شکایت تروریست نروژی برای فرار از حبس


شکایت تروریست نروژی برای فرار از حبس

اقتصادنیوز : آندرس برینگ بریویک، تروریست راستگرایی که در سال ۲۰۱۱ در حمله‌ای شامل بمب گذاری و تیراندازی حدود ۸۰ تن را در نروژ به قتل رساند، شکایتی دیگر را از دولت این کشور با هدف پایان دادن به حبس انفرادی خود مطرح کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بریویک روز دوشنبه در دادگاهی که در محل زندان او تشکیل شد حضور پیدا کرد تا شکایتش برای پایان دادن به سالها حبس انفرادی خود را به جریان بیندازد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بریویک امروز دوشنبه در حالی که کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و کراوات قهوه‌ای پوشیده بود هنگام ورود به این دادگاه که در باشگاه ورزشی زندان محل نگهداری او واقع در ۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر اسلو برگزار شد، هیچ صحبت و حرکتی نکرد.

بریویک ۴۴ ساله با حالتی بی تفاوت در دادگاه نشسته و وکیلش به استدلال درباره شکایت موکلش از این که شرایط زندان او نقض کننده حقوق بشر است، پرداخت.

اویسترین استورویک، وکیل بریویک در این جلسه دادرسی گفت: «موکل من حدود ۱۲ سال است که در حبس انفرادی قرار داشته است. او تنها با متخصصان در ارتباط بوده نه با زندانی‌های دیگر.»

بریویک که عامل حمله تروریستی ۲۲ ژوئیه است، در سال ۲۰۱۱ به دلیل کشتن ۷۷ فعال جوان چپگرا با بمب گذاری و تیراندازی محکوم شناخته شد و از آن زمان تاکنون در حبس انفرادی به سر می‌برد.

این تروریست راستگرا شهریور ماه ۱۴۰۱ نیز مجددا به شکایت از دولت نروژ از بابت نقض حقوق بشر روی آورده تا به حبس خود در سلول انفرادی پایان دهد.

استورویک، وکیل وی در جریان شکایت قبلی او گفت، شرایط حبس انفرادی باعث تمایل موکلش به خودکشی و وابسته شدن او به داروی ضد افسردگی پروزاک شده است.

بریویک که قبل از حمله تروریستی ۲۰۱۱ نسخه‌هایی از یک به اصطلاح مانیفست خود را از طریق پست الکترونیکی منتشر و در آن نظریاتش را مطرح کرده بود از دولت نروژ شکایت کرده و از دادگاه خواسته محدودیت بر ارتباطات او با جهان خارج را لغو کند.

او هشت نفر را در یک بمب‌گذاری خودرو در شهر اسلو کشته و سپاس ۶۹ تن دیگر شامل عمدتا نوجوانان را با آتش گشودن به روی آنها در یک اردوگاه جوانان حزب کارگر نروژ به کام مرگ فرستاد.

پرونده بریویک به عنوان یک آزمون برای کشوری که همچنان از خاطره وحشتناک حمله تروریستی او رهایی نیافته، مطرح بوده است.

بریویک در یک سلول مجزای انفرادی در زندان رینگریکه نروژ نگهداری می‌شود؛ زندانی که سومین زندان محل حبس او محسوب می‌شود. تصاویری که خبرنگار خبرگزاری ان.تی.بی نروژ بعد از بازدید از سلول او در ماه گذشته میلادی منتشر کرد نشان داد شامل یک اتاق تمرین، یک آشپزخانه، یک اتاق تلویزیون و یک حمام است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا