دعای بعد از نماز ماه رجب


دعای بعد از نماز ماه رجب

دعای بعد از نماز ویژه ماه رجب را می‌خوانید.

یکی از اعمال مستحب در ماه رجب ، خواندن دعای بعد از نماز است. این دعا، دعایی کوتاه و پر محتوا است که می‌تواند فرصتی برای راز و نیاز با خداوند و طلب حاجات باشد.

متن این دعا به شرح زیر است:

اللهم انک انت الله العظیم ذو الجلال و الاکرام، توکلت علیک و فوضت امری الیک، لا ملجأ و لا منجی منک الا الیک، آمنت بکتابک و برسولک، انت ثقتی و رجائی، فاجعلنی من عبادک المخلصین و من اولیائک المقربین، و احسنی الی فی الدنیا و الاخره، و اجعلنی من عتقاءک من النار، یا ارحم الراحمین.

ترجمه:

بارالها، تو همان خدای بزرگ هستی، صاحب جلال و اکرام، بر تو توکل کردم و کارم را به تو واگذار کردم، هیچ پناهگاهی و نجات دهنده‌ای جز تو نیست، به کتابت ایمان آوردم و به پیامبرت، تو مایه اعتماد و امیدم هستی، پس مرا از بندگان مخلصت و از اولیای مقرب خود قرار بده، و در دنیا و آخرت به من احسان کن، و مرا از آزادشدگان خود از آتش قرار بده، ای مهربان‌ترین مهربانان.

این دعا، از دعاهای منسوب به امام سجاد(ع) است و در کتاب‌های ادعیه شیعه آمده است. این دعا، دارای مضامین بلند و ارزشمندی است و می‌تواند به انسان کمک کند تا با خداوند راز و نیاز کند و حاجات خود را از او بخواهد.

دعای بعد از نماز ماه رجب

در ادامه، به برخی از مضامین این دعا اشاره می‌کنیم:

توکل بر خداوند: در ابتدای دعا، به خداوند توکل می‌کنیم و کار خود را به او واگذار می‌کنیم. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، به خداوند توکل کند و بر او تکیه داشته باشد.

فوض اموری الیک: در ادامه، امور خود را به خداوند می‌سپاریم. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، تسلیم اراده خداوند باشد و از خود اراده‌ای مستقل نداشته باشد.

لا ملجأ و لا منجی منک الا الیک: در این جمله، به این حقیقت اشاره می‌کنیم که هیچ پناهگاهی و نجات دهنده‌ای جز خداوند وجود ندارد.

آمنت بکتابک و برسولک: در این جمله، ایمان خود را به قرآن و پیامبر(ص) اعلام می‌کنیم. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، از قرآن و سنت پیامبر(ص) پیروی کند.

انت ثقتی و رجائی: در این جمله، خداوند را مایه اعتماد و امید خود قرار می‌دهیم. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، به خداوند امید داشته باشد و از او یاری بخواهد.

فاجعلنی من عبادک المخلصین: در این جمله، از خداوند می‌خواهیم که ما را از بندگان مخلص خود قرار دهد. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، برای رضای خداوند عمل کند و از ریا و خودنمایی اجتناب کند.

و من اولیائک المقربین: در این جمله، از خداوند می‌خواهیم که ما را از اولیای مقرب خود قرار دهد. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، از خداوند پیروی کند و از اوامر و نواهی او سرپیچی نکند.

و احسنی الی فی الدنیا و الاخره: در این جمله، از خداوند می‌خواهیم که در دنیا و آخرت به ما احسان کند. این نشان می‌دهد که انسان باید در همه امور زندگی، از خداوند خیر و برکت بخواهد.

و اجعلنی من عتقاءک من النار: در این جمله، از خداوند می‌خواهیم که ما را از آتش جهنم آزاد کند. این نشان می‌دهد که انسان باید از خداوند توفیق پرهیز از گناه و انجام اعمال صالح را بخواهد.

خواندن دعای بعد از نماز ماه رجب، می‌تواند فرصتی ارزشمند برای راز و نیاز با خداوند و طلب حاجات باشد. این دعا، دارای مضامین بلند و ارزشمندی است که می‌تواند به انسان کمک کند تا به رشد و تعالی روحی و معنوی دست یابد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج