پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟


پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید پماد فلوئوسینولون در دسته‌ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها قرار دارد که برخی مواد طبیعی در پوست را فعال می‌کند و باعث کاهش تورم، قرمزی و خارش آن می‌شود.

آیا پزشک برای شما پماد فلوئوسینولون را تجویز کرده است؟ برای درمان بیماری‌های پوستی گزینه‌های درمانی مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای رفع التهابات و مشکلات موضعی پوست کمک گرفت. داروهای کورتیکواستروئیدی اصلی‌ترین گزینه درمانی مورد استفاده هستند. به‌صورت معمول این داروهای موضعی به‌صورت پماد یا کرم تجویز می‌شوند و استفاده از آنها می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در درمان ضایعات پوستی داشته باشد.

یکی از این موارد پماد فلوئوسینولون نام دارد که از آن به‌صورت گسترده در درمان انواع اختلالات پوستی و انواع آلرژی استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کامل این دارو، نحوه استفاده، موارد مصرف و عوارض جانبی آن بپردازیم.

قبل از مصرف این دارو حتما با دکتر پوست و مو مشورت کنید. همچنین می‌توانید مشاوره دارویی داشته باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

پماد فلوئوسینولون چیست؟

فلوسینولون در دسته‌ای از داروها به نام کورتیکواستروئیدها قرار دارد که با فعال کردن مواد طبیعی در پوست برای کاهش تورم، قرمزی و خارش عمل می‌کند. این داروها دارای اثرات ضدالتهابی، ضد خارش و منقبض‌کننده عروق هستند. آنها می‌توانند به‌صورت موثر در درمان درماتیت یا آلرژی موثر باشند.

این دارو در واقع یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است. فلوسینولون موضعی به‌صورت پماد، کرم، محلول، شامپو و روغن با قدرت‌های مختلف برای استفاده روی پوست یا پوست سر عرضه می‌شود. معمولاً این دارو با نام تجاری Synlar در یک تیوب ۱۵ گرمی تولید شده و توسط متخصص پوست یا متخصص آلرژی برای درمان انواع اختلالات پوستی تجویز می‌شود.

اسامی رایج پماد فلوسینولون:

  • کرم فلوسینولون دی.پی ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • کرم فلوسینولون-عماد ۰.۰۲۵% ۱۵گرم
  • کرم فلوسینولون-ا آر ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • کرم کموفلوسین ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • کرم موضعی فلوسیزان ۰.۰۲۵% ۱۵ گرم
  • کرم موضعی فلوسینولون ایران دارو ۰.۰۲۵٪
  • کرم فلوئوسینولون تهران شیمی ۰.۰۲۵% ۱۵ گرم
  • کرم فلوئوسینولون بهوزان ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • پماد فلوئوسینولون بهوزان ۰.۰۲۵% ۱۵ گرم
  • پماد کموفلوسین ۰.۰۲۵% ۱۵گرم
  • پماد فلوسینولون دی پی ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • پماد فلوسینولون-بهوزان ۰.۰۲۵%
  • پماد فلوسینولون-عماد ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم
  • پماد فلوسینولون-ا آر ۰.۰۲۵% ۱۵گرم
  • پماد فلوکورتف ۰.۰۲۵% ۱۵ گرم
  • پماد موضعی فلوسینولون ایران دارو ۰.۰۲۵٪
  • پماد فلوئوسینولون تهران شیمی ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرم

نحوه مصرف پماد فلوئوسینولون

پماد، کرم، محلول و روغن فلوسینولون معمولاً دو تا چهار بار در روز استفاده می‌شود. بااین‌حال برای مصرف پماد فلوسینولون بهتر است دستورالعمل‌های روی برچسب دارو یا نسخه پزشک را به‌دقت دنبال کرد و از پزشک یا داروساز در مورد نکات مصرف این دارو سوال کرد. این دارو را باید دقیقاً مطابق دستور (نه کمتر و نه بیشتر از حد توصیه شده) استفاده کرد. به‌هیچ‌عنوان از این دارو برای سایر بخش‌های بدن یا درمان سایر بیماری‌های پوستی بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

برای استفاده موضعی از این پماد باید مقدار کمی از آن را برای پوشاندن ناحیه آسیب‌دیده پوست به‌صورت یک لایه نازک زده و آن را به‌آرامی بمالید. قبل از مصرف پماد فلوئوسینولون حتماً دست‌های خود را بشویید و از واردکردن یا نزدیک کردن دارو به چشم‌ها خودداری کنید. به‌صورت معمول باید وضعیت پوست آسیب‌دیده در دو هفته اول درمان بهبودی نسبی پیدا کند. نباید از این دارو بدون مشورت با پزشک بیش از ۱۴ روز استفاده کرد.

نکته مهم در خصوص این پماد این است که نحوه استفاده از آن به‌صورت موضعی است و فقط می‌توان آن را روی پوست استفاده کرد. استفاده از این پماد روی صورت، کشاله ران یا زیر بغل و در داخل دهان و بینی ممنوع است؛ مگر این که پزشک استفاده از آن را توصیه کرده باشد.

نمی‌دونی چطور از پماد فلوئوسینولون استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟

موارد مصرف پماد فلوئوسینولون

فلوسینولون موضعی برای درمان خارش، قرمزی، خشکی، پوسته‌پوسته شدن، اگزما، التهاب و ناراحتی و بیماری‌های پوستی مختلف از جمله پسوریازیس یک بیماری پوستی که در آن لکه‌های قرمز و پوسته‌پوسته در برخی از نواحی بدن ایجاد می‌شود و اگزما استفاده می‌شود.

اگزمای پوستی چیست؟ اگزما بیماری است که باعث خشکی و خارش پوست و گاهی اوقات ایجاد بثورات قرمز و پوسته‌پوسته مانند می‌شود. از طرفی نیز گاهی این دارو به‌عنوان بخشی از درمان ترکیبی به همراه سایر داروها استفاده می‌شود. انواع درماتیت‌ها، اختلالات پوستی، آلرژی‌ها، عفونت‌های پوستی و سایر مشکلات مشابه را می‌توان با کمک این داروی استروئیدی درمان کرد.

متن انگلیسی:
This medication is used to treat a variety of skin conditions (such as eczema, dermatitis, allergies, rash)
ترجمه متن:
این دارو برای درمان انواع بیماری‌های پوستی (مانند اگزما، درماتیت، آلرژی، بثورات پوستی) استفاده می‌شود.

webmd

۱. پماد فلوئوسینولون برای واژن

در برخی موارد از پماد فلوئوسینولون برای درمان التهاب، جوش و قرمزی پوست واژن استفاده می‌شود تا تحریکات به وجود آمده در ناحیه واژن را برطرف کند. برای مثال می‌توان جای جوش و التهاب ناشی از اپیلاسیون یا استفاده از لباس‌های زیر تنگ و نامناسب را با کمک این دارو درمان کرد.

بااین‌حال باتوجه‌به حساسیت پوست این ناحیه اولاً نباید بدون نظر پزشک آن را مصرف کرد. دوم این که استعمال داخلی پماد برای واژن اصلاً مجاز نیست و تنها می‌توان از این پماد برای بخش خارجی واژن استفاده کرد.

۲. پماد فلوئوسینولون برای قارچ پوستی

به‌عنوان یک درمان انتخابی مناسب می‌توان از پماد فلوئوسینولون در درمان برخی از بیماری‌های قارچ پوستی هم استفاده کرد. این دارو می‌تواند در درمان عفونت‌های قارچی موثر باشد، اما بااین‌حال از آنجایی که این کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است ممکن است برخی از قارچ‌های پوستی به آن مقاومت نشان دهند و نیاز به درمان‌های مکمل هم وجود داشته باشد. در برخی موارد این دارو به همراه سایر داروهای درمان‌کننده عفونت قارچی مانند کلوتریمازول تجویز می‌شود.

پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟از پماد فلوئوسینولون می‌توان برای خارش واژن استفاده کرد.

۳. پماد فلوئوسینولون برای خارش واژن

برای خارش واژن چی خوبه؟ می‌توان از این پماد برای درمان خارش واژن هم استفاده کرد. البته این استروئید موضعی برای استعمال خارجی است و تنها برای خارش بخش‌های خارجی و بیرونی واژن می‌توان از این پماد استفاده کرد. گاهی نیز به همراه آن داروهای دیگری هم برای درمان خارش واژن تجویز می‌شود.

۴. درمان اگزما با فلوئوسینولون

یکی از اصلی‌ترین موارد مصرف پماد فلوئوسینولون در درمان اگزما و هر گونه حساسیت و التهاب پوستی است. این پماد حاوی یک استروئید موضعی موثر است که می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات التهابی، خارش و آلرژیک پوستی مناسب باشد.

انواع مختلف اگزما مانند اگزما درماتیت، اگزمای آتوپیک، اگزمای سبوره ای، اگزمای دیسکوئید، درماتیت تماسی و نورودرماتیت را می‌توان با استفاده از این پماد درمان کرد. البته برای انواع مختلف اگزما ممکن است از فرم‌های مختلف فلوئوسینولون استفاده شود. برای مثال معمولاً برای اگزمای سبوره از شامپوی فلوئوسینولون استفاده می‌شود.

۵. پماد فلوئوسینولون برای جوش

یکی از موارد استفاده از این پماد در درمان عفونت‌های اولیه پوستی ناشی از باکتری‌ها، قارچ‌ها یا ویروس‌هاست و می‌توان آکنه‌های چرکی و انواع جوش صورت را با استفاده از آن درمان کرد. همچنین این دارو می‌تواند قرمزی و التهابات ناشی از جوش‌ها را هم از بین ببرد.

پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟از کرم فلوئوسینولون می‌توان برای پیشگیری از خارش پوستی ناشی از پسوریازیس استفاده کرد.

۶. پماد فلوئوسینولون برای پسوریازیس

در درمان پسوریازیس و از بین بردن خارش، سوزش، التهاب و قرمزی و ناراحتی ناشی از بیماری پسوریازیس هم از پماد فلوئوسینولون استفاده می‌شود. انواع مختلف پسوریازیس به جز پسوریازیس پلاکی گسترده را می‌توان با این پماد درمان کرد.

مطلب پیشنهادی: آیا پسوریازیس خطرناک است؟

۷. پماد فلوئوسینولون برای لک

یکی دیگر از موارد مصرف این پماد برای از بین بردن لکه‌های پوستی مانند لکه‌های ناشی از آفتاب‌سوختگی است. می‌توان با مالیدن مقداری از این پماد روی ناحیه آسیب‌دیده، به‌مرور تاثیر آن در رفع لک‌ها را مشاهده کرد.

۸. پماد فلوئوسینولون برای روشن شدن پوست

اگرچه مشخصاً این پماد یک کورتیکواستروئید درمان‌کننده خارش، اگزما و التهابات پوستی است و نمی‌توان آن را یک داروی روشن‌کننده پوست در نظر گرفت، اما در مواردی که پوست صورت به دلیل التهابات پوستی یا هر نوع آلرژی، زخم یا جای جوش تیره شده می‌توان با از بین بردن جای لک‌ها و بهبود جای جوش‌ها به روشن‌تر شدن پوست کمک کرد.

۹. فلوئوسینولون برای گوش

یکی از گزینه‌های مصرف پماد فلوئوسینولون، کاربرد این دارو در درمان اگزمای گوش و اوتیت خارجی است. این پماد برای استعمال خارجی است و نباید آن را در گوش وارد کرد. در نتیجه تنها با نظر پزشک می‌توان از این دارو برای اوتیت خارجی استفاده کرد.

۱۰. پماد فلوئوسینولون برای نوزاد

در برخی مواقع از این دارو برای درمان حساسیت‌های پوستی نوزادان خصوصاً به پوشک استفاده می‌شود تا جوش‌ها و بثورات پوستی را از بین ببرد. بااین‌حال میزان مصرف و دوز مصرفی برای نوزادان با بزرگسالان متفاوت است و نباید بدون نظر پزشک از پماد فلوئوسینولون برای نوزادان استفاده کرد.

دقت کنید که در صورت مصرف این پماد برای از بین بردن التهابات ناشی از پوشک در نوزادان نباید پوشک کودک را بسیار تنگ و سفت بست یا این که از لباس‌های بسیار تنگ یا پلاستیکی استفاده کرد. انجام این کار ممکن است مقدار دارویی را که از پوست عبور می‌کند افزایش دهد و خطر عوارض جانبی جدی را بیشتر کند.

دوز مصرفی پماد فلوئوسینولون

دوز مصرفی این پماد به‌صورت دقیق مشخص نشده و توصیه مصرف آن برای بزرگسالان و کودکان بالای یک سال استعمال مقداری از پماد روزی سه بار در ناحیه تحت درمان است. در نوزادان زیر یک سال و کودکان باید مصرف این دارو و دوز تجویزی مطابق نظر پزشک باشد.

فلوئوسینولون ۲۵ درصد

پماد فلوسینولون استوناید ۲۵ درصد حاوی ۰.۲۵ میلی‌گرم بر گرم فلوسینولون استوناید است. این پماد به‌صورت یک تیوب ۱۵ گرمی است که حاوی ۳.۷۵ گرم استروئید است. تاکنون هیچ‌گونه اثر سمی برای آن در نظر گرفته نشده است.

عوارض پماد فلوئوسینولون

هر دارویی با وجود مزیت‌ها و تاثیراتی که در درمان بیماری‌ها دارد ممکن است یک سری عوارض هم داشته باشد که در خصوص فلوئوسینولون این عوارض شامل موارد زیر می‌شود:

  • سوزش یا خارش پوست
  • لکه‌های قرمز تیره روی پوست
  • عفونت
  • عدم بهبود وضعیت پوست
  • تاول‌های دردناک، قرمز و پر از چرک در فولیکول‌های مو
  • نازک شدن پوست، آفتاب‌سوختگی به‌خصوص در صورت
  • خشکی پوست
  • افزایش غیرمعمول رشد مو در صورت یا بدن
  • گرما و درد در محل درمان
  • پوست قرمز و متورم
  • سندرم کوشینگ
  • نارسایی آدرنال که با خستگی، ضعف عضلانی و کاهش وزن مشخص می‌شود.
  • اختلالات سیستم ایمنی
  • اختلالات پوست و بافت زیر جلدی
  • درماتیت اطراف دهان
  • اختلالات غدد درون‌ریز
  • تحریک در محل استفاده
پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟

بعد از مصرف پماد فلوئوسینولون دچار خارش شدی؟ برای بررسی دقیق مشاوره بگیر.

موارد احتیاط و منع مصرف پماد فلوئوسینولون

اگر علائم شما ظرف یک هفته بهبود نیافت به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود اطلاع دهید. اگر در معرض افراد مبتلا به سرخک یا آبله‌مرغان قرار گرفتید، یا اگر دچار زخم یا تاول‌هایی شدید که به‌درستی بهبود نمی‌یابند، به پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی خود اطلاع دهید.

احتمال زیاد مصرف این پماد در این شرایط ممنوع است. مصرف آن در صورت سیگاری بودن یا مصرف الکل هم باید با نظر پزشک انجام شود. علاوه بر این از آنجایی که در افراد مسن احتمال حساسیت و آسیب‌دیدگی پوست بیشتر است، ممکن است مصرف این دارو ریسک بروز عوارض جانبی را افزایش دهد.

علاوه بر این در کل مصرف این داروهای استروئیدی در نوزادان زیر یک سال هم توصیه نمی‌شود و مصرف آنها نباید بدون نظر پزشک باشد. سایر مواردی که ممکن است مصرف این دارو را تحت تاثیر قرار دهد شامل موارد زیر می‌شود:

  • هر گونه عفونت فعال در ناحیه مصرف
  • دیابت
  • نواحی وسیع پوست سوخته یا آسیب‌دیده
  • نازک شدن پوست
  • وجود واکنش غیرمعمول آلرژیک به هر نوع داروی استروئیدی
  • بارداری یا تلاش برای بارداری
  • شیردهی

پماد فلوئوسینولون در بارداری

در خصوص مصرف پماد فلوئوسینولون در زنان باردار هنوز هیچ مطالعه کافی و دقیقی انجام نشده که بتواند تاثیر مصرف این دارو و عوارض جانبی احتمالی آن را تایید کند. در نتیجه شواهد کافی از ایمنی در بارداری انسان وجود ندارد.

تجویز موضعی استروئیدها به حیوانات باردار می‌تواند باعث اختلال در رشد جنین شود. از جمله شکاف کام و تاخیر رشد داخل رحمی. در طول درمان طولانی‌مدت، خطر سرکوب قشر آدرنال نوزاد وجود دارد.

داروهایی از این دست به‌صورت کلی نباید به طور گسترده در بیماران باردار در مقادیر زیاد و برای مدت طولانی استفاده شوند. در صورت ضرورت استفاده بهتر است حتماً قبل از مصرف، پزشک را از بارداری خود مطلع کنید.

پماد فلوئوسینولون چیست و چه کاربردی دارد؟از جمله عوارض فلوئوسینولون می‌توان به التهاب و قرمزی پوست اشاره کرد.

تداخلات دارویی فلوئوسینولون

به‌صورت کلی نباید از هیچ داروی پوستی دیگری بدون مشورت با پزشک استفاده کرد، چرا که احتمال بروز تداخل دارویی وجود دارد. برخی از گیاهان دارویی یا مکمل‌های غذایی هم ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند.

اطلاعات دارویی پماد فلوئوسینولون

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی اعم از اسامی رایج، عوارض جانبی و تداخلات دارویی فلوئوسینولون را مشاهده کنید:

اسامی رایج داروییعوارض جانبیتداخلات دارویی
اسامی رایج داروییقرمزی و التهاب در پوستاحتمال تداخل دارویی با سایر داروهای تجویز شده برای بیماری‌های پوستی، مکمل‌های غذایی و گیاهان دارویی
کرم فلوسینولون دی.پی ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرمخارش پوست
کرم فلوسینولون-عماد ۰.۰۲۵% ۱۵گرمخشکی پوست
کرم موضعی فلوسیزان ۰.۰۲۵% ۱۵ گرمنازک شدن پوست
کرم کموفلوسین ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرمآفتاب‌سوختگی به‌خصوص در صورت
کرم فلوئوسینولون بهوزان ۰.۰۲۵٪ ۱۵گرمگرما و درد در محل درمان
پماد کموفلوسین ۰.۰۲۵% ۱۵گرمافزایش غیرمعمول رشد مو در صورت یا بدن
پماد فلوسینولون-بهوزان ۰.۰۲۵%درماتیت اطراف دهان
پماد فلوسینولون-ا آر ۰.۰۲۵% ۱۵گرماختلالات غدد درون‌ریز
پماد موضعی فلوسینولون ایران دارو ۰.۰۲۵٪تاول‌های دردناک، قرمز و پر از چرک در فولیکول‌های مو
پماد فلوکورتف ۰.۰۲۵% ۱۵ گرمعدم بهبود وضعیت پوست
اطلاعات دارویی پماد فلوئوسینولون

مکانیسم اثر پماد فلوئوسینولون

در کل مکانیسم فعالیت ضدالتهابی کورتیکواستروئیدهای موضعی نامشخص است. پماد فلوئوسینولون از طریق پوست سالم جذب می‌شود و پس از جذب از پوست از طریق مسیرهای فارماکوکینیتیک هدایت شده و با اتصال به پروتئین‌های پلاسما و تولید یک‌سری مواد شیمیایی اثرات ضدالتهابی خود را می‌گذارند.

این دارو با خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی می‌تواند به تسکین علائم پوستی کمک کند. این داروها عمدتاً در کبد متابولیزه شده و از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود.

متن انگلیسی:
Corticosteroids may work by reducing the production of certain chemicals in the body. These chemicals called prostaglandins and leukotrienes cause swelling and itching in the body
ترجمه متن:
کورتیکواستروئیدها ممکن است با کاهش تولید برخی مواد شیمیایی در بدن عمل کنند. این مواد شیمیایی به نام پروستاگلاندین‌ها و لکوترین‌ها باعث تورم و خارش در بدن می‌شوند.

Healthline

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پماد فلوئوسینولون می‌تواند به‌صورت موثری در درمان بیماری‌های پوستی، خصوصاً اگزما و حساسیت‌های موضعی موثر باشد. بااین‌وجود مصرف آنها بدون مشورت با پزشک ممکن است مشکل‌ساز شود. در صورتی که هر نوع التهاب و مشکل پوستی را تجربه کردید بهتر است با مراجعه به یک متخصص پوست یا متخصص آلرژی، بهترین گزینه‌های درمانی را دریافت کنید.

قبل از مصرف پماد فلوسینولون حتما با فوق تخصص پوست و مو مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر پوست آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل گرگ با نوشته های انگیزشی + متن های زیبا و انگیزشی