زمینه‌ساز مشکلات کلیوی در بزرگسالی چیست؟


زمینه‌ساز مشکلات کلیوی در بزرگسالی چیست؟

دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی گفت: افرادی که در کودکی دچار اضافه وزن هستند در بزرگسالی بیشتر مبتلا به نارسایی کلیوی می شوند.

به گزارش مشرق، حسین ایمانی دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه تلفنی با برنامه روزنه رادیو گفت و گو پیرامون موضوع چاقی کودکان و مبتلا شدن به مشکلات کلیوی در بزرگسالی گفت: متاسفانه آمار چاقی و اضافه وزن در کودکان رو به افزایش است.

وی افزود: سبک غذا خوردن، تغییر روش زندگی و عادت هایی که والدین به بچه ها القاء می کنند از دلایل افزایش چاقی است.

ایمانی با بیان اینکه این چاقی می تواند در آینده مشکلات فراوانی برای بچه ها ایجاد کند که یکی از آنها مشکلات کلیوی است تصریح کرد: وزن بالا یکی از عوامل مشکلات کلیوی است. اضافه وزن باعث بالا رفتن فشار خون و ابتلا به دیابت می شود. این فاکتور ها نارسایی کلیه را ایجاد و یا تشدید می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه و در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار کرد: افرادی که در کودکی دچار اضافه وزن هستند در بزرگسالی بیشتر مبتلا به نارسایی کلیوی می شوند. چاقی از جمله عواملی است که فشار خون را بالا می برد. به ازای هر پنج کیلو گرم کاهش وزن فشار خون یک واحد پایین می آید.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین ارگان و بافتی که فشار خون را تنظیم می کند کلیه است گفت: در بخش های دیالیز و کلیه بیمارستان ها اکثر افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند که اگر در سنین کودکی پیشگیری می کردند دیگر در بزرگسالی گرفتار نمی شدند. فشار خون بالا می تواند زمینه ساز مشکلات شدید کلیوی شود.

ایمانی مطرح کرد: اولین کار این است که سفره خانواده اصلاح شود. سبک غذا خوردن باید تغییر کند نمک و چربی غذا باید به حداقل ممکن برسد. در کنار رژیم غذایی سالم بچه ها باید حتما فعالیت بدنی داشته باشند.

دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی گفت: والدین به محض شروع مصرف غذای تکمیلی توسط کودکان از استفاده از نمک و چربی پرهیز کنند چرا که ذائقه کودکان در آن زمان شکل می گیرد و دیگر اصلاح نمی شود.

وی افزود: آشنا کردن بچه ها با غذا های سالم از مهمترین فاکتور هایی است که بچه ها را به سمت صحیح خوردن سوق می دهد. همچنین بچه ها باید حداقل هفته ای سه بار به مدت نیم ساعت فعالیت بدنی سبک داشته باشند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها