تهدید اعراب به انفجار تاسیسات نفتی خود!


تهدید اعراب به انفجار تاسیسات نفتی خود!

اقتصادنیوز: درخواست همراهی جمعی کشورهای عربی برای حمایت از فلسطین در این روزها، یادآور اتحاد 50 سال پیش اعراب برای مقابله با تهدید نظامی آمریکاست.

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ حماس و اسرائیل عاملی شده است تا این روزها بسیاری از چهره‌های سیاسی خواستار وحدت کشورهای عربی برای اقدام علیه تل آویو شوند. کشورهای عربی با وجود آنکه مخالفت خود را با حملات غیرانسانی اسرائیل به نوار غزه اعلام کرده اند اما هنوز در یک جبهه در کنار هم برای مقابله با اسرائیل قرار نگرفتند.

در تازه‌ترین نمونه این درخواست‌ها، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس ابراز امیدواری کرد مقامات کشورهای عربی و اسلامی به واشنگتن تاکید کنند که ثبات منطقه ما با مسئله فلسطین مرتبط است.

همچنین برخی روزنامه‌های عربی از کشورهای عربی و اسلامی درخواست کردند تا از شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در دیوان بین المللی دادگستری (دیوان لاهه) حمایت کنند.

این اتفاقات در روزهای میانی دی ماه، عاملی شد تا یادی از گذشته کنیم و به ماجرای اتحاد کشورهای عربی در واکنش به تهدید حمله نظامی به کشورهای نفت خیز بپردازیم. موضوع مهمی که روزنامه اطلاعات هم حدود 50 سال پیش و در تاریخ 16 دی سال 1353 در مطلبی به آن پرداخت.

این روزنامه با تیتر «اعراب تاسیسات نفتی خود را منفجر می‌کنند» درباره تهدید کشورهای نفت خیز توسط کیسینجر که با واکنش‌های گسترده جهانی هم همراه بود، به نقل از یک کارشناس آمریکایی نوشت: «اگر اعراب تاسیسات نفتی را منفجر کنند، می‌توان ظرف سه ماه چاه‌های جدید زد و لوله‌ها را مرمت کرد. منطقه میان کویت و قطر بهترین منطقه برای اشغال چاه های نفت است.»

خبر مرتبط
کشورهای عربی روی لبه تیغ/جنگ غزه، معادلات اعراب و اسرائیل را برهم زد!

اقتصادنیوز: همزمان با تشدید درگیری ها در نوار غزه، گروهی از تحلیلگران به چند صدایی اعراب در ارتباط با اسرائیل نوشتند و به این مقوله اشاره کرده اند که برخلاف 50 سال گذشته و جنگ یوم کیپور، امروز اولویت های کشورهای منطقه ای جایگزین آرمان فلسطین شده و همین گزاره مانع از موضع گیری واحد اعراب در برابر اسرائیل شده است.

اطلاعات همچنین نظر یکی از نمایندگان کنگره آمریکا را در واکنش به این تهدید کیسینجر بدین ترتیب آورده است: «این تهدید تنها ناشی از عدم مسئولیت است.»

تهدید حمله نظامی به کشورهای نفت خیز در حالی آن سال‌ها به واسطه جنگ اعراب با اسرائیل، حسابی سروصدا به پا کرده بودکه بسیاری از کشورهای غربی مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بودند. مانند آلمان که در موضع گیری خود تاکید داشت در ائتلاف مدنظر آمریکا برای این اقدام نظامی شرکت نخواهد کرد.

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد هم با تقبیح این اقدام، تاکید کرد: «توسل به زور هیچ مسئله‌ای را حل نخواهد کرد.

تهدید اعراب به انفجار تاسیسات نفتی خود!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا