کلاهبرداری برخی فروشگاه‌های اینترنتی از خواب سرمایه مشتریان!


کلاهبرداری برخی فروشگاه‌های اینترنتی از خواب سرمایه مشتریان!

فروشگاه‌های زنجیره‌ای واینترنتی با نگه‌داشتن پول مشتری به ازای هر ۲۴ساعت سودکلانی به جیب می‌زنند اگرمیزان فروش روزانه این فروشگاه‌ها شفاف ودر دسترس مردم بود قطعاً سود میلیاردی‌شان قابل محاسبه بود.

به گزارش مشرق، فرهنگ خرید برخط (آنلاین) در دوران کرونا در ایران رواج یافت و با راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی مختلف و تنوع بالای محصولات علاقه افراد، به خرید برخط پیوسته بیشتر می‌شود. یکی از مزایای این فروشگاه‌ها این است که مشتری اگر از کالای ارسالی رضایت نداشته باشد، می‌تواند کالا را پس دهد و مبلغ به حسابش عودت شود.

برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای که ارسال رایگان دارند نیز به صورت برخط سفارش مشتری را ثبت و ارسال می‌کنند. متأسفانه برخی از این فروشگاه‌ها پول مشتریان را بموقع عودت نمی‌دهند و گاه تا دو هفته نیز واریز پول مشتری به تأخیر افتاده است. با توجه به حجم بالای سفارشات، این فروشگاه‌ها از خواب سرمایه مردم سود میلیاردی به جیب می‌زنند و هیچ نهاد نظارتی به این تخلفات رسیدگی نمی‌کند.

به عنوان مثال فروشگاه زنجیره‌ای که لیست خرید مشتری را تأیید و پول آن را دریافت می‌کند، بعد از چند دقیقه برخی از اقلام را ناموجود اعلام می‌کند، اما پول مشتری عودت داده نمی‌شود و این پول در حساب فروشگاه می‌ماند و سود کلانی عاید صاحبان آن می‌شود.

به گزارش روزنامه جوان، در دنیای امروز که عموم افراد با خرید به صورت برخط آشنا هستند و بازار سنتی دیگر رونق سابق را ندارد، رقابت بین کسب وکارهای اینترنتی شدیدتر شده است، به این صورت که هر کدام از آن‌ها برای جلب نظر مشتری امکانات و مزایای خاصی را تأمین می‌کنند تا بتوانند در بازار رقابت باقی بمانند.

در گذشته افراد برای تهیه محصولات مورد نیاز خود به بازارهای سنتی مراجعه و هر آنچه را مورد نیازشان بود خریداری می‌کردند، اما امروزه با توجه به تغییر در همه جهات زندگی و رفتن به سمت هوشمندشدن، خواه ناخواه روند خرید و فروش نیز تغییر پیدا کرده است و در حال حاضر با تنها چند کلیک در سایت فروشگاه اینترنتی می‌توان خرید خود را انجام داد.

رشد ۸۱ درصدی کسب‌وکارهای برخط در دوران کرونا اتفاق افتاد. شیوع این ویروس مشکلات زیادی را رقم زد، اما در این میان کسب‌وکارهای برخط به دلیل ماهیتی که داشتند، توانستند جایگاه خود را در بین مردم پیدا کنند؛ مردمی که شاید قبلاً اعتقادی به خرید اینترنتی نداشتند، در این وضعیت به اجبار برای تأمین مایحتاج، حمل‌ونقل و آموزش به فضای مجازی روی آوردند.

در سال ۱۳۹۹ برخی کسب‌وکارها به نقطه پایان فعالیت خود رسیدند و برخی با افت روبه‌رو شدند، اما برخی دیگر از کسب‌وکارها با همه‌گیری این ویروس منتفع شدند و درآمدشان افزایش پیدا کرد. در آن دوران فروشگاه‌های برخط، سامانه‌های نوبت‌دهی برخط خدمات درمانی و سوپرمارکت‌های برخط در صدر کسب‌وکارها قرار گرفتند.

رشد ۱۰برابری سوپرمارکت‌های برخط

بر اساس آمار، در دوران کرونا سامانه‌های بورسی و فروش خودرو با پیک‌های مقطعی رکوردشکنی کردند. فروشگاه‌های برخط رشد دو برابری، سامانه‌های نوبت‌دهی برخط خدمات‌درمانی رشد سه برابری و سوپرمارکت‌های برخط رشد ۱۰برابری را رقم زدند. کاهش رفت‌وآمدها و دراختیاربودن تنوع کالاها از مزایای خرید اینترنتی است که در این سال‌ها مورد توجه مردم و صاحبان این کسب‌وکارها بوده است.

بعد از پایان این دوران اغلب مردم همچنان خریدشان را اینترنتی انجام می‌دهند و این کسب‌وکارها همچنان رونق دارند. از جمله پربازدیدترین این کسب‌وکارها فروشگاه‌های اینترنتی هستند که به دلیل تنوع و فراوانی کالا و در دسترس بودن و تخفیفات روزانه و هفتگی در صدر قرار گرفته‌اند.

در یک فروشگاه فیزیکی، خریداران می‌توانند هرگونه لوازم خانگی یا لباس را قبل از تعهد به خرید امتحان کنند، اما این کار را نمی‌توان هنگام خرید برخط انجام داد.

به منظور غلبه بر این مسئله، فروشگاه‌های خرید برخط به طور منظم سیاست بازگشت کالا و عودت مبلغ آن را به کار می‌گیرند.

این فروشگاه‌ها در سال‌های ابتدایی در کمتر از ۲۴ ساعت مبلغ کالا را به حساب مشتری عودت می‌دادند، اما با گذشته زمان و افزایش مشتری و کسب‌وکارها این روند به تأخیر افتاد.

تخلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای

مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی از تأخیر در عودت مبلغ کالای مرجوعی گلایه دارند. برخی در این خصوص می‌گویند: زمانی که کالا برگردانده می‌شود، پیامکی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه حساب شما شارژ شد، اما مبلغی به حساب بانکی واریز نمی‌شود. گاه این تأخیرها تا دو هفته نیز به طول می‌انجامد. این تخلف را فروشگاه‌های زنجیره‌ای به نوع دیگری مرتکب می‌شوند.

در این فروشگاه‌ها مشتری لیست خریدش را در سامانه تکمیل و با واریز وجه کالا نهایی می‌کند، اما اندکی بعد این پیام را دریافت می‌کند که برخی از کالاهای خریداری‌شده موجود نیست و در اولین فرصت پول شما عودت می‌شود.

متأسفانه واریز این مبلغ سه تا چهار روز به طول می‌انجامد و مشتری بعد از ۷۲ ساعت یا بیشتر به پولش دسترسی پیدا می‌کند، به این ترتیب این فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی با نگه‌داشتن پول مشتری به ازای هر ۲۴ ساعت سود کلانی به جیب می‌زنند.

اگر میزان فروش روزانه این فروشگاه‌ها شفاف و در دسترس مردم بود، قطعاً میزان سود میلیاردی‌شان قابل محاسبه بود.

ترفندی برای جذب مشتری

از این دست تخلفات در انواع این کسب‌وکارها وجود دارد. به عنوان مثال یک فروشگاه به مناسبت‌های مختلف مانند شب یلدا، روز مادر و جمعه آخر ماه تخفیفات صوری برای مشتریان در نظر می‌گیرد. تخفیفی که به مناسبت شب یلدا به مشتریان ارائه شد، به این صورت بود که به نسبت کالای خریداری‌شده ۲‌تا ۳ در صد از مبلغ دریافتی بعد از ۷۲ ساعت به عنوان تخفیف به حساب مشتری عودت می‌شد.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای عرضه‌شده در این فروشگاه از قیمت بازار بسیار گران‌تر است، چنین ترفندهایی به عنوان تخفیف، به معنای اغفال مشتری است.

این تخفیفات نه تنها به نفع مشتری نیست بلکه صاحبان این هایپر در طول ۷۲ ساعت سودی که از پول مشتری می‌برند، چندین برابر تخفیفی است که مشتری را با آن گمراه کرده‌اند. متأسفانه مشتریان تصور می‌کنند با خرید از این فروشگاه‌ها سود برده‌اند، اما متضرران واقعی همین مشتریان بینوا هستند.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های نظارتی باید وارد میدان و مانع این سودهای میلیاردی فروشگاه‌های اینترنتی، زنجیره‌ای و هایپرها شوند. قطعاً سازمان امور مالیاتی نیز باید روی این کسب‌وکارها و خرید و فروش‌های‌شان متمرکز شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی