متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟


متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید متروماکس در دسته آنتی‌بیوتیک‌هایی قرار دارد که برای درمان عفونت‌های باکتریایی و برخی انگل‌ها استفاده می‌شود. این دارو به شکل قرص، شربت و سوسپانسیون در دسترس است. از عوارض آن می‌توان به سردرد، حالت تهوع و خشکی دهان اشاره کرد.

داروی متروماکس یکی از انواع آنتی بیوتیک است. برای درمان عفونت‌های باکتریایی و همچنین برخی از عفونت‌های انگلی از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باید بر اساس نوع عفونت و نوع میکروبی که موجب بروز عفونت شده توسط پزشک تجویز شود. استفاده بی‌رویه از داروها، خصوصاً آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند علاوه بر عوارض جانبی موجب بی‌اثر شدن این داروها شود؛ بنابراین شناخت داروها، مکانیسم اثر آنها و موارد مصرفشان مهم است. در این مقاله با ما همراه باشید تا با داروی متروماکس بیشتر آشنا شویم.

قبل از مصرف این دارو حتما با متخصص عفونی مشورت کنید یا از مشاوره دارویی دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

متروماکس چیست؟

متروماکس که از انواع مترونیدازول است و در دسته آنتی‌بیوتیک‌هایی قرار دارد که برای درمان عفونت‌های باکتریایی و برخی انگل‌ها از آن استفاده می‌شود. این دارو در دسته‌ای از داروها به نام داروهای ضدمیکروبی نیتروایمیدازول قرار دارد که با توقف رشد باکتری‌ها کار می‌کند. این دارو به‌صورت قرص، ژل، ژل واژینال، کرم، شیاف و شربت در داروخانه‌ها وجود دارد و جزء داروهایی است که باید با نسخه آن را تهیه کرد. البته فرم تزریقی متروماکس هم وجود دارد که معمولاً فقط در بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌شود.

اسامی رایج داروی متروماکس:

  • سوسپانسیون متروماکس ۱۲۵میلی گرم/۵ میلی لیتر
  • قرص متروماکس ۲۵۰ میلی گرم
  • قرص متروماکس ۵۰۰ میلی گرم
  • ژل واژینال متروماکس ۰.۷۵٪

نحوه مصرف داروی متروماکس

قبل از مصرف این دارو حتماً باید بروشور آن را مطالعه کرد و از عوارض جانبی آن مطلع شد. نوع مصرف و دوز مصرفی باید مطابق نسخه پزشک باشد. در نتیجه این دارو را طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده بهتر است که آن را با غذا یا یک لیوان پر آب مصرف کرد.

اگر از فرم سوسپانسیون این دارو استفاده می‌کنید، قبل از هر نوبت، بطری را به‌خوبی تکان دهید. برای این که دارو بهترین تاثیر را داشته باشد بهتر است آن را در زمان‌های مشخصی در روز مصرف کرد. مصرف دارو را تا پایان کامل دارو ادامه دهید و حتی در صورت برطرف شدن علائم نیز بدون نظر پزشک مصرف را قطع نکنید. قطع زودهنگام دارو متروماکس ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

متن انگلیسی:
Metromax extended-release tablets are usually taken once daily at least 1 hour before or 2 hours after a meal for 7 days
ترجمه متن:
قرص‌های متروماکس معمولاً یک‌بار در روز حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا به مدت ۷ روز مصرف می‌شوند.

medlineplus

طریقه مصرف قرص متروماکس برای عفونت واژن

اگر قرص متروماکس برای عفونت واژن تجویز شود، دوز مصرفی و فواصل مصرف دارو توسط پزشک تعیین می‌شود. بااین‌حال باز هم بهتر است دارو را همراه با غذا و با آب فراوان مصرف کرد. معمولاً برای عفونت واژن مصرف دو بار در روز این قرص تجویز می‌شود. اگر داروی تجویزی از نوع قرص‌های طولانی رهش باشد، مصرف آن به‌صورت روزانه است و بهتر است در ساعت مشخصی در روز مصرف شود.

قرص متروماکس هر چند ساعت باید مصرف شود؟

فواصل مصرف دارو بر اساس دوز و نوع بیماری توسط پزشک تعیین می‌شود. معمولاً قرص متروماکس ۲۵۰ را هر ۸ ساعت یک‌بار و قرص متروماکس ۵۰۰ آن را هر ۱۲ ساعت یک‌بار مصرف می‌کنند. متروماکس به‌صورت قرص، قرص طولانی رهش و به‌صورت کپسول خوراکی عرضه می‌شود. کپسول‌ها و قرص‌ها معمولاً به‌صورت یک‌بار مصرف در روز (یا به دو نوبت در یک روز تقسیم می‌شوند) یا دو تا چهار بار در روز برای حداکثر ۱۰ روز یا بیشتر مصرف می‌شوند.

چند بار در روز باید از متروماکس استفاده کنی؟

همین حالا مشاوره دارویی بگیر.

متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟

فراموشی مصرف داروی متروماکس

در صورت فراموشی مصرف دارو در یک نوبت، دوز فراموش شده را به‌محض یادآوری مصرف کنید. بااین‌حال، اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرارسیده است، دوز فراموش شده را رها کنید و برنامه دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران نوبت فراموش شده دوز اضافی را مصرف نکنید.

شربت متروماکس تا چند روز قابل استفاده است؟

مدت‌زمان توصیه شده برای نگهداری شربت متروماکس در یخچال، ۱۴ روز است و باید بعد از این مدت دارو را دور ریخت.

موارد مصرف داروی متروماکس

داروی متروماکس یک آنتی‌بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها استفاده می‌شود. این آنتی‌بیوتیک با توقف رشد باکتری‌ها و انگل‌های خاص عمل می‌کند. در کل قرص، ژل واژینال یا سوسپانسیون متروماکس برای درمان عفونت‌های دستگاه تناسلی، دستگاه گوارش، پوست، قلب، استخوان، مفاصل، ریه، خون، سیستم عصبی و سایر نواحی بدن استفاده می‌شود.

در مواردی قرص متروماکس برای درمان بیماری‌های مقاربتی یا STD (بیماری های مقاربتی چیست؟) نیز تجویز می‌شوند. قرص متروماکس با رهش طولانی‌مدت (طولانی اثر) برای درمان واژینوز باکتریایی (عفونتی که توسط انواع خاصی از باکتری‌های مضر در واژن ایجاد می‌شود) در زنان استفاده می‌شود.

علاوه بر این متروماکس برای درمان عفونت ناشی از نیش حشرات آلوده مانند درمان نیش زنبور عسل و عفونت ناشی از آن، زخم‌های پوستی، زخم بستر و زخم‌های عفونی دیگر و درمان و پیشگیری از عفونت‌های باکتریایی و انگلی نیز استفاده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین کاربردهایی که این دارو دارد، در از بین بردن باکتری‌های بی‌هوازی است که می‌توانند موجب عفونت‌های مختلفی در بدن از جمله پریتونیت باکتریایی یا آبسه لگن، تخمدان و کبد شوند.

متن انگلیسی:
Metromax is an antibiotic that is used to treat a wide variety of infections. It works by stopping the growth of certain bacteria and parasites
ترجمه متن:
متروماکس یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها استفاده می‌شود. با توقف رشد باکتری‌ها و انگل‌های خاص عمل می‌کند.

webmd

۱. قرص متروماکس برای دندان (متروماکس برای دندان درد)

یکی از موارد استفاده از این دارو برای درمان عفونت‌های دهان و لثه است. می‌توان با مصرف آن به رفع دندان درد شدید کمک کرد. داروی متروماکس برای درمان دندان درد، عفونت‌های دهان، از جمله لثه‌های آلوده و آبسه‌های دندانی و سایر موارد مشابه تجویز می‌شود.

متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟برای درمان واژینوز باکتریایی از قرص متروماکس استفاده می‌شود.

۲. قرص متروماکس برای عفونت واژن

قرص متروماکس برای درمان واژینوز باکتریایی در زنان استفاده می‌شود. علاوه بر این ممکن است این دارو برای درمان بیماری‌های التهابی لگن در زنان نیز تجویز شود. سایر عفونت‌های واژینال از جمله عفونت‌های STD مانند عفونت‌های تریکوموناس واژینال را نیز می‌توان با قرص عفونت واژن درمان کرد. هم فرم قرص متروماکس و هم فرم ژل واژینال آن ممکن است برای درمان عفونت‌های باکتریایی واژن تجویز شود.

۳. قرص متروماکس برای عفونت گلو

از داروی مترونماکس به‌صورت قرص یا شربت برای درمان برخی از گلودردهای باکتریایی استفاده می‌شود. عفونت‌های گلوی غیر استرپتوکوکی را می‌توان با قرص متروماکس یا ترکیب آن با سایر داروهای موثر درمان کرد.

۴. شربت متروماکس برای اسهال

در مواردی که عفونت روده بزرگ توسط باکتری کلستریدیوم دیفیسیل ایجاد می‌شود، برای درمان عفونت و اسهال طولانی مدت ناشی از آن از داروی متروماکس استفاده می‌شود. فرم دارویی مورد استفاده معمولاً به‌صورت سوسپانسیون است. علاوه بر این در انواع عفونت‌های انگلی از جمله اسهال خونی آمیبی یا عفونت‌های ژیاردیا نیز از متروماکس به‌عنوان درمان انتخابی استفاده می‌شود.

۵. قرص متروماکس برای کرونا

متروماکس یک آنتی‌بیوتیک است و برای درمان عفونت‌های ویروسی کاربرد ندارد. در نتیجه نمی‌توان آن را به‌عنوان درمان کرونا در نظر گرفت. با این حال در مواردی که همراه انواع سویه های کرونا یک عفونت باکتریایی یا انگلی نیز ایجاد می‌شود، مانند گلودردهای باکتریایی، ممکن است پزشک از متروماکس برای درمان عفونت استفاده کند.

۶. شربت متروماکس ۱۲۵ برای کودکان

برای درمان انواع عفونت‌های انگلی در کودکان و درمان اسهال کودکان و نوزادان از شربت متروماکس ۱۲۵ استفاده می‌شود. در برخی موارد برای درمان عفونت دندان و دندان درد کودکان نیز پزشک شربت متروماکس ۱۲۵ را تجویز می‌کند.

متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟مقدار مصرف متروماکس باید توسط پزشک معالج و بر اساس شرایط بیمار تعیین شود.

دوز مصرفی داروی متروماکس

دوز بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان توسط پزشک تعیین می‌شود. در خصوص کودکان نیز دوز مصرفی معمولاً بر اساس وزن کودک مشخص می‌شود.

متروماکس ۱۲۵ برای چی خوبه؟

برای درمان اسهال، عفونت دندان، درمان عفونت‌های انگلی و عفونت‌های معده کاربرد دارد. خصوصاً در کودکان که به دوز پایین‌تری از این دارو نیاز دارند، دوز ۱۲۵ متروماکس یا همان سوسسپانسیون متروماکس ۱۲۵ مناسب است.

قرص متروماکس ۲۵۰ برای چیست؟

در بزرگسالان دوز ۲۵۰ متروماکس برای درمان عفونت دندان، رفع دندان درد و درمان عفونت‌های گوارشی تجویز می‌شود. این دارو را باید هر هشت ساعت یک‌بار مصرف کرد.

متروماکس ۵۰۰ برای چی خوبه؟

دوز قوی‌تر متروماکس، متروماکس ۵۰۰ است که در مواردی که شدت عفونت بیشتر است از این دارو استفاده می‌شود. این دارو نیز در درمان انواع عفونت‌های باکتریایی روده، انگل‌های عامل اسهال خونی، درمان تریکوموناس واژینال و سایر عفونت‌های واژینال استفاده می‌شود.

شربت متروماکس برای چی خوبه؟

کسانی که توانایی مصرف قرص متروماکس را ندارند یا کودکان و نوزادان می‌توانند از شربت متروماکس در دوزهای مختلف برای درمان انواع عفونت‌های باکتریایی و انگلی استفاده کنند.

عوارض جانبی داروی متروماکس

این دارو در کنار تاثیرات مثبتی که در درمان عفونت‌ها دارد، ممکن است یک سری عوارض جانبی هم داشته باشد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • یبوست
  • ناراحتی معده
  • گرفتگی معده
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • طعم فلزی تیز و ناخوشایند در دهان یا حس تحریک دهان

برخی از عوارض جانبی می‌تواند جدی‌تر باشد و در صورت بروز آنها باید سریعاً به پزشک اطلاع داد. این عوارض کمتر شایع شامل موارد زیر می‌شود:

  • بی‌حسی، درد، سوزش یا گزگز در دست‌ها یا پاها
  • تشنج
  • کهیر
  • خارش
  • تاول زدن پوست
  • گرگرفتگی
  • گرفتگی بینی، تب، گلودرد یا سایر علائم عفونت
  • درد مفاصل
  • سرگیجه
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکلات هماهنگی
  • گیجی
  • تحریک
  • خشکی واژن
  • یبوست
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار دردناک
متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟

عفونت واژن داری؟ نگران عوارض متروماکس هستی؟ سوالت رو از متخصص بپرس.

موارد احتیاط و منع مصرف متروماکس

به‌صورت کلی متروماکس را اکثر بزرگسالان یا کودکان می‌توانند مصرف کنند به جز برخی شرایط خاص که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تابه‌حال به مترونیدازول یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید.
  • کسانی که مشکلات کبدی دارند.
  • افرادی که دیالیز می‌شوند.
  • کسانی که الکل مصرف می‌کنند.
  • کسانی که حساسیت پوستی دارند در خصوص مصرف ژل یا کرم متروماکس باید مراقب باشند، در برخی موارد ممکن است ژل‌های واژینال موجب خشکی واژن یا حساسیت در این ناحیه شود.
  • در زمان پریودی باید در خصوص مصرف داروهای واژینال محتاط بود.

مصرف الکل یکی از شرایطی است که می‌تواند ریسک بروز عوارض جانبی دارو را بیشتر کند و احتمال بروز حالت تهوع، استفراغ یا گرگرفتگی را افزایش دهد. از طرفی نیز در صورت مصرف هم‌زمان وارفارین با مترونیدازول خطر خونریزی در بیماران بیشتر می‌شود.

مصرف متروماکس در بارداری

داده‌های موجود مصرف متروماکس در دوران بارداری را بلامانع کرده و به نظر می‌رسد در دوران بارداری می‌توان با نظر پزشک از این دارو استفاده کرد. با این حال در صورت نیاز به مصرف طولانی‌مدت دارو یا بروز هر گونه علائم هشداردهنده باید مصرف را قطع کرد و به پزشک اطلاع داد.

مصرف متروماکس در شیردهی

در خصوص مصرف دارو در شیردهی بهتر است با پزشک مشورت کرد. با این حال تاکنون شواهدی مبنی بر بروز عوارض جدی در صورت مصرف متروماکس در شیردهی گزارش نشده و مصرف متروماکس در دوران شیردهی اشکالی ندارد.

هنگامی که متروماکس مصرف می‌شود، در مقادیر نسبتاً کم وارد شیر مادر شده و بعید است که عوارض جانبی جدی در کودک ایجاد کند، اما تعداد کمی از نوزادان اسهال داشته‌اند. متروماکس ممکن است طعم شیر را فلزی کند که خطری برای نوزاد ندارد.

تداخلات دارویی متروماکس

مصرف متروماکس ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد. داروهایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند شامل موارد زیر می‌شود:

  • وارفارین یکی از آنهاست که برای پیشگیری از لخته شدن خون تجویز می‌شود.
  • لیتیوم که در درمان برخی از بیماری‌های سلامت روان تجویز می‌شود،
  • دی سولفیرام برای ترک الکل مصرف می‌شود.
  • فنی‌توئین یا فنوباربیتون که برای درمان صرع استفاده می‌شود.
  • سیکلوسپورین که برای کاهش فعالیت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.
  • فلوئورواوراسیل یا بوسولفان برای درمان برخی از انواع سرطان استفاده می‌شود.
  • هر دارویی که به‌صورت مایع مصرف می‌کنید، درصورتی‌که حاوی الکل باشد؛ مانند شربت‌های سرفه و سرماخوردگی
  • محصولات و داروهایی که حاوی پروپیلن گلیکول هستند؛ مانند آمپرناویر که در درمان ایدز کاربرد دارد.
متروماکس چیست و برای درمان چه بیماری هایی موثر است؟سرگیجه، سردرد و حالت تهوع از عوارض مترونیدازول است.

اطلاعات دارویی متروماکس

در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دارویی متروماکس را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروعوارض جانبیتداخلات دارویی
قرص متروماکس ۲۵۰ میلی گرمسرگیجهفنی‌توئین
قرص متروماکس ۵۰۰ میلی گرمسردردمحصولات حاوی الکل مانند شربت‌های سرفه
سوسپانسیون متروماکس ۱۲۵میلی گرم/۵ میلی لیترتهوعمحصولات حاوی پروپیلن گلیکول
ژل واژینال متروماکس ۰.۷۵٪درد مفاصلسیکلوسپورین‌ها
گیجیوارفارین
تشنجدی سولفیرام
مشکل در صحبت‌کردن یا حرکت کردن
اطلاعات دارویی متروماکس

مکانیسم اثر متروماکس

این دارو بعد از مصرف به‌صورت خوراکی سریعاً جذب شده و با اتصال به میکروارگانیسم‌های عامل عفونت و تاثیر روی DNA آنها، موجب کاهش تولید پروتئین شده که نتیجه آن کند شدن قدرت عملکرد و تکثیر میکروب‌ها و در نهایت مرگ آنهاست. عملکرد این دارو از طریق توقف رشد یا کشتن میکروب‌ها و انگل‌هاست.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

مصرف بدون نسخه متروماکس می‌تواند موجب مقاومت بیشتر باکتری‌ها شود و روند درمان را پیچیده‌تر کند. در نتیجه بهتر است حتماً در صورت بروز علائمی مانند عفونت گلو، واژن یا سایر علائمی که نشان‌دهنده عفونت در بدن هستند به پزشک عمومی یا متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کرد تا در صورت نیاز داروی متروماکس برای درمان تجویز شود.

قبل از مصرف این دارو برای درمان عفونت حتما با دکتر بیماری های عفونی یا متخصص زنان مشورت کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره دارویی در دکترتو استفاده کنید. شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر عفونی آنلاین و همچنین مشاوره دکتر زنان آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ وحید موسویان بنام متهم