عبور آمریکا از «تورم» بدون رکود اقتصادی


عبور آمریکا از «تورم» بدون رکود اقتصادی

وزیر خزانه‌داری آمریکا، گفت: میزان رشد دستمزد‌ها از افزایش قیمت‌ها پیشی گرفته است؛ وضعیت دستمزد کارگران آمریکایی بهبود یافته و پیشرفت خانوار‌های طبقه متوسط، بسیار قابل توجه است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده اقتصاد ایالات متحده با وجود تمام پیش‌بینی‌های تاریک نسبت به وقوع حتمی رکود، به فرود نرم اقتصادی دست یافته است.

به گزارش اکوایران، «جنت یلن» وزیر خزانه‌داری آمریکا در روز جمعه (۱۵ دی) اعلام کرد اقتصاد آمریکا توانسته به فرود نرم اقتصادی که مدت‌ها در پی آن بوده، دست پیدا کند.

به نوشته بلومبرگ، «فرود نرم اقتصادی» به یک رویداد غیرمعمول و نادر اطلاق می‌شود که در آن تورم بالا در حالی کاهش پیدا می‌کند که آسیب قابل توجهی به بازار کار وارد نمی‌شود.

یلن در روز جمعه اعلام کرد: «فکر می‌کنم اکنون می‌توانیم وضعیتی که در آن هستیم را به عنوان فرود نرم اقتصادی توصیف کنیم. امیدوار هستم این شرایط ادامه داشته باشد».

آمار‌هایی که در روز جمعه منتشر شد حاکی از آن بود که در ماه دسامبر میزان افزایش مشاغل و دستمزد‌ها در آمریکا بالاتر از حد انتظار بوده است و تعداد حقوق‌بگیران در این ماه، ۲۱۶ هزار نفر بیشتر شده است.

این گزارش که نشان‌دهنده افزایش ریسک مربوط به تورم است، سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا پیش‌بینی‌های خود از نخستین کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی را تا حدی تغییر دهند چراکه در این شرایط احتمال باقی ماندن نرخ بهره در سطوح بالا برای مدت طولانی‌تر، وجود دارد.

سبقت دستمزد‌ها از تورم

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین توجه خود را به تازه‌ترین گزارش مربوط به دستمزد‌ها معطوف کرد؛ گزارشی که نشان می‌دهد متوسط دستمزد ساعتی در ماه دسامبر و نسبت به یک سال قبل با افزایش ۴/۱ درصدی همراه شده است. با در نظر گرفتن این موضوع که تورم مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۳ در سطح ۳/۲ درصد قرار گرفت، این بدان معناست که در سال گذشته میلادی میزان رشد دستمزد‌ها از میزان افزایش قیمت مصرف‌کننده پیشی گرفته است.

به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا: «میزان رشد دستمزد‌ها از افزایش قیمت‌ها پیشی گرفته است. وضعیت دستمزد کارگران آمریکایی بهبود یافته و پیشرفت خانوار‌های طبقه متوسط، بسیار قابل توجه است».

از سوی دیگر، جنت یلن از اظهارنظر درباره این موضوع که بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) چگونه باید مسیر خود را ادامه دهد، خودداری کرد، اما گفت فدرال رزرو توانسته سیاست مالی را به خوبی مدیریت کند.

در دو سال گذشته، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به‌طور مستمر نسبت به تاریک‌ترین پیش‌بینی‌ها از اقتصاد آمریکا، دیدگاهی نامطمئن داشت و این پیش‌بینی‌ها را قبول نمی‌کرد، حتی در زمانی که بانک مرکزی آمریکا کمپین تهاجمی افزایش نرخ بهره را در اکثر مواقع ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیش برد.

در حالیکه خانم یلن هیچ‌گاه احتمال وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را رد نکرد، او همواره تأکید داشت که راهی به سوی فرود نرم می‌بیند.

وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در ماه دسامبر نیز اعلام کرده بود اقتصاددانانی که پیش‌بینی کرده بودند آمریکا دچار رکود اقتصادی می‌شود، اکنون به اشتباه خود اذعان کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | واکنش تحسین‌برانگیز راننده‌های ایرانی هنگام شنیدن صدای آژیر آمبولانس