کابینه نتانیاهو در سودای جنگ با حزب‌الله


کابینه نتانیاهو در سودای جنگ با حزب‌الله

یکی از سه عضو اصلی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حزب‌الله را تهدید کرد، همان اتفاقی که در غزه رخ داد می‌تواند در بیروت تکرار شود. هم‌زمان مقاومت اسلامی لبنان بر شدت حملات پهپادی- موشکی به عمق سرزمین‌های اشغالی افزود. تنها چند ساعت پس از سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان واحدهای موشکی حزب‌الله با 62 موشک پایگاه ویژه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را در منطقه «میرون» هدف قرار دادند.

کابینه نتانیاهو در سودای جنگ با حزب‌الله

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دانیال هاگاری سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی دوشنبه به طور رسمی از آغاز مرحله سوم جنگ «شمشیرهای آهنین» در نوار غزه خبر داد. ظاهراً در این مرحله قرار است عملیات زمینی و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به این باریکه به شکل قابل توجهی کاهش یابد. روزنامه واشنگتن پست از این مرحله به عنوان «عقب نشینی بزرگ صهیونیست‌ها از شمال نوار غزه» یاد کرده است.


هم‌زمان با اعلام این خبر، تحرکات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی افزایش یافته است. جوخه ترور رژیم صهیونیستی با بمباران گسترده مناطق مسکونی و حذف فرماندهان میدانی حزب الله قصد دارد به شکل فزاینده‌ای سطح تنش‌ها را در مرز لبنان افزایش دهد. اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی تهدید کرده اند، اگر آوارگان صهیونیست امکان بازگشت به شهرک‌های صهیونیست‌نشین نیابند، ارتش سطح حملات خود به لبنان را تا پنج برابر افزایش خواهد داد.


با وجود این، اعضای راست‌گرای کابینه «بی بی» مانند بن گویر، وزیر امنیت داخلی معتقدند، اولویت نخست رژیم صهیونیستی باید سرکوب کامل حماس در غزه باشد و تل‌آویو نیاید وارد درگیری گسترده با حزب الله شود، زیرا شانس زیادی برای پیروزی در نبرد زمینی ندارد.

گروه دیگری از تحلیلگران بر این اعتقادند تل‌آویو با افزایش حملات هدفمند علیه فرماندهان ارشد حزب الله قصد دارد نیروهای مقاومت را به سمت بالای رودخانه لیتانی هدایت کند


در دو هفته اخیر کمپین ترور رژیم صهیونیستی با دنبال کردن حملات هدفمند به دنبال حذف چهره‌های کلیدی محور مقاومت در جبهه‌های مختلف و در این میان لبنان و حزب الله هدف سه حمله از سمت جوخه ترور موساد و ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. پنج‌شنبه گذشته در جریان حمله هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به شهرک ناقوره حسین هادی یزبک و سه تن از همراهانش به شهادت رسیدند.


تنها چند روز بعد، یعنی دوشنبه هشتم ژانویه وسام حسن الطویل، معاون تیپ ویژه رضوان در بنت جبیل هدف حمله پهپادی این رژیم قرار گرفت و به شهادت رسید. وی نقش کلیدی در جریان عملیات‌های کیفی حزب الله علیه رژیم صهیونیستی داشت. برخی تحلیلگران معتقدند، تل‌آویو با حذف فرماندهان میدانی مقاومت لبنان قصد دارد حمله گسترده‌ای در جنوب لبنان آغاز کند.


در سوی مقابل، گروه دیگری از تحلیلگران بر این اعتقادند تل‌آویو با افزایش حملات هدفمند علیه فرماندهان ارشد حزب الله قصد دارد نیروهای مقاومت را به سمت بالای رودخانه لیتانی (با بیش از ۱۴۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودخانه لبنان است) هدایت کند. یوآو گالانت، یکی از سه عضو اصلی کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال حزب الله را تهدید کرد، همان اتفاقی که در غزه رخ داد می‌تواند در بیروت تکرار شود. در واکنش به افزایش دامنه تهدیدات تل‌آویو به نظر می‌آید گروه‌های مقاومت مستقر در جنوب لبنان باید اهتمام بیشتری برای حفاظت از فرماندهان برجسته میدانی داشته باشند.


هم‌زمان مقاومت اسلامی لبنان نیز بر شدت حملات پهپادی- موشکی به عمق سرزمین‌های اشغالی افزوده است. در گام نخست، تنها چند ساعت پس از سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و تأکیدش بر «پاسخ سخت» به ترور صالح العاروری، واحدهای موشکی حزب الله با 62 موشک پایگاه ویژه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی را در منطقه «میرون» هدف قرار دادند. کمی بعد آژیر خطر در مناطق المناره، مرگلیوت و مسعاف عام به صدا درآمد.

حزب الله برای ایجاد موازنه در مرزهای جنوب لبنان چاره‌ای جز پاسخ هم سطح به حملات پراکنده و ترور هدفمند رژیم صهیونیستی ندارد


پس از ترور حسن الطویل فرمانده نیروهای نخبه رضوان، حزب الله با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، حملات پهپادی علیه پایگاه‌ فرماندهی صفد در شمال سرزمین‌های اشغالی ترتیب داده است. به گزارش روزنامه هاآتص، با تشدید حملات حزب الله در مرزهای جنوب لبنان 120 ساختمان در شهرک المطله و 80 ساختمان در شهرک المناره آسیب دیدند.


سه شنبه نیز حزب الله با انتشار اطلاعیه هایی از هدف قرار گرفتن پایگاه‌ها و محل تجمع صهیونیست‌ها در نقاط مرزی خبر داد. به نظر می‌آید مقاومت لبنان قصد دارد دامنه تبادل آتش با دشمن صهیونیستی را طبق راهبرد جدید سید حسن نصرالله افزایش دهد.


حزب الله برای ایجاد موازنه در مرزهای جنوب لبنان چاره‌ای جز پاسخ هم سطح به حملات پراکنده و ترور هدفمند رژیم صهیونیستی ندارد. شهادت بیش از 157 نیروی حزب الله لبنان در جریان درگیری‌های پس از هفتم اکتبر حاکی از اراده جدی مقاومت لبنان برای متوقف کردن ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی است.


بهره سخن

آغاز جنگ فراگیر در لبنان می‌تواند به مثابه باز شدن جعبه پاندورا در منطقه غرب آسیا باشد. واشنگتن به دلیل تداوم درگیری ناتو با روسیه در جبهه اوکراین و نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری علاقه‌ای به جنگ گسترده در جغرافیای غرب آسیا دارد. بی‌شک با صدور بحران غزه به سایر نقاط منطقه وضعیت امنیتی در دریای سرخ، تنگه هرمز و شرق عربی به شدت پیچیده خواهد شد.


نتانیاهو و راست گرایان صهیونیست برای بقا در قدرت چاره‌ای جز جنگ طولانی و فرسایشی ندارند، اما مخالفان نتانیاهو به دنبال پایان جنگ، سقوط کابینه و تشکیل کابینه جدید در سرزمین‌های اشغالی هستند. حال باید منتظر ماند و دید نتیجه این کارزار سیاسی وقوع جنگ گسترده در مرز مشترک با لبنان خواهد بود یا آنکه آتش تنش‌ها در منطقه فروکش خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر نیکی کریمی که شبیه مادرش است را دیده اید؟