مصرف سوخت خودرو‌های غیر استاندارد، هدر دهنده منابع؛ قاتل مردم!


مصرف سوخت خودرو‌های غیر استاندارد، هدر دهنده منابع؛ قاتل مردم!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خودرو‌های ایرانی ۳۰ درصد بیشتر از حد میانگین جهانی، سوخت مصرف می‌کنند که این هم به اقتصاد و هم به سلامت مردم آسیب زده است.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روز گذشته(17 درماه)، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در اظهار نظری اعلام کرد که ۸۱ درصد علت آلودگی هوا مربوط به تردد خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها و همچنین سوخت غیراستاندارد در کشور است. همچنین چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم گفت که ۷۰ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران مربوط به منابع در حال تردد است.
مصرف سوخت خودرو‌های غیر استاندارد، هدر دهنده منابع؛ قاتل مردم!
کارشناسان زیادی در خصوص خودرو‌ها و بی‌کیفیت بودن سوخت صحبت کردند، اما نکته قابل تامل مصرف بالای سوخت توسط خودرو‌های ایرانی است. طبق برآورد‌های جهانی، میانگین مصرف سوخت هر خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۵.۲ تا ۷.۲ لیتر بسته به عوامل مختلف است. عواملی همچون قیمت بنزین و نوع خودرو‌های مصرفی در این امر دخیل است.

به عنوان مثال در کشوری مانند آمریکا که قیمت هر لیتر بنزین تقریبا زیر ۱ دلار است، مصرف خودرو‌ها بالاست و در برخی از دستگاه‌ها به ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. از طرف دیگر در چین، ژاپن و کره و کشور‌هایی مانند آنها، این میانگین به ۴ تا ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هم می‌رسد؛ چون استفاده از خودرو‌های هیبریدی و برقی در این کشور‌ها رواج بیشتری دارد.

در ایران میانگین مصرف سوخت در سال ۱۴۰۱، ۹.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بود؛ یعنی حدود ۳۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی که نشان از مصرف بالای خودرو‌های ایرانی دارد.

شهریور ۱۴۰۲، علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرد که حدود ۱۲۲ میلیون لیتر بنزین روزانه در ایران مصرف می‌شود. این درحالی است که در دو سال گذشته میانگین مصرف روزانه بنزین ۸۸ میلیون لیتر بوده است. در همین راستا، جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران هم گفت که مصرف خودرو‌های صفر برخلاف قوانین، کاهش نیافته و حتی افزایشی هم بوده‌اند.

در صورتی که مصرف سوخت خودرو‌های ایرانی به میزان میانگین جهانی، یعنی ۷.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برسد و ۳۰ درصد کاهش یابد، حدود ۳۶ میلیون لیتر کمتر مصرف خواهد شد.

اکنون میزان تولید بنزین با کیفیت نامناسب در ایران حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است و مابقی، از طریق واردات تامین می‌شود که روز به روز این وابستگی به واردات در حال افزایش است. اگر مصرف ۳۰ درصد کاهش یابد، دیگر نیازی به واردات نیست و حتی ایران می‌تواند بنزین خود را صادر کند و از منابع حاصل از صادرات، کیفیت تولید را افزایش دهد.

اصرار به تولید خودرو‌های ضعیف و پرمصرف داخلی توسط دو شرکت خودروساز اصلی و عدم توسعه و بهبود تولیدات آنها، باعث شده که کشور هم دچار آلودگی هوا شود که سلامتی همگان را به مخاطره انداخته، هم باعث شده که ارز برای واردات آنچه که خود داریم از کشور خارج شود و هم این که منابع کشور که متعلق به همه مردم است، به راحتی هدر رود.

نکته حائز اهمیت شاید این است که طبق آمار‌های داخلی، حدودا ۵۰ درصد خانواده‌های ایرانی خودرو دارند و مابقی حتی از نعمت بنزین استفاده‌ای نمی‌کنند و این بی‌عدالتی در توزیع منابع کشور را تشدید کرده و آن ۵۰ درصدی که خودرو ندارند، فقط از آلودگی ناشی از مصرف نیم دیگر، بیمار می‌شوند.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صد سند از آلمان هیتلری: انگیزه های جنگ جهانی دوم