تورم در 30 استان شدت گرفت


تورم در 30 استان شدت گرفت

نرخ تورم ماهانه آذر در همه استان‌ها به جز سیستان و بلوچستان بالاتر از آبان بوده و شدیدترین افزایش در استان چهارمحال و بختیاری دیده شده است.

در آذر ۱۴۰۲، تورم ماهانه ۱۹ استان بالاتر از میانگین کشوری است. همچنین، تورم ماهانه ۳۰ استان نسبت به آبان ماه افزایش یافته است. بالاترین نرخ تورم نیز به نام استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه ثبت شده است.

به گزارش اکو ایران، تورم ماهانه در کل کشور طی آذر سال جاری به ۲.۹ درصد رسیده که افزایش ۰.۷ واحد درصدی نسبت به آبان را تجربه کرده است. این نرخ میانگین تورم در کل کشور است. از میان ۳۱ استان کشور، تورم ۱۹ استان بالاتر از این رقم است.

از میان این استان‌ها، بالاترین تورم ماهانه به ثبت رسیده مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه است. در مقابل، کمترین نرخ تورم ماهانه آذر سال جاری را سیستان و بلوچستان رقم زده است.

نرخ تورم ماهانه آذر در همه استان‌ها به جز سیستان و بلوچستان بالاتر از آبان بوده و شدیدترین افزایش در استان چهارمحال و بختیاری دیده شده است.

نرخ تورم در ۱۹ استان بالاتر از میانگین تورم در کل کشور

طبق تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور در آذر سال جاری به ۲.۹ درصد رسیده که ۰.۷ واحد درصد بالاتر از این نرخ در ماه آبان است. به بیان دیگر، در آذر امسال مردم برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات ۲.۹ درصد بیش‌تر از آبان هزینه کرده‌اند. این نرخ میانگین تورم ماهانه در کل کشور است و هر استان نرخ متفاوتی را به ثبت رسانده است.

از میان ۳۱ استان کشور، ۱۹ استان تورم ماهانه بالاتری نسبت به میانگین کشوری را تجربه کرده‌اند. بالاترین سطح این نرخ ۳.۸ درصد است که به نام استان‌های چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه ثبت شده است. در رتبه سوم و چهارم نیز استان‌های آذربایجان غربی و اردبیل قرار گرفته‌اند که نرخ تورم ماهانه آن‌ها به ترتیب ۳.۶ درصد و ۳.۵ درصد است.

در سوی دیگر این طیف، استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته که تورم ماهانه در آن ۱.۷ درصد و کمتر از سایر استان‌های کشور برآورد شده است. سیستان و بلوچستان تنها استانی است که در آذر سال جاری تورم ماهانه آن کمتر از ۲ درصد بوده است. پیش از آن، استان آذربایجان شرقی قرار گرفته که تورم ماهانه آن ۲.۳ درصد است.

این ارقام تنها مربوط به آذر ۱۴۰۲ است. برای این که وضعیت تورم در این استان‌ها بهتر درک شود می‌توان تورم ماهانه آذر را با این نرخ در ماه قبل، یعنی آبان، مقایسه کرد.

تورم در 30 استان شدت گرفت

افزایش سرعت رشد قیمت‌ها در ۳۰ استان

مقایسه تورم ماهانه استان‌ها در آذر ۱۴۰۲ با آبان نشان می‌دهد که این نرخ در همه استان‌ها بجز سیستان و بلوچستان افزایش یافته است. به بیان دیگر، افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در آذر امسال در ۳۰ استان با سرعت بیش‌تری نسبت به آبان ماه رخ داده است. بیش‌ترین افزایش نرخ تورم ماهانه نیز مربوط به استان چهارمحال و بختیاری است. به بیان دقیق‌تر، تورم ماهانه این استان در آذر سال جاری ۲.۱ واحد درصد بیش‌تر از آبان برآورد شده است. دومین نرخ افزایش ۱.۵ واحد درصد بوده که در استان بوشهر دیده شده است.

در مقابل، تورم ماهانه آذر هرمزگان نسبت به آبان تغییری نکرده و این نرخ در ایلام تنها ۰.۱ واحد درصد نسبت به آبان افزایش یافته است. تورم ماهانه سیستان و بلوچستان نیز نه تنها افزایش نیافته بلکه ۰.۱ واحد درصد کاهش یافته است. به بیان دیگر، سرعت افزایش تورم تنها در این استان کاهش یافته و در استان‌های دیگر شتاب بیش‌تری به خود گرفته است. باید توجه داشت که افزایش تورم به معنای سریع‌ترشدن بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش آن به معنای کندشدن سرعت افزایش قیمت‌ها است. تنها زمانی که نرخ تورم منفی می‌شود می‌توان گفت که کالا‌ها ارزان‌تر از دوره قبل شده‌اند.

تورم در 30 استان شدت گرفت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)