همه چیز درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها


همه چیز درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها

دوزینگ پمپ چیست؟ در این مقاله درمورد هرآن چیزی که باید درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها بدانید صحبت کرده ایم.

دوزینگ پمپ چیست؟ در این مقاله درمورد هرآن چیزی که باید درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها بدانید صحبت کرده ایم.

پمپ دوزینگ، یک نوع پمپ ویژه است که برای تزریق و انتقال دقیق و مشخص مواد سیال شیمیایی به داخل مخازن خطوط تولید در صنایع مختلف استفاده می شود. این پمپ با نام های مختلفی، از جمله پمپ اندازه گیری، پمپ تزریق مواد شیمیایی، پمپ کلرزن یا کلریناتور و مترینگ شناخته می شود.

این پمپ ها در انواع مختلف با دبی پایین طراحی و ساخته می شوند، اما در صورت نیاز مشتریان، امکان ساخت و تولید با دبی بالا نیز وجود دارد. دبی این پمپ ها با استفاده از پیچ میکرومتر قابل تنظیم است و بستگی به فشار خط دارد. اگر می خواهید بیشتر در مورد ویژگی ها، انواع و کاربرد های پمپ دوزینگ بدانید، با ما همراه باشید.

نحوه کار دوزینگ پمپ

بسته به مدل و نشان تجاری دوزینگ پمپ، روش کار آن متفاوت است. اما اساس کارکرد آن ها تزریق مقدار تعیین شده ای از ماده به داخل محل مورد نظر است. دوزینگ پمپ ها قاعدتاً کوچک بوده و توسط یک موتور کوچک و یا محرک هوا شروع به کار می کنند.

کنترل نرخ جریان در این نوع پمپ ها به وسیله سیستم کنترل خارجی و یا به طور رایج تر به وسیله یک سیستم کنترل داخلی باقابلیت خاموش و روشن شدن انجام می گیرد. برخی از انواع این پمپ ها، همانند پمپ بشکه کش، قابلیت های دیگری مانند بوق هشدار در زمان نبود ماده تزریقی یا پایین بودن سطح ماده را هم دارند.

همه چیز درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها

انواع دوزینگ پمپ

انواع دوزینگ پمپ از نظر مکانیزم انتقال قدرت به دو گروه سلونوئیدی و موتوری و از نظر میزان تراکم سیال به سه گروه دیافراگمی، پیستونی و پلانجری تقسیم می شوند که در ادامه راجع به هر یک از آن ها توضیح خواهیم داد.

پمپ سلونوئیدی (Solenoid pump)

پمپ سلونوئیدی یا الکترومغناطیسی به عنوان یکی از پمپ های تزریق شیمیایی پر کاربرد شناخته می شود که در تولید آن از مگنت استفاده می شود. این نوع پمپ برای تزریق مواد شیمیایی با کمترین میزان دبی کاربرد دارد و انتقال مواد شیمیایی را از طریق سیم پیچ برقی انجام می دهد.

پمپ های سلونوئیدی بیش از پیش در صنایع کوچک کاربر دارند. از مهم ترین ویژگی های پمپ سلونوئیدی می توان به مواردی مانند قابلیت تنظیم دستی، کنترل از طریق سیگنال پالس، کمتر بودن حجم تزریق مواد شیمیایی نسبت به پمپ های برقی و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد.

پمپ موتوری (Motor pump)

پمپ موتوری نوع دیگری از دوزینگ پمپ است که یک موتور الکتریکی قدرت مورد نیاز آن را تأمین می کند و برای دبی بالا کاربرد دارد. سرو صدای پمپ های موتوری نسبت به پمپ های سلونوئیدی کمتر است. برای افزایش گشتاور و همچنین کاهش دادن دور موتور در این پمپ از گیربکس استفاده شده است. از مهم ترین ویژگی های این نوع دوزینگ پمپ می توان به مواردی مانند داشتن کلاس حفاظتی برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و گرد و غبار به داخل پمپ، یکنواخت تر بودن جریان و امکان استفاده در ظرفیت های بالا اشاره کرد.

پمپ دیافراگمی (Diaphragm pump)

پمپ دیافراگمی یا پمپ کلر زن یکی دیگر از انواع پمپ های تزریق شیمیایی جا به جایی مثبت است که بیشتر برای تزریق کلر و مواد شیمیایی دیگر به آب استخر و سیستم های تصفیه آب و فاضلاب با بالا ترین میزان دبی کاربرد دارد.

نحوه راه اندازی انواع مختلف پمپ های دیافراگمی به صورت پنوماتیکی، برقی و دستی انجام می شود. در این نوع پمپ صنعتی حرکت شفت باعث ایجاد انبساط و انقباض در دیافراگم شده و باعث می شود که مواد شیمیایی به سیال تزریق شوند. از مهم ترین مزایای این نوع پمپ می توان به مواردی مانند مقاومت در برابر خوردگی، دقت و راندمان بالا، امکان استفاده در دبی های ثابت و پایدار و نشت نکردن سیال به بخش محرک یا موتور پمپ اشاره کرد.

پمپ پیستونی (Piston Pump)

یک نوع دوزینگ پمپ پر کاربرد در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، ماشین سازی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع تولید نوشیدنی و صنعت تصفیه آب و فاضلاب پمپ پیستونی نام دارد. این نوع پمپ جا به جایی مثبت از طریق حرکت رفت و برگشت پیستون کار می کند. از مهم ترین مزایای پمپ های پیستونی می توان به مواردی مانند قابلیت تنظیم دبی، کاربرد در دبی های بالا، قابلیت پمپاژ سیالات گوناگون و مقاومت بالا اشاره کرد.

پمپ پلانجری (Plunger Pump)

عملکرد پمپ های پلانجری شبیه به پمپ های پیستونی است؛ با این تفاوت که در آن ها به جای پیستون، پلانجر به کار رفته است. قطر پلانجر باریک تر و طول آن بیشتر از پیستون است. از این پمپ در فشار های بالا و دبی ها کاربرد کمتری دارد. یکی از مهم ترین مزایای پمپ های پلانجری، امکان استفاده آن در روغن کاری قطره ای انواع کمپرسور است.

همه چیز درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها

ویژگی های دوزینگ پمپ

دستگاه پمپ الکتروپمپ کوچکی است که با وزن کم و دقت بالا عمل می کند. این پمپ برای کلر زنی و ضد عفونی آب استخر ها و تزریق مواد اسیدی و قلیایی به مخازن و لوله های تحت فشار در صنایع مختلف مانند صنایع آب و فاضلاب، کشاورزی، نفت و گاز، کاغذ سازی، غذایی، پزشکی، دارویی، معدنی، تولید نیشکر و غیره استفاده می شود.

به عنوان مثال، متریال هایی که در ساخت پمپ های دوزینگ یا کلریناتور استفاده می شوند، شامل تفلون خالص (PTFF)، کانیار (PVDF)، استیل ضد زنگ (Stainless Steel) و پلی پروپیلن و تفلون پی وی سی (PVC) هستند.

ساختار کلی این دستگاه ها شامل لوازم جانبی مانند شیر های اطمینان، دمپر های پالس، شیر پس فشار، صافی، شیر مخزن، یکنواخت کننده جریان، شیر نقطه تزریق، سنسور پارگی دیافراگم، سنسور پارامتر های آب، سطح سنج مخزنی، بیس پلیت، اینورتر، فن خنک کننده موتور، تابلو برق، محفظه کالیبراسیون، صفحه نمایش و غیره است.

به علاوه، مزایای این پمپ ها شامل قابلیت انتقال کاتالیست ها و مایعات حاوی مواد جامد، پمپاژ مایعات حاوی کمترین مقدار چربی، سبک بودن وزن، سایز کوچک تر نسبت به پمپ های دیگر، هزینه نصب و راه اندازی کمتر، سایش قطعات پمپ کمتر، عدم نیاز به محافظ در برابر افزایش ناگهانی سرعت، عدم وجود محدودیت برای تأمین فشار دبی، قابلیت تنظیم دبی برای جلوگیری از خطای انسانی هنگام تزریق مواد، قابلیت انتقال مایعات با ویسکوزیته بالا و عدم تأثیر گرانروی سیال در میزان جریان پمپ است.

همه چیز درباره انواع دوزینگ پمپ و نحوه کار دوزینگ پمپ ها

کاربرد دوزینگ پمپ

  • تزریق کلر به استخر های شنا
  • تزریق مواد شیمیایی به مواد مورد نیاز برای تولید کاغذ
  • تزریق مواد شیمیایی به مواد مورد نیاز برای تولید پارچه
  • تزریق رنگ به بنزین در صنایع پتروشیمی
  • تزریق مواد شیمیایی به بویلر، سیال دیگ های بخار و سیستم های تصفیه برای جلوگیری از پوسیدگی تجهیزات
  • تزریق وایتکس به خطوط لوله های آب جهت گندزدایی آب

سخن پایانی

در این مقاله، ما به ویژگی ها، انواع و کاربرد های دوزینگ پمپ پرداختیم. برای خرید این نوع پمپ بهتر است به سایت صنعت پلاس مراجعه کنید. در زمان خرید، به پارامتر هایی مانند نیاز به دبی، فشار تزریق، دمای سیال، نوع پمپ (سلونوئیدی یا موتوری)، محل نصب، کلاس های حفاظتی، سیستم برقی، قطعات کنترل سطح سیال، قیمت و برند پمپ توجه کنید. امیدواریم با مطالعه این مقاله، پاسخ های خود درباره دوزینگ پمپ را دریابید.

سوالات متداول

دوزینگ پمپ ها چگونه کار می کنند؟

دوزینگ پمپ‌ ها با ایجاد فشار مناسب در لوله‌ ها، مایعات و افزودنی‌ ها را با دقت به فرآیند صنعتی تزریق می‌کنند.

چه عواملی در نحوه کار دوزینگ پمپ ها تأثیر گذارند؟

عواملی چون تنظیم دقیق دبی، انتخاب مناسب مواد، کنترل دقیق فشار و دما و نظارت بر تمیزی وضعیت لوله‌ ها در نحوه کار دوزینگ پمپ‌ ها تاثیر گذار هستند.

اجزای دوزینگ پمپ کدامند؟

پا شیر (فوت والو)، خط تزریق، انژکتور، سیستم کنترل، محفظه نگهداری ماده تزریق شونده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب