حسن روحانی: هاشمی رفسنجانی همیشه توصیه می‌کرد از صحنه پیشرفت و حل مشکلات جا نزنیم


حسن روحانی: هاشمی رفسنجانی همیشه توصیه می‌کرد از صحنه پیشرفت و حل مشکلات جا نزنیم

رئیس‌جمهور سابق در سخنرانی بمناسبت هفتمین سالگرد درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی، گفت: شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیش پای ما گذاشت هرگز از یاد نخواهد رفت؛ او شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط پیشقدم در حل مشکلات بود.

حسن روحانی: هاشمی رفسنجانی همیشه توصیه می‌کرد از صحنه پیشرفت و حل مشکلات جا نزنیم

به گزارش راهبرد معاصر؛ حسن روحانی رئیس جمهور سابق در هفتمین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که صبح امروز در حسینیه جماران برگزار شد، اظهار داشت: شخصیت آقای هاشمی و راه و مسیری که پیش پای ما گذاشت هرگز از یاد نخواهد رفت؛ او شخصیتی بود که در سخت‌ترین شرایط پیشقدم در حل مشکلات بود.

وی افزود: این توصیه هاشمی رفسنجانی به همه یاران و دوستداران انقلاب است که هیچگاه از صحنه پیشرفت و حل مشکلات جا نزنند.

رییس جمهور سابق گفت: هاشمی تنها و تنهاتر بود و این تنهایی را بعد از حادثه هفتم تیر مشاهده کردم؛ آن روز روزی بود که آیت الله خامنه‌ای در بیمارستان بستری بود و هاشمی تنهایی به مجلس آمد تا مجلس هر طور شده تشکیل شود. آن روز احساس می‌شد مدیر اجرایی کشور تنها و تنها هاشمی رفسنجانی است.

روحانی با بیان اینکه در آن زمان یک نفر در صحنه می‌بایست تمام مسئولیت‌ها را بر دوش می‌گرفت، تصریح کرد: هاشمی آن روز تنها مسئولیت‌ها را بر دوش گرفت؛ نه تنها در هفتم تیر بلکه در ادامه هاشمی در حل مشکلات به صحنه می‌آمد؛ در سال 61 رزمندگان آزادسازی خرمشهر را به نتیجه رساندند. در همان سال ما نتوانستیم پیروزی دیگری به دست بیاوریم و در عملیات رمضان، والفجر مقدماتی و والفجر 1 شکست خوردیم که کم کم یاس در جامعه گسترش پیدا کرد. در سال 62 یک نفر مسئولیت مبارزه با متجاوزین بر عهده گرفت که آن زمان دو نفر می‌توانستند این کار بر عهده بگیرند: رییس جمهور یا رییس مجلس؛ اما به دلایلی امام، هاشمی را انتخاب کرد. هاشمی آن بار سنگین جنگ را بر دوش گرفت و از آن زمان پیروزی در میدان جنگ رقم خورد.

وی افزود: هاشمی به ما می‌گوید در روز سخت باید به میدان بیاییم و امروز روز سخت کشور است؛ به نظر بنده امروز سخت ترین روز نسبت به سالهای 60 است؛ هر کجا هاشمی می‌توانست صحبت کند دریغ نکرد؛ دو صحنه بزرگ در این 45 سال بود که یک جنگ تحمیلی از آغاز تا پایان بود و هاشمی با تدبیرش پایان جنگ را رقم زد. ای کاش هاشمی در سال 97 نیز بود زیرا پایان جنگ ما در اسفند 97 بود و دولت عراق به صورت رسمی مرز شط‌العرب را به عنوان مرز ایران و عراق به رسمیت شناخت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش شهید سلیمانی و ظریف تصریح کرد: باید از دو شخصیت تشکر کرد چراکه باعث شدند نخست وزیر عراق در تریبون به صورت رسمی این موضوع را اعلام کند و بنده در اسفند 97 پایان جنگ را اعلام کردم.

روحانی در ادامه بیان داشت: امروز اگر هاشمی بود چه می کرد؟ به نظر بنده انتخابات آزاد مشارکتی، امنیت و سلامت جزو ثمره های انقلاب است و به مردم گفتیم که کشور برای شماست و آن قولی که به ملت دادیم باید به آن عمل کنیم. در دی 57 امام در نوفل لوشاتو آینده کشور را ترسیم کرد و در 12 فروردین 58 مردم با رای بی‌نظیر خود رای به جمهوری اسلامی دادند زیرا امام خمینی درست جمهوری اسلامی را تعریف کرده بود. امام در دی ماه 57 فرمود که حکومتی که به دنبال آن هستیم حکومتی مبتنی بر آرای ملت است به گونه ای که تمام آحاد ملت در آن شرکت کنند.

وی با بیان اینکه همچنین امام فرمود هر فردی از ملت حق دارد مستقیم از زمامدار مسلمین مطالبه کند و او حق دارد که پاسخ درست دهد، گفت: امام به صراحت گفت میزان رای ملت است؛ امروز هم رهبری به صراحت میگویند که یک انتخابات پرشور با مشارکت بالا اولویت کشور و نظام است.

رییس جمهور سابق ادامه داد: بنده میفهمم اقلیت از این صحبت رهبری خشنود نیستند؛ بنده میفهمم که صحبت رهبری حرف دل ملت ایران است؛ زیرا ملت ایران یک انتخاباتی می خواهند که با مشارکت و رقابت باشد. زمانی مردم احساس رقابت ، سلامت و امنیت می کنند که آن چیزی که در خدمتشان باشد نه در خدمت یک جناح خاص، مثلا صداوسیما و نیروهای مسلح برای همه مردم است نه برای یک گروه، حزب و جریان خاص.

وی افزود: مگر بدون استقلال قوه قضاییه استقلال نیروهای مسلح می شود انتخابات پرشور برگزار کرد؟ مردم باید احساس کنند که این انتخابات آزاد است و اگر مردم احساس کردند بر مبنای قانون صلاحیت ها و رد صلاحیت ها حزبی، جناحی و سلیقه ای نیست؛ اما اگر چنین شد آن زمان خطر برای نظام، کشور انقلاب است؛ باید بدانیم که کشور و نظام جمهوری اسلامی برای همه مردم ایران است.

رییس جمهور سابق بیان داشت: ما همه یک ملت هستیم و همه باید دست هم را بگیریم؛ هیچ وقت درهای دفتر هاشمی بسته نبود و همه به دفتر او رفت و آمد میکردند، به نظر بنده اگر هاشمی امروز بود مطمئنم که خانه را برای خود انتخاب نمی‌کرد بلکه صحبت می‌کرد و وارد فضای سیاسی کشور می‌شد.

روحانی تاکید کرد: اگر موضع رهبر انقلاب درباره جنگ غزه نبود عده ای در حال وارد کردن کشور به جنگ بودند، ایشان حکیمانه صحبت کردند و گفتند که طوفان الاقصی کاملا فلسطینی بود و ما در آن دخالتی نداشتیم.

رییس جمهور سابق با اشاره به مشارکت پایین در سال 98 و 1400، بیان داشت: برای اولین بار در سال 98 و 1400 انتخابات حداقلی داشتیم در سال 98 میگفتند دولت حاکم محبوبیت ندارد پس چرا افرادی که از دولت حمایت می‌کردند تایید صلاحیت نکردید اگر می‌گفتید که محبوبیت تایید می‌کردید تا مردم خود به آنها رای ندهند.

روحانی تاکید کرد: البته انتخابات زیر 50 درصد قانونی است، اما آن انتخاباتی که ملت ایران از ابتدا دنباله ما بود کجا و این انتخابات ها کجا؛ در انتخابات 92 و 96 مردم بیش از 73 درصد به پای صندوق آمدند؛ در همان ابتدای دولت جراحی اقتصادی کردیم و مردم متوجه نشدند؛ زیرا پای دولت بودند و یک صدم هم تورم افزایش نیافت.

وی ادامه داد: در سال 93 قیمت بنزین از 400 به 700 و هزار تومان رفت، در مجلس پیش‌بینی می‌کردند تورم بزرگ ایجاد شود، اما نشد چون مردم با حکومت و دولت بودند. مردم دولت را از خود می‌دانستند.

رییس جمهور سابق با اینکه چرا نتوانستند برجام را از بین ببرند، تصریح کرد: 5 عملیات بزرگ انجام دادند تا برجام را از بین ببرند، اما نتوانستند چون ملت پشت دولت بود؛ در همین راستا وزیر خارجه آمریکا به وزیر خارجه ایران می‌گفت وقتی اجتماع مردم در اصفهان را دیدیم فهمیدیم ملت پشت دولت است امروز ملت چقدر پشت دولت است؟.

روحانی با اشاره به تایید صلاحیت ها، بیان داشت: چند روز وقت است که اتفاقاتی در صلاحیت ها بیافتد امید بنده نسبت به گذشته کمرنگ شده، اما امروز روز تاریخی برای شورای نگهبان است؛ تاریخ قضاوت خواهد کرد و باید کاری کرد که ملت امیدوار شوند.

روحانی تاکید کرد: چرا مجدداً خواهان آرای باطله هستید که رقیب نفر اول باشد در سال 1400 دیدید که آرای باطله رقیب فرد منتخب بود؛ ملت تحول می خواهند، مردم تغییر میخواهند مردم یک زندگی راحت میخواهند.

روحانی تصریح کرد: با وجود کرونا و نفت منهای سه دلار و جنگ اقتصادی دیوانه‌ای مانند ترامپ، نگذاشتیم زندگی مردم فروبپاشد. از 92 تا آخر 99 قیمت کالا و خدمات 4.2 برابر شد. حقوق کارکنان 5.1 برابر شد. حقوق کارگران 5.5 برابر شد. حقوق بازنشستگان 7.7 برابر شد. حقوق افراد تحت پوشش 12.7 برابر شد. تورم ما 36.4 درصد و رشد اقتصادی ما 4 درصد بود. سه ماهه اول 1400 رشد اقتصادی ما 6.7 درصد بود. هنوز در این چند سال به این میزان رشد نرسیدند. فرق ما با این دولت یک چیز بیشتر نبود، حمایت مردم. حمایت مردم در صورتی ایجاد می‌شد که گوش شنوا داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشروعیت کل نظام با رای ملت است بیان داشت: امام در نامه به شورای بازنگری به صراحت فرمودند ولی مشروع، ولی منتخب ملت است. همه چیز با رای مردم است. امام چنین نظامی به ما معرفی کرده است. مقام معظم رهبری به همین تاکید دارند. انتخابات را رقابتی و مشارکتی و سالم و امن اعلام می‌کنند. می‌دانم اقلیت حاکم نه مشارکت حداکثری می‌خواهد نه رقابت. می‌خواهد انتخابات سردی باشد که آن اقلیت ادامه دهد.

رییس جمهور سابق بیان داشت: حکومت فرد مهم نیست، منافع ملی مهم است. منافع جناح مهم نیست، رضایت عامه مهم است. ما راهی جز حفظ انقلاب و عظمت ایران نداریم./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!