مهم ترین خواص دمنوش اسپند چیست و چرا مصرف کنیم؟


مهم ترین خواص دمنوش اسپند چیست و چرا مصرف کنیم؟

خواص اسپند در طب سنتی شامل درمان شپش موی سر و تسکین درد مفاصل است. دود کردن اسفند می‌ تواند نشاط و رفع افسردگی را ایجاد کند. اسپند خواص خوراکی نیز دارد و دمنوش آن می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش داده و در کاهش چاقی کمک کند.

خواص دمنوش اسپند

برای درمان شب ادراری کودکانی که به دلیل ضعف کمر مثانه دچار شب‌ادراری هستند بهتر است که هر شب پیش از خواب تخم رازیانه و اسپند میل کنند . طریقه مصرف این دو گیاه به این صورت است که یک قاشق چای‌خوری از تخم رازیانه را با یک قاشق چای‌خوری از اسپند مخلوط‌ کنید و به کودک خود بدهید. همچنین صبح‌های یک یا دو عدد زرده تخم‌مرغ و کمی عسل خالص آن‌ها بدهید.

خواص اسپند در طب سنتی شامل موارد زیر است: مفید برای لاغری، درمان شپش سر، درمان آبریزش بینی زیرا به دلیل ضد عفونی کنندگی قوی، در درمان زکام و آبریزش بینی مؤثر می باشد. ،همچنین خواص دود کردن اسفند عبارتند از:گرم شدن مغز، نشاط، رفع افسردگی،رفع ترس،رفع سردرد، ضدعفونی کننده محیط و پاک‌سازی کننده هوا.

گیاه اسپند خواص خوراکی نیز دارد. از خواص اسپند برای مو ، رفع مشکلات عصبی، درمان یبوست، تنظیم هورمون‌ها و… استفاده می‌شود. این گیاه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و سبب درمان چاقی می‌شود. از خواص ادویه خوراکی اسپند برای افزایش میل جنسی و قدرت باروری استفاده می‌شود.

مهم ترین خواص دمنوش اسپند چیست و چرا مصرف کنیم؟

این گیاه بدن را میکروب زدایی کرده و به طور کلی برای سلامتی بسیار مفید است. از آن به صورت کوبیده همراه با آب ولرم یا به صورت درسته و با روش قورت دادن استفاده می‌شود.
اما اگر نمی‌توانید از خواص اسپند خوراکی استفاده کنید، می‌توانید آن را دود کنید و به روش غیر خوراکی استفاده کنید تا موجب ضدعفونی کردن محیط شود و از طریق تنفس بعضی خواص آن جذب بدن شوند. تفاوت اساسی اسفند خوراکی و غیر خوراکی در روش مصرف آن است. در واقع یک نوع اسپند داریم و فقط به روش های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد.

زمان خوردن دمنوش اسپند برای لاغری

دمنوش اسپند برای لاغری مفید است اما نه برای همه افراد. افرادی که چاقی از نوع سرد و تر یا چاقی بصورت چربی دارند می توانند از اسپند استفاده کنند. برای لاغر شدن تدریجی افراد سرد مزاج یعنی بلغمی ها اسفند درجه یک تمیز را چند بار بشویید و زیر آفتاب خشک کنید و روزی یک سوم قاشق چایخوری فقط با یک لیوان آب قورت بدهید.
توجه کنید که اسپند را به هیچ وجه نجوید و یا بصورت پودر مصرف نکنید چون باعث آزاد شدن مواد سمی آن در بدن میشود. برای کاهش سایز دور شکم توصیه می‌شود که چهل شب و هر شب یک قاشق مرباخوری اسفند را به همراه نیم لیوان آب قورت دهید.

مهم ترین خواص دمنوش اسپند چیست و چرا مصرف کنیم؟

اسپند معده را میکروب زدایی می‌کند، احساس سیری را در فرد افزایش و میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهد. اسپند با رفع نگرانی، از پرخوری عصبی جلوگیری می‌کند. اسپند به دلیل داشتن طبع گرم برای درمان سردی معده مفید است. به خاطر وجود آلکالوئیدها در ترکیب اسپند بهتر است پیش از مصرف، دانه های اسپند را ۶ مرتبه با آب سرد و یک مرتبه با آب گرم بشویید و پس از خشک شدن آن را مصرف کنید. یک قاشق مربا خوری عسل و اسپند را در شب به همراه آب میل کنید.

طرز تهیه دمنوش اسپند

خواص ضد باکتریایی اسپند مانع از ایجاد عفونت شده و عفونت‌های باکتریایی موجود را هم از بین می‌برد. اگر با عفونت‌های مجاری ادرار و روده درگیر هستید می‌توانید از آن برای تهیه‌ی دمنوش استفاده کنید. همچنین دم‌کرده‌ی اسپند از ما در برابر مسمومیت غذایی و سالمونلا (باکتری موجود در مرغ و تخم‌مرغ که باعث مسمومیت می‌شود) محافظت کند.

البته فراموش نکنید که مثل هر داروی گیاهی دیگری، قبل از مصرف حتما درباره‌ی آن با پزشک مشورت کنید.همچنین مصرف منظم روزانه ۱ تا ۲ فنجان دمنوش گیاهی اسپند به کاهش سفت شدن ماهیچه‌ها، تسکین درد مفاصل و کاهش التهاب ناشی از آرتریت کمک می‌کند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع نوشیدنی و شربت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی