آغاز همایش نوآوری در علم و فناوری در مشهد


آغاز همایش نوآوری در علم و فناوری در مشهد

همایش منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری با حضور استادان و نخبگانی از کشورهای اسلامی در مشهد آغاز به کار کرد.به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری...

همایش منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری با حضور استادان و نخبگانی از کشورهای اسلامی در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم گشایش این همایش گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشورهای محور مقاومت که در کشور ما مشغول به تحصیل هستند، می‌توانند حلقه وصل بین استادان دانشگاه کشورهای اسلامی باشند تا در نهایت، فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در کشورهای منطقه گسترش پیدا کند.

مهدی بادپا با اشاره به اینکه این همایش می‌تواند سرمنشاء تحولات بسیار خوبی در میان دانشگاهیان ممالک اسلامی باشد، افزود: همبستگی علمی در میان کشورهای اسلامی می‌تواند خنثی کننده نقشه شوم استکبار در جدا کردن کشوهای منطقه از همدیگر باشد. بر همین اساس باید با ارتباط با یکدیگر طرح‌های علمی جدید و نوینی را پیگیری کنیم.

وی بیان کرد: در گذشته بسیاری از دانشگاهیان از کشورهای همسایه خود اطلاعی نداشتند ولی از کشورهای اروپایی خاطره و اطلاعات داشتند ولی اکنون به واسطه ارتباط جوانان جهان اسلام و کشورهای حوزه مقاومت، آن نگاه و تفکر تغییر کرده است و باید از این ارتباط در راستای انسجام علمی و فرهنگی در مسیر تمدن اسلامی بهره برد.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: این همایش علمی نمادی از وحدت جهان اسلام است و اگر بخواهیم به تمدن اسلامی دست پیدا کنیم باید در ابتدا علم آن را ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام مهدی ایمانی مقدم افزود: امیدواریم این همایش در این زمینه نقش بسیار خوبی داشته باشد تا در کنار تبادل علم، کشورهای اسلامی به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۷ و با بازگشت امام راحل به کشورمان، تحول تمدنی در ایران رخ داد و این در حالی است که در ابتدای قرن گذشته و تبادل دولت‌های شرق و غرب، جایی برای معنویت در علم دیده نشده بود که نتیجه آن، جان باختن مردم بسیاری در جنگ جهانی اول و دوم بود.

رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: با آمدن امام راحل روح معنویت و خداباوری به جامعه اسلامی بازگشت و به همین دلیل امام (ره)، انقلاب سال ۱۳۵۷ را انفجار نور نامید و در نهایت این تفکر مورد توجه جوامع مختلف و از جمله کشورهای اسلامی قرار گرفت و محبوب دل همه انسان‌های معنویت‌گرا و آزادگان شد.

رئیس دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد نیز گفت: تاریخ عبرت‌آمیز کشورهای اسلامی در گذشته نشان می‌دهد که کشورهای استکباری تا زمانی حامی آنان هستند که منافعشان تامین شود و گرنه در کشورهای اسلامی نسل کشی را به راحتی اجرا می‌کنند و بر همین اساس باید محور مقاومت در این کشورها شکل بگیرد.

محمود شریعتی افزود: بر اساس تاکید قرآن کریم، باید “ید واحد” و یک پیکره باشیم تا دشمنان بر ما پیروز نشوند و این همایش علمی یکی از راه‌هایی است که استادان و دانشجویان کشورهای مسلمان را به هم نزدیک می‌کند؛ این همکاری‌های علمی می‌تواند پشتوانه اتحاد و اعتمادی را ایجاد کند تا بدون نیاز به کشورهای غربی، بتوانیم نیازهای خود را رفع کرده و از نظر علمی تاثیرگذار باشیم.

وی با اشاره با سالگرد شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و نیز صالح العاروی بیان کرد: این افراد از فرزندان معنوی امام راحل بودند که در موفقیت محور مقاومت و ایستادگی در برابر استکبار نقش ویژه‌ای ایفا کردند.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: بعد از طوفان الاقصی، شاهد رنگ باختن شعارهای پوچ حقوق بشری آمریکا و اروپا هستیم و در این سه ماه، مردم غزه توانسته‌اند چهره نفاق گونه و کریه کشورهای حامی دموکراسی را نشان دهند.

دبیر همایش منطقه‌ای نوآوری در علم و فناوری، مهم‌ترین اهداف برپایی این رویداد را آشنایی با ظرفیت علمی و پژوهشی کشورهای منطقه و ایجاد همکاری و فعالیت علمی مشترک بین آنان برشمرد.

علیرضا سیدین بیان کرد: ۶۹ مقاله از دانشگاه‌های کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، مصر، سودان، لبنان و فلسطین به دبیرخانه این همایش رسیده است که در ۱۴ گرایش مختلف علوم آب و محیط‌زیست، هوش مصنوعی و پردازش ابری، انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر، فرآیندهای نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری های زیستی، فناوری‌های نانو، مهندسی پزشکی، کانی‌ها و ذخایر معدنی، مطالعات هواپایه، لیزر و کاربردهای آن، علوم و فناوری‌های شناختی، فناوری اطلاعات و امنیت سایبری، بازیافت پسماند و میکروب شناسی کاربردی ارائه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مجموعه جمله و متن در مورد شهادت و شهیدان وطن