوال عقل در امان هستند. زوال عقل، اختلال در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است.

۱۹. درمان بیماری‌های تنفسی

بیماری‌های تنفسی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. به ویژه در لوله تنفسی فوقانی که با علائمی مانند تنگی نفس، سرفه و گاهی نیز تب همراه است. شکلات حاوی متیل‌‌گزانتین است که به آرام شدن عضلات تنفسی کمک می‌کند. بنابراین مسیرهای مسدود شده تنفسی باز می‌شوند.

۲۰. عملکرد بازشناختی

شکلات سفید، دسری عالی برای کودکان است زیرا عملکرد بازشناختی آن‌ها را افزایش می‌دهد، چرا که شکلات مغز را تحریک می‌کند تا یک نقطه کانونی بسازد و به حل مشکلات متعدد به کودک کمک کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اوتیسم یا ADHD ( اختلال توجه که باعث می‌شود فرد به مدت طولانی به یک چیز توجه کند) شکلات را به دیگر خوراکی‌ها ترجیح می‌دهند.

۲۱. درمان استرس

در صورت وجود استرس، تمام بخش‌های بدن، عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهند. بسیاری از هورمون‌ها به صورت اشتباهی آزاد می‌شوند و شرایط خطرناک و کشنده‌ای را ایجاد می‌کنند. شکلات سفید حاوی دوپامین است ( یک پیام رسان عصبی که به عنوان سیگنال بین عصب‌هابه کار می‌رود). این ماده در کنترل جریان الکتریسیته نقش دارد. با دوپامین، جریان موجود در مغز نیز به مسیر مثبت بازمی‌گردد.

۲۲. شادی و خوشحالی

مهم نیست چه اتفاقی افتاده باشد، شکلات سفید روز شما را می‌سازد. بنابراین اگر روز بدی داشته باشید یا اگر اتفاق بدی برای شما افتاده باشد، فقط یک یا دو عدد شکلات سفید بجوید. این کار به شکل عجیبی حال شما را بهتر می‌کند. زیرا شکلات سفید دارای ماده‌ای است که باعث ایجاد شادی و خوشحال می‌شود.

شکلات، خوراکی مفید برای بدن به ویژه قلب است زیرا تاثیر مستقیمی بر رگ‌های خونی می‌گذارد. شکلات سفید خواص بسیاری برای سلامتی دارد اما برخی از افراد با مصرف شکلات دچار آکنه می‌شوند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. سالم و خوشحال بمانید!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی