کشف شیشه در خاک ماه توسط دانشمندان چینی

دانشمندان مؤسسه فیزیک آکادمی علوم چین، با تحقیق و آزمایش پیرامون گرده‌های بدست‌آمده از نمونه‌‌ سنگ‌هایی که توسط کاوشکر چانگ‌ئه-۵ به زمین آورده شده، مواد شیشه‌ای متنوعی در خاک ماه کشف کردند. این مواد که با کمک میکروسکوپ‌های الکترونی شناسایی شده‌اند، دارای منشأ فیزیکی مختلفی هستند و محققان بر اساس اطلاعات بدست‌آمده، کاتالوگی تدوین کرده‌اند. دانشمندان همچنین برای اولین بار، الیاف شیشه‌ای را که به طور طبیعی در سطح ماه شکل گرفته‌ را پیدا کردند که این یافته، امکان استفاده از خاک ماه را برای فراوری و تولید مصالح ساختمانی شیشه‌ای محتمل می‌کند. کاوشگر چانگ‌ئه-۵ در ۱۷ دسامبر ۲۰۲۰ به زمین بازگشت و در مجموع ۱۷۳۱ گرم نمونه، عمدتاً شامل سنگ و خاک از سطح ماه را به زمین آورد. گفتنی‌ست چانگ‌ئه-۶ نیز که قرار است در نیمه اول سال جاری پرتاب شود، به پایگاه پرتاب وِن‌چانگ منتقل شده‌است.
No tags for this post.