چرا قیمت نفت بالا رفت؟


چرا قیمت نفت بالا رفت؟

قیمت نفت در معاملات امروز با تمرکز دوباره بازار بر تنش‌های غرب آسیا و عوامل دیگر، به مرز ۷۷ دلار رسید.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ طبق اطلاعاتی که امروز رویترز منتشر کرد، هر بشکه نفت برنت با ۸۶ سنت افزایش ۷۶.۹۸ دلار فروخته و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۸۰ سنت افزایش ۷۱.۵۷ دلار معامله شد.

ادامه درگیری‌ها در منطقه غرب آسیا که یکی از نقاط مهم تولید و عرضه نفت در جهان است و همچنین به عنوان یکی از مناطق ترانزیتی مهم در دنیا محسوب می‌شود، قیمت نفت را افزایش داده است.

کارشناسان معتقدند، علت بالا نرفتن نجومی هر بشکه نفت در پی جنگ غزه، خیانت اعراب خصوصا عربستان بوده که با کاهش قیمت و افزایش تولید اوپک، توانستند اهداف آمریکا به عنوان پشتیبان اصلی اسرائیل را محقق سازند.

یکی دیگر از عوامل بالا رفتن قیمت نفت به اذعان کارشناسان، بسته شدن بزرگترین میدان نفتی کشور لیبی، به عنوان یکی از کشور‌های مهم تولید نفت است که توانسته عرضه و تقاضا را تحریک کند و بر همین اساس، قیمت بالا برود.

توقف روند افزایش ارزش دلار در معاملات امروز نیز تقویت‌کننده قیمت نفت هم بوده است. هر چه قیمت دلار پایین‌تر باشد، نفت برای مالکان ارز‌های دیگر ارزان‌تر می‌شود.

پیش‌بینی‌ها از این قرار است که احتمالا قیمت نفت در کوتاه مدت بین ۷۵ تا ۸۰ دلار به ازای هر بشکه نوسان دارد.

یکی از نکات مهم در خصوص بازار نفت هم مربوط می‌شود به اخباری که به پایان دادن ایران به تخفیف بیش از حد به چینی‌ها، که طی روز‌های گذشته بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی در خصوص آن نوشتند.

طبق ادعای رسانه‌ها از جمله رویترز، ایران به چین اعلام کرده که دیگر حاضر نیست با قیمت قبلی نفت خود را به پکن بفروشد و درخواست قیمت بالاتر برای کاهش تخفیف همیشگی کرده که البته هنوز مقامات رسمی دو کشور به این ادعا پاسخ نداده‌اند.

گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که این درخواست ایران، بی ارتباط با فعالیت تهران در راستای پیوستن به FATF نیست.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم