تقلای نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات با عربستان


تقلای نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات با عربستان

وزیر امور استراتژیک رژیم اسراییل از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم رهبری تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان را بر عهده دارد. وی در نشست‌های اخیر خود در کاخ سفید با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره صحبت کرده‌است. 1 سیاسی 1402/10/20

به دنبال عادی سازی روابط با عربستان سعودی هستیم


طی هفته‌های اخیر نخست وزیر رژیم اسراییل برای ایجاد کانال ارتباطی محرمانه با کاخ سفید در جهت ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان که به دنبال جنگ غزه متوقف شد، تلاش کرده‌است.

رون درمر، وزیر امور استراتژیک رژیم اسراییل از طرف بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم رهبری تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان را بر عهده دارد. وی در نشست‌های اخیر خود در کاخ سفید با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در این باره صحبت کرده‌است.

بر اساس گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم اسراییل، موساد نیز در این مذاکرات نقش دارد. تماس‌ها از طریق کابینه جنگ یا کابینه امور امنیتی و سیاسی انجام نشده‌است و حتی تمام وزرا در جریان این تماس‌ها قرار نگرفته‌اند.

تل‌آویو تلاش کرده تا به واشنگتن این پیام را برساند که رژیم اسراییل اقداماتی مغایر با دیدگاه آمریکا اتخاذ نخواهد کرد و همچنین آماده بازگشت به مذاکرات درباره تغییراتی است که عربستان خواهان آن در خصوص مساله فلسطین است. عربستان همچنان به شدت به دنبال امضای معاهده نظامی با آمریکا است.

این شبکه افزود واشنگتن معتقد است عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم اسراییل به دنبال جنگ هفت اکتبر اهمیت بیشتری پیدا کرده‌است و می‌تواند مانع تشدید وضعیت منطقه یا گسترش جنگ غزه به یک جنگ منطقه‌ای شود.

از نظر آمریکا توافق احتمالی میان رژیم اسراییل و عربستان می‌تواند منجر به پایان جنگ و نقش گسترده ریاض در بازسازی غزه شود و این مساله دستاورد سیاسی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در نبرد انتخاباتی این کشور خواهد بود.

نتانیاهو نیز معتقد است عادی‌سازی روابط با عربستان یک پیروزی برای وی است و یک مساله با ارزش سیاسی در راستای تلاش‌هایش برای نجات آینده سیاسی خود در سایه جنگ غزه است.

در گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم اسراییل آمده‌است، مسؤولان کاخ سفید به دنبال فرصتی به مدت دو یا سه ماه تا آوریل به دلیل انتخابات آمریکا هستند، اما در مقابل یک مسؤول صهیونیست تکذیب کرد که مقامات آمریکایی جدول زمانی را برای رژیم اسراییل ایجاد کرده یا موعد نهایی را برای آن مشخص کرده باشند.

اعلام انتقال به مرحله بعدی جنگ غزه از سوی رژیم اسراییل می‌تواند این پیام را برای ریاض داشته باشد که این رژیم در مذاکرات عادی‌سازی روابط جدی است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در دیدارش با مقامات اسراییلی این مساله را بررسی می‌کند. وی با لیستی از خواسته‌هایی که با هدف ممانعت از تشدید جنگ در منطقه است به تل آویو رفته‌است. از جمله خواسته‌های آمریکا ادامه مذاکرات دیپلماتیک برای ممانعت از تشدید جبهه شمال با حزب‌الله، ورود کمک‌های بیشتر به غزه و اجازه دادن به آوارگان غزه برای بازگشت به منازلشان است.

بلینکن که قبل از سفر به اراضی اشغالی به عربستان رفت و با محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور دیدار کرد بر نتانیاهو فشار می‌آورد تا بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم اسراییل را مجبور به موافقت با آزاد کردن درآمدهای مالیاتی تشکیلات خودگردان فلسطین کند.

بلینکن تأکید کرد دوشنبه در عربستان درباره موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم اسراییل و هماهنگی تلاش‌ها برای مرحله مابعد جنگ غزه صحبت کرده‌است.

سفر وی به منطقه در راستای تلاش برای ممانعت از تبدیل جنگ غزه به یک نزاع منطقه‌ای است. بلینکن قبل از رفتن به اراضی اشغالی گفت: درباره عادی‌سازی روابط صحبت کردیم. عربستانی‌ها به این مساله توجه می‌کنند اما این مساله پایان جنگ غزه و ایجاد روند عملی برای تشکیل کشور فلسطین را می‌طلبد. این مساله آسان نیست اما ما با همکاری و هماهنگی تلاش‌هایمان برای کمک به غزه و ایجاد ثبات در این منطقه و ترسیم روند سیاسی برای فلسطینی‌ها و تحقق صلح و امنیت ثبات در دراز مدت توافق کردیم.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه