نمایشگاه CES 2024؛ شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن


به نقل از نیواطلس، شرکت آلمانی مشهور «زایس» امسال نیز به نمایشگاه CES می‌آید تا فناوری شیشه هوشمند چند منظوره خود را به نمایش بگذارد که می‌تواند محتوای هولوگرافیک و واقعیت افزوده را روی سطح شفاف شیشه برای مواردی مانند نمایشگرهای HUD در خودروها،...

به نقل از نیواطلس، شرکت آلمانی مشهور «زایس» امسال نیز به نمایشگاه CES می‌آید تا فناوری شیشه هوشمند چند منظوره خود را به نمایش بگذارد که می‌تواند محتوای هولوگرافیک و واقعیت افزوده را روی سطح شفاف شیشه برای مواردی مانند نمایشگرهای HUD در خودروها، عناصر کنترل سه بعدی در خانه‌های هوشمند و حتی ضبط یک ویدیو از وسط یک صفحه شیشه‌ای ارائه کند.

نمایشگر اچ یو دی(Head-up display) نمایشگری فرانما است که اطلاعات را بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را نگاه کند، جلوی دید وی نمایش می‌دهد. نمایشگرهای HUD در آغاز برای هواپیماهای نظامی طراحی شده بودند، ولی هم‌اکنون در هواپیماهای تجاری، تانک و وسایل دیگر از جمله خودروها نیز استفاده می‌شوند.

نمایشگاه CES 2024؛ شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

شرکت زایس اولین بار این خبر را در اوایل سال ۲۰۱۹ اعلام کرد و تا سال گذشته برای استفاده در نمایشگرهای HUD واقعیت افزوده در کابین هواپیما به بلوغ کافی رسید. سپس این شرکت در نمایشگاه IAA Mobility ۲۰۲۳ برنامه‌های خود را برای حرکت به سمت برنامه‌های کاربردی این فناوری در خودروها اعلام کرد و اکنون برای تولید انبوه آن تلاش می‌کند.

این فناوری با یک لایه پلیمری نازک محقق شده است که می‌تواند هر سطح شیشه‌ای شامل پنجره‌های ساختمان‌ها، صفحه‌های شفاف و پنجره‌های جانبی وسایل نقلیه را به صفحه‌ای برای ارتباطات متناسب با تقاضای کاربران تبدیل کند.

این شرکت می‌گوید که این لایه بیش از ۹۲ درصد شفافیت ارائه می‌دهد و دارای حسگرهای نوری بسیار دقیق است و عملکردهای نمایش، تشخیص، روشنایی و فیلتر کردن را ترکیب می‌کند.

نمایشگاه CES 2024؛ شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

این فناوری شامل نمایشگرهای روبرویی واقعیت افزوده برای رانندگان خودرو خواهد بود. این می‌تواند به این معنی باشد که این شیشه هوشمند علاوه بر نمایش اطلاعات و نقشه و مسیر در میدان دید راننده، می‌تواند محتواهای مختلف از جمله فیلم‌ها را روی شیشه‌های جانبی و عقب خودرو نمایش دهد یا شیشه‌ها را کمی تیره کند یا متون و تصاویر را فقط از داخل یا خارج قابل مشاهده کند.

شرکت زایس همچنین به سطوح جدیدی از آزادی طراحی اشاره می‌کند که راه را برای نمایش هولوگرافیک باز کرده است.

مسلماً جالب‌ترین جنبه این فناوری، تعبیه یک حسگر پنهان در میان شیشه است. این امر به طور موثر نیاز به سوراخ کردن یا برش شیشه برای قرار دادن دوربین و حسگر را رفع می‌کند و حتی می‌تواند به این معنا باشد که دوربین‌ها با تأثیر حداقلی بر درخشندگی و بازتولید تصویر در وسط یک نمایشگر قرار گیرند.

نمایشگاه CES 2024؛ شیشه‌ای با دوربین شفاف در میان آن

زایس می‌گوید این تنظیمات را می‌توان برای جمع‌آوری داده‌های محیطی، مانند آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش نیز گسترش داد.

سایر امکانات آن عبارتند از سوئیچ‌های شناور که در آن حرکات یا دستورات صوتی، عناصر کنترل هولوگرافیک را در یک سطح صاف در یک وسیله نقلیه یا خانه هوشمند فعال می‌کنند.

همچنین این شیشه‌ها در پنجره‌ها می‌توانند روشنایی قابل تنظیم محیط را فراهم کنند و لایه میکرواپتیک در سطوح شیشه می‌تواند نور خورشید را جمع‌آوری کند و آن را به یک سلول خورشیدی مخفی هدایت کند تا انرژی تولید شود.

با این حال، زایس به دنبال بازاریابی محصولات نهایی خود نیست، بلکه به ‌عنوان یک ارائه ‌دهنده برای سایر شرکت‌ها عمل می‌کند و آن را در مقیاس صنعتی و در قالب یک لایه شفاف به تولیدکنندگان یا تأمین‌کنندگانی که می‌خواهند محصولات خود را ارتقا دهند، ارائه می‌کند.

البته تنها نمونه تاکنون به نمایش درآمده از این فناوری محدود به تک رنگ بوده است.

اکنون احتمالا نمونه جدید این شرکت در غرفه آن در سالن نمایشگاه CES ۲۰۲۴ که درهای آن از ۹ ژانویه به روی عموم باز می‌شود، به نمایش درمی‌آید.

منبع: ایسنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق