اندازه‌گیری دقیق زوایا در صنعت با اتوکالیماتور ایران ساخت


اندازه‌گیری دقیق زوایا در صنعت با اتوکالیماتور ایران ساخت

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه اتوکالیماتور شد که با توجه به قرار داشتن در زمره ابزار دقیق از تجهیزات زیرساختی برای توسعه صنایع است.به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست...

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید دستگاه اتوکالیماتور شد که با توجه به قرار داشتن در زمره ابزار دقیق از تجهیزات زیرساختی برای توسعه صنایع است.

به گزارش سیناپرس از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شرکت موج فناوری هوشمند مجموعه ای صنعتی است که در تولید و فروش دانش فنی و محصولات دانش بنیان در گرایش های تخصصی رباتیک، مکاترونیک، هوش مصنوعی، کنترل و اتوماسیون در جهت رفع نیازهای اولیه و اساسی کشور در زمینه های مختلف صنعتی، تحقیقاتی و بازرگانی مشغول فعالیت است.

از محصولات این شرکت می‌توان به نرم افزار دستگاه فرز ۳ تا ۵ محوره، برد کنترلی دستگاه های CNC، درایور میکرواستپ و سنسور مجاورتی خازنی هوشمند و …. اشاره کرد.

اتوکالیماتور از جدیدترین محصولات این شرکت است که در یازدهمین نمایشگاه ایران‌ساخت رونمایی‌شد. این دستگاه در حوزه ابزار دقیق قرار می‌گیرد که یکی از حساس‌ترین و پیشرفته‌ترین حوزه‌ها در مهندسی و صنعت است و می‌توان آن را یکی از زیرساخت‌های توسعه صنعتی هر کشور به شمار آورد. از میان کمیت‌های گوناگون مورد استفاده در صنعت، اندازه‌گیری دقیق زاویه یکی از کاربردی‌ترین زمینه‌ها در این حوزه است.

محمد سالاری‌‌نسب، مدیرعامل شرکت موج فناوری هوشمند، در خصوص کاربرد این محصول در صنعت گفت: اتوکالیماتور، برای اندازه‌گیری زاویه ابزارهای گوناگون طراحی و ساخته شده‌اند که انواع اپتیکی آنها به دلیل غیرتماسی بودن از مزیت بیشتری برخوردارند.

به گفته او، اتوکالیماتور به معنای موازی‌ساز است و وجه تسمیه این دستگاه، استفاده از نور موازی شده لیزر (یا لامپ) در این ابزار است. این نور موازی پس از خروج از ابزار به آینه‌ نصب شده بر روی هدف برخورد می‌کند و پس از بازتاب از آن بر روی سنسور موجود در اتوکالیماتور تصویر می‌شود. با جابجایی زاویه هدف، این تصویر نیز بر روی سنسور تغییر مکان می‌دهد و به این واسطه می‌توان تغییرات زاویه هدف را اندازه‌گیری کرد. این ابزار می‌تواند دقتی برابر چند دهم درجه تا چند دهم ثانیه-قوسی داشته باشد.

وی ادامه داد: از میان کاربرد‌های این ابزار، می‌توان به اندازه‌گیری دقت موتورهای دقیق برای استفاده در میز CNC، اندازه‌گیری میزان غیرخطی بودن حرکات خطی میز CNC، اندازه‌گیری صافی سطح میز کار، اندازه‌گیری توازی سطوح یا ریل‌های میز CNC و… اشاره کرد. همچنین این ابزار در کنترل کیفی محصولات اپتیکی مانند پروفایل سطح آینه‌های بزرگ، تعامد المان‌های اپتیکی، زاویه منشور‌ها و گوه‌های اپتیکی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت موج فناوری هوشمند، در خصوص ظرفیت تولید این محصول تصریح‌ کرد: این ابزار در حال حاضر، فضای تولید انبوه ندارد و بر اساس میزان درخواست و سفارش مشتری به تولید این محصول می پردازیم. از این رو، در حال حاضر، ساخت سه تا پنج را در دستور کار داریم ولی ظرفیت ساخت 20 تا 40 دستگاه را در سال داریم.

سالاری‌‌نسب با بیان اینکه هزینه‌های تحقیق و توسعه، سهم قابل‌توجهی از هزینه تمام شده ساخت این قبیل دستگاه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: کشورهای دیگر سال‌ها است که هزینه تحقیق و توسعه خود را پرداخت و از آن گذر کرده‌اند اما برای ما که به تازگی به این حوزه‌ها ورود کرده‌ایم، معمولا 50 درصد هزینه ساخت یک محصول را همین هزینه‌های تحقیق و توسعه دربر می‌گیرد و هر چقدر که کار های تک‌تر و ابزار دقیق‌تر شود، دانش در آن اهمیت بالاتری می‌یابد و شاید تنها 20 درصد هزینه را مواد و متریال آن تشکیل دهد.

وی ادامه‌داد: مساله دیگری که ساخت این جنس از محصولات و بومی‌سازی آنها را ضرورت می‌بخشد، نقش زیر ساختی آن ها در صنعت است. اتوکالیماتور، از جنس ابزار دقیق و اندازه گیری است و اینجا جایی است که ما نیاز به اعتماد داریم و باید مطمئن باشیم که در آن خرابکاری صنعتی اتفاق نیفتاده باشد. متاسفانه این روزها، چالش‌های بسیاری را در حوزه خرابکاری‌های صنعتی مشاهده می‌کنیم و این امر می تواند آثار دامنه داری را بر کشور تحمیل کند.

سالاری نسب با بیان اینکه باید برخی تجهیزات بومی خودمان باشد، گفت: در جنگ سرد علیرغم اینکه شوروی با آمریکا مشکل داشت اما از تسهیلات نظامی آن کشور خرید می کرد و خرابکاری ‌ای هم صورت نمی‌گرفت ولی امروز این جنس خرابکاری را در حوزه های صنعتی صورت می گیرد به همین دلیل تا جایی که امکان دارد اولا باید بر علوم و دانش های روز مسلط باشیم و دوم زیرساخت های خاص که صنایع به آن وابستگی خواهند داشت را بومی سازی کنیم. از این رو، ساخت دو ورژن از دستگاه اتوکالیماتور را در دستور کار خود قرار دادیم؛ ورژن صنعتی آن امسال در یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت رونمایی شد و ورژن آزمایشگاهی آن دو سال پیش رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت موج فناوری هوشمند، در خصوص مزیت این محصول نسبت به نمونه های مشابه خارجی اظهار داشت: آنچه محصول ما را نسبت به نمونه‌های مشابه متمایز می‌کند این است که ما با ساخت این محصول فرآیند اندازه گیری را به شدت ساده کرده ایم. یکی از کاربردهای این دستگاه اندازه‌گیری دقت دستگاه های میله چرخان است، این دستگاه می تواند این اندازه گیری را به شکل ساده ای پیش ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هنوز به مرحله صادرات ورود نکرده‌ایم و فعلا بازار داخل را محل نظر و توجه داریم.

No tags for this post.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان