ماجراهای دریای سرخ و طلای سیاه/ بازار نفت به انصارالله وابسته شد


ماجراهای دریای سرخ و طلای سیاه/ بازار نفت به انصارالله وابسته شد

بازار نفت هرچند که پس از جنگ غزه با افزایش مواجه نشد و حامیان اسرائیل تواسنتد آن را کنترل کنند؛ اما اقدامات یمنی‌ها در دریای سرخ و واکنش‌های ائتلاف آمریکایی، نبض بازار را تندتر کرد.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ هرچند که سال‌هاست گفته می‌شود، سوخت‌های فسیلی که مهمترین آن نفت است، در حال خروج از چرخه استفاده در دنیا، خصوصا کشور‌های پیشرفته است، اما همچنان، بروز هر اتفاق خارج از چارچوبی، انظار و اذهان را به سمت بازار آن می‌برد.

ماجراهای دریای سرخ و طلای سیاه/ بازار نفت به انصارالله وابسته شد
یکی از مهمترین مناطق دنیا، در حوزه نفت و انرژی، غرب آسیاست؛ جایی که اکنون بیشترین طلای سیاه از آن استخراج شده و به سمت کشور‌ها روانه می‌شود. منطقه‌ای که همواره سایه جنگ و درگیری بین ابرقدرت‌ها و کشور‌های آن بر سرش وجود داشته و طمع کشور‌های جهان اول به غارت و تصاحب آن، کاسته نمی‌شود.

حال؛ پس از جنگ یمن و عربستان سعودی که مهم‌ترین جنگ رسمی بین دو کشور در منطقه، طی سال‌های اخیر بوده، تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه و فراگیر شدن آتش بین گروه‌های مقاومت و اسرائیل و حامیان آن، خاورمیانه را مجددا ملتهب کرده است؛ التهابی که بر قیمت نفت اثرگذار شد.

بازی ابرقدرت ها در بازار نفت

بازی ابرقدرت‌ها در بازار نفت را کارشناسان اینگونه تحلیل می‌کنند که با توجه به ورود به دوران گذار از این سوخت، انحصار بازار آن باید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در دست این کشور‌ها باشد؛ لذا کشور‌هایی که با آن‌ها خصومت دارند یا دست آن‌ها را خوانده‌اند باید از بازار کنار زده شوند و کشورهایی که تولیدکننده هستند و مشکلی با این کشورها ندارند را تطمیع می‌کنند تا در خدمت آنها باشند.

برای نمونه، این اتفاق در زمان ریاست جمهوری ترامپ افتاد؛ آمریکا، ایران و ونزوئلا را تقریبا به طور کامل از چرخه تجارت نفت خارج کرد و با تطمیع و تهدید کشورهای هم‌پیمان خود، از جمله عربستان، عرضه را در بازار جهانی افزایش داد تا مشکل مرتفع شود؛ از طرف دیگر با شوکی که به بازار وارد کرد، قیمت را هم بالا برد تا سود آن به جیب خود و هم‌پیمانانش برود.

اما ایران و گروه‌های مقاومت، دست کشور‌های ابرقدرت را خوانده و صحنه بازی را تغییر داده‌اند. پس از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه، یمنی‌ها که خود سال‌ها درگیر جنگ بودند، به حمایت از آن‌ها برخاستند و رسما اعلام کردند که با اسرائیل وارد جنگ شده‌اند.

یمن به دلیل اشراف به دریای سرخ و باب المندب، یکی از مناطق استراتژیک در مسیر ترانزیتی تجارت جهانی محسوب می‌شود؛ مسیری که یکی از پرترافیک‌ترین گذرگاه‌های دریایی برای حمل بار و نفت بین شرق و غرب عالم است.

اسرائیل با از دست دادن این منطقه حساس و ناامن شدن آن برای عبور و مرور کشتی‌های خود مواجه شد. حامیان این رژیم از جمله آمریکا و انگلیس و ائتلافی که با سایر کشور‌ها تشکیل دادند، برای ترساندن حوثی‌های یمنی، اقدام به حمله نظامی غیرقانونی به این کشور کردند و طی دو شب، برخی مواضع انصارالله را بمباران کردند.

همان بامداد جمعه گذشته که حمله علیه یمن آغاز شد، قیمت جهانی نفت رشد ۳ درصدی داشت و با توجه به موضع‌گیری‌های دو طرف درگیری و همچنین حمله مجدد در ساعات پایانی جمعه توسط آمریکا، بازار همچنان ملتهب و با افزایش قیمت مواجه است.

این اقدام آمریکا که از ابتدای جنگ غزه با تلاش‌های فراوان، سعی داشته بازار نفت را آرام نگه دارد تا کشور‌های جهان را که از نفت استفاده می‌کنند، راضی نگه دارد تا اسرائیل به تجاوز خود ادامه دهد، یک اقدام اشتباه استراتژیک بود که منجر به افزایش قیمت طلای سیاه شد و حالا با مواضع اخیر انصارالله، دامنه ناامنی کشتی‌ها در باب المندب و دریای سرخ، بیش از پیش شده که احتمالا قیمت نفت را همچنان تحت تاثیر قرار دهد.

کارشناس نفت: آینده بازار به اقدامات یمنی‎‌ها بستگی دارد


در همین راستا، سعید ساویز، کارشناس حوزه نفت در گفتگو با بازارنیوز، گفت: تاکنون تحلیل‌ها بر آن بود که، چون نقدینگی جهانی به سمت خرید سلاح و افزایش بودجه‌های نظامی کشور‌ها رفته، بازار‌هایی مانند بازار نفت، آنچنان درگیری رشد قیمت نخواهد شد و جذابیتی برای بازیگران آن نخواهد داشت؛ به همین دلیل بود که مشاهده کردیم پس از ۷ اکتبر، قیمت جهانی نفت افزایشی نبود و در مقاطعی کاهش هم داشت؛ اما اکنون با درگیری بین یمنی‌ها و ائتلاف آمریکایی شاهد رشد خزنده قیمت هستیم.

وی افزود: افزایش قیمت به نفع کشور‌های تولید کننده، خصوصا کشور‌های منطقه است و ضرر را کشور‌هایی مانند چین و هند که خریداران عمده در دنیا هستند، متحمل می‌شوند. در آمریکا هم با توجه به این که دموکرات‌ها بر سر کار هستند و آن‌ها با حوزه نفت به دلیل مسائل زیست‌محیطی، مشکل دارند، علاقه‌ای برای رشد قیمت وجود ندارد.

این کارشناس در پایان تاکید کرد: اگر خریداران جهانی نفت به این پی ببرند که اتفاقات اخیر در حد یک جرقه بوده و فراگیر و ادامه‌دار نخواهد بود، قیمت به صورت خزنده کاهشی خواهد شد؛ اما اگر اقدامات یمنی‌ها تداوم داشته باشد، بازار طلای سیاه با رشد، هرچند کند و آرام همراه خواهد بود.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان