این آسانسور شگفت‌انگیز فضایی برنده جایزه شد! + عکس


این آسانسور شگفت‌انگیز فضایی برنده جایزه شد! + عکس

طرح آسانسور فضایی با هدف انتقال مسافران به فضای بیرون از جو زمین، برنده جایزه ۱۱ هزار دلاری از بنیاد ژاک روژری در پاریس شد.

این آسانسور شگفت‌انگیز فضایی برنده جایزه شد! + عکس

به گزارش راهبرد معاصر؛ طرحی دیدنی برای آسانسور فضایی، با هدف انتقال مسافران به فضای بیرونی، جایزه ۱۱۰۰۰ دلاری را دریافت کرد. معمار بریتانیایی جردن ویلیام هیوز برنده جایزه معماری و نوآوری فضا از بنیاد ژاک روژری در پاریس شد.

طرح مفهومی او که آسنسیو یا «Ascensio» نام دارد، به یک کشتی اقیانوس‌پیما می‌ماند که ساختاری کابل‌مانند به سوی خارج از جو زمین بر آن سوار شده است. این کشتی به گونه‌ای طراحی شده است که با حرکت در اقیانوس، همچنان حول پایگاه نه چندان بزرگ فضایی قرار داشته باشد.

این فقط یک اثر علمی -تخیلی و کانسپچوال است و احتمالا به این زودی‌ها ساخته نخواهد شد، اما این بدان معنا نیست که ما نمی‌توانیم آینده‌ای را ببینیم که در آن سفر به فضا با یک آسانسور ساده امکان‌پذیر باشد.

هیوز گفت: «این آسانسور، روش رفت و آمد ما به فضا را متحول و آن را زیست‌پذیرتر می‌کند.»

این آسانسور شگفت‌انگیز فضایی برنده جایزه شد! + عکس

آسانسور‌های فضایی به زیبایی یکی از بزرگترین موانع سفر‌های فضایی را حل می‌کنند و نیاز به موشک‌های سنگین و گران‌قیمت برای دسترسی به مدار زمین را نادیده می‌گیرند. این مفهوم برای اولین بار توسط دانشمند روس، کنستانتین تسیولکوفسکی در سال ۱۸۹۵ در کتابی به نام «رویا‌های زمین و آسمان» تصور شد که در آن یک برج خیالی ۳۵ هزار کیلومتری را توصیف کرد. مهندس روسی یوری آرتسوتانوف بعدا این ایده را گسترش داد و کابلی را توصیف کرد که سطح زمین را به یک ماهواره ژئوسنکرون متصل می‌کند.

در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند که آسانسور‌های فضایی در واقع آن‌قدر که به نظر می‌رسد دور از ذهن نیستند، علم هنوز راه زیادی در پیش دارد. هیوز در مصاحبه خود با بی‌بی‌سی اعتراف کرد که انتظار ندارد در ده سال آینده چیزی شبیه به آن ساخته شود. اما گفت که معتقد است که بالاخره روزی چنین چیزی ساخته خواهد شد.» / همشهری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی