سردار سلیمانی چگونه جایگاه مقاومت را در منطقه تثبیت کرد؟


سردار سلیمانی چگونه جایگاه مقاومت را در منطقه تثبیت کرد؟

یحیی غدار، دبیرکل مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت در لبنان با بیان اینکه سردار سلیمانی برای تثبیت جایگاه مقاومت تلاش کرد و توانست وحدت گروه‌ها را محقق کند، گفت: مکتب سلیمانی به ما یاد داد، راه آزادی قدس محو و نابودی رژیم منحوس صهیونیستی و بیرون راندن استعمارگران از منطقه است.

سردار سلیمانی چگونه جایگاه مقاومت را در منطقه تثبیت کرد؟

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بی تردید یکی از شاخص‌ترین فرماندهان مقاومت در منطقه سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی بود که در ارتقای جایگاه مقاومت نقش برجسته‌ای ایفا کرد. محور مقاومت در یک دهه اخیر نه برای بقا، بلکه برای تحکیم و ارتقای موقعیت خود در منطقه غرب آسیا عمل کرد. امروز محور مقاومت یکی از تأثیرگذارترین بازیگران منطقه غرب آسیاست که دشمنان نیز به این موضوع اعتراف می کنند.

ارسال تسلیحات، موشک ها و مواد منفجره، دستورات گرهگشای وی در سازماندهی نیروها، مدیریت و کنترل میدان نبرد ازجمله نقش های اساسی شهید سلیمانی در عملیات های موفق گروه های فلسطینی در جنگ غزه است


یکی از موضوعات مهمی که درباره سردار شهید سلیمانی وجود دارد، نقش وی در تحکیم موقعیت مقاومت در منطقه غرب آسیاست. شهید سلیمانی به صورت میدانی در نبرد علیه دشمن تکفیری و صهیونیستی نقش آفرینی کرد. در واقع شهید سلیمانی به عنوان فرمانده برجسته مقاومت به کمک دیگر فرماندهان این محور توانستند حلقه‌های مختلف مقاومت را به هم وصل کنند و به تعبیر برایان کاتز نظریه‌پرداز نزدیک به کاخ سفید، ژئوپلتیک مقاومت را شکل دهند.


حاج قاسم سلیمانی مقاومت را به عنوان کلیت واحد و سازمانی منسجم و یکپارچه شکل داد و اعضای مقاومت نیز خود را در قالب جغرافیای ملی محدود نکردند، بلکه به عنوان مجموعه امنیت منطقه‌ای در نظر گرفتند.


به همین مناسبت و در آستانه چهارمین سالگرد شهادت حاح قاسم سلیمانی با یحیی غدار، دبیرکل مجمع جهانی حمایت از گزینه مقاومت در لبنان گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن بیان می شود.


راهبرد معاصر: فرهنگ نشئت گرفته از مبارزات سردار سلیمانی و مکتب حاج قاسم و چه تأثیری بر رزمندگان مقاومت فلسطین در غزه و مواجهه با متجاوزان صهیونیست داشته است؟

غدار: در ابتدا باید بگویم اسوه جهانی مجاهدت، شهید قدس و ژنرال مقاومت، سردار قاسم سلیمانی با خط مشی خود در زندگی به واژگانی همچون مجاهدت و شهادت رنگ و بویی دیگر داد. انگاره هایی همچون ارزش مداری، اخلاق و جوهره ناب انقلاب اسلامی ایران را می توان در مکتب امام روح‌الله الموسوی خمینی (ره) یافت که شهید سلیمانی از فرماندهان خلاق سپاه ایران آن را رهبری می کرد و به امام خامنه‌ای (مدظله العالی) ارادتی خاص داشت.


اما درباره فلسطین، سردار شهید قاسم سلیمانی با حفظ امنیت فلسطین و آموزش تسلیحاتی مبارزان فلسطینی نقش عمده ای در نحوه مبارزاتی این روزهای مجاهدان فلسطینی در غزه ایفا کرد. وی تجهیزات لازم برای حفر و تجهیز تونل ها و فناوری ساخت آن را در اختیار مبارزان فلسطینی قرار داد.


ارسال تسلیحات، موشک ها و مواد منفجره، دستورات گرهگشای وی در سازماندهی نیروها، مدیریت و کنترل میدان نبرد ازجمله نقش های اساسی شهید سلیمانی در عملیات های موفق گروه های فلسطینی در جنگ غزه است.


گروه های فلسطینی با الهام از این آموزه ها و کمک های تسلیحاتی توانستند عملیات معجزه آسای «طوفان الاقصی» را که مُهر پیروزی آنها بود، با موفقیت انجام دهند.


راهبرد معاصر: چگونه سردار سلیمانی توانست پرچم صلح و ثبات را در غرب آسیا بگستراند؟

غدار: صلح با رژیم غاصب صهیونیستی و حضور و استقرار نیروها و تجهیزات آمریکایی در اقیانوس اطلس و کشورهای عربی و اسلامی غیرممکن است. شکست استکبار، نابودی آمریکایی های مستقر در منطقه و زوال رژیم صهیونیستی تنها راه برقراری صلح و همکاری میان ملت‌های جهان است. مردم منطقه سال هاست برادرانه در کنار هم زندگی می کنند و عمر تعامل آنها از عمر رژیم غاصب صهیونیستی بیشتر است.


مکتب سلیمانی به ما یاد داد، راه آزادی قدس محو و نابودی رژیم منحوس صهیونیستی و بیرون راندن استعمارگران از منطقه است. چیزی که صلح واقعی را رقم می زند، تبعیت و درس آموزی از مکتب جهادی و حسینی سردار شهید سلیمانی و یارانش است.


راهبرد معاصر: حاج قاسم چه نقشی در در وحدت میان گروه های مقاومت در منطقه ایفا کرد؟

غدار: سردار سلیمانی در فلسطین یاور و راهنمای فلسطینیان بود و در لبنان و میان رزمندگان مقاومت پشتیبان و ساکن زیر بمباران بود. وی در عراق و سوریه نیز در صفوف مقدم بود.


مجاهدت ها، رهنمودها و شخصیت قوی و آگاه سردار سلیمانی که ذوب در ولایت و تابع منویات امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی و امام خامنه ای (حفظه الله)، رهبر انقلاب اسلامی است، نقش اساسی و محوری در اتحاد گروه ها، تشکل ها و احزاب سیاسی و نظامی داشت.

سردار سلیمانی در فلسطین یاور و راهنمای فلسطینیان بود و در لبنان و میان رزمندگان مقاومت پشتیبان و ساکن زیر بمباران بود


حاج قاسم مجاهد محور مقاومت بود که با خون خود مکتب انقلابی امام خمینی (ره) را روحی تازه بخشید و اعتلا بخش رهنمودهای امام خامنه‌ای (حفظه الله) نیز هست. سردار سلیمانی برای تثبیت جایگاه مقاومت تلاش کرد و جهد زیادی به خرج داد تا توانست وحدت گروه ها را برای افزایش توانمندی ها، سازماندهی آنها و بهره مندی از آنها در نبرد مقدس برای آزادی فلسطین، مقابله با تروریسم و نیروهای آمریکایی محقق کند.

راهبرد معاصر: قدرت فرماندهی سردار سلیمانی را در خط مقدم ناشی از چه عاملی می دانید؟

غدار: معتقدم قدرت حاج قاسم نشئت گرفته از رهبری حکیمانه و دانش گسترده وی در عرصه های جنگ و حضور در خط مقدم نبردها دوشادوش مجاهدان و رزمندگان است. وی همیشه در خط مقدم جبهه مقاومت قرار داشت و به ندرت می شد وی را در اتاق های فرماندهی یافت.


بدون تردید محور مقاومت فرماندهی تاریخی با شخصیت و جایگاهی عالی را از دست داده است و یافتن جایگزینی که همه قابلیت ها و توانایی ها را توأمان داشته باشد، بسیار دشوار است. همین ویژگی های راهبردی حاج قاسم از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون بود که مسیری واقعی و مملو از فداکاری و پیشرفت را در تمام این سال ها مقابل روی ایران اسلامی قرار داد.


قاسم سلیمانی توانست پای قول و وعده خود به رهبر انقلاب بایستد و جانفدای ایشان بود. انقلاب اسلامی به وی اعتماد کامل داشت و در عین حال توانست بدون استثنا با کل محور مقاومت و گروه های جهادی از روی اعتماد محوری قدرتمند و باصلابت ایجاد کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی