اولین واکنش روسیه به مذاکرات محرمانه عربستان و اوکراین


  اولین واکنش روسیه  به مذاکرات محرمانه عربستان و اوکراین

​زاخارووا گفت که نشست محرمانه برای بررسی طرح صلح اوکراین در عربستان که ماه گذشته میلادی برگزار شد، تلاشی از سوی کی‌یف و غرب برای حفظ توجهات به این درگیری است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این نشست اواسط دسامبر ۲۰۲۳ در ریاض برگزار شد.

منابع مطلع به بلومبرگ گفته بودند که در این نشست هیچ پیشرفتی حاصل نشد درحالی که برخی از کشورها مانند چین، برزیل و عربستان که در نشست‌های قبلی حضور داشتند در نشست دسامبر ۲۰۲۳ شرکت نکرده بودند.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اهمیت این نشست دسامبر را که روسیه در آن شرکت نداشت، رد کرد و گفت که اصلا به درگیری اوکراین ربطی نداشته است.

خبر مرتبط
واکنش شدید آمریکا و متحدانش به ادعای انتقال موشک از کره شمالی به روسیه

آمریکا و چند این کشور در بیانیه مشترکی ادعای انتقال موشک از کره شمالی به روسیه را محکوم کردند.

وی افزود: در عوض، این نشست با هدف حمایت از ولودیمیر زلنسکی،‌ رئیس جمهوری اوکراین و رژیم او به عنوان بخشی از کارزار تبلیغاتی غرب برگزار شد.زاخارووا همچنین گفت: زلنسکی پیشتر هم در یکسری از نشست‌های غربی شرکت کرده بود که اصلا ربطی به سیاست نداشت. حتی مایکل جکسون و بریتنی اسپیرز هم به جایگاه اجتماعی او حسادت خواهند کرد!

خبر مرتبط
افشاگری از رایزنی های محرمانه در ریاض برای حمایت از اوکراین درباره صلح احتمالی با روسیه

​ اقتصادنیوز : یک رسانه آمریکایی گزارش داد که در ماه گذشته، مشاوران امنیت ملی بسیاری از کشورها، در ریاض، مذاکرات محرمانه‌ای برای جلب حمایت از اوکراین در مذاکرات صلح احتمالی آن با روسیه برگزار کردند که در آن بر حمایت از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین تاکید شد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، سازمان دهندگان این رویدادها مانند جوایز ایمی و گرمی که پیشتر قبول کردند سخنرانی‌های زلنسکی را برای مخاطبان خود پوشش دهند دیگر از رئیس جمهوری اوکراین خسته شده‌اند.

زاخارووا همچنین افزود، این بدان معناست که تیم زلنسکی به سایر اشکال خود تبلیغی شامل فرمول صلح برای جنگ با روسیه رو کرده است.

پیشنهاد صلح اوکراین که اولین بار در نوامبر ۲۰۲۲ رونمایی شد، خواستار آن است که به کی یف کنترل مرزهای قبل از ۲۰۱۴ داده شود، در حالی که خواستار پیگرد قانونی رئیس جمهوری روسیه و غرامت از مسکو است. خواسته‌های دیگر شامل امنیت جهانی غذا و انرژی است.

زاخارووا در این باره گفت، مسکو این پیشنهاد را به دور از واقعیت می‌داند و معتقد است که آمریکا و متحدانش از کشورهای جنوب جهانی می‌خواهد تا از بخش‌های بی طرفانه این پیشنهاد را مورد حمایت قرار دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق