زمان واریز یارانه دی ماه 1402 با تغییرات برای این افراد


زمان واریز یارانه دی ماه 1402 با تغییرات برای این افراد

یارانه نقدی مرحله ۱۵۵ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچون ماه‌های گذشته، روز چهارشنبه، بیستم دی واریز و از ساعت ۱۲ بامداد روز پنجشنبه، بیست‌ویکم دی قابل برداشت است.

یارانه نقدی مرحله ۱۵۵ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچون ماه‌های گذشته، روز چهارشنبه، بیستم دی واریز و از ساعت ۱۲ بامداد روز پنجشنبه، بیست‌ویکم دی قابل برداشت است.

سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و سرپرستان خانوار جز دهک‌های چهارم تا نهم، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب خود درآورند. این واریزی‌ها قابل برداشت از روز پنجشنبه، بیست‌ویکم دی خواهند بود.

با این حساب خانوارهای 4 نفره دهک های اول تا سوم مبلغ 1 میلیون و 600 هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهند کرد.

تاریخ واریز کالابرگ الکترونیکی نیز به دهها تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ میلادی می‌تواند انجام شود. سامانه استعلام یارانه با کد ملی، سرپرستان خانوار را قادر می‌سازد که به اطلاعات خود درباره دهک اقتصادی خانوار و اطلاعات مرتبط با دریافت یارانه دسترسی پیدا کنند.

همچنین، سامانه حمایت معیشتی امکان مراجعه و انجام اعتراض را برای کسانی که تصور می‌کنند به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف شده یا جزو واجدین شرایط یارانه معیشتی قرار نگرفته‌اند، فراهم کرده است.

ورود به سامانه حمایت یارانه نقدی

ابتدا وارد سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به نشانی اینترنتی Hemayat.Mcls.Gov.Ir شوید. سپس بر روی گزینه ورود/ثبت نام کلیک نمایید.

در پنجره باز شده روی ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کلیک کنید تا به آدرس Https://Sso.My.Gov.Ir/Login منتقل شوید.

زمان واریز یارانه دی ماه 1402 با تغییرات برای این افراد

یارانه نقدی

یارانه نقدی / وارد کردن شماره همراه

در این صفحه (تب ورود با رمز یکبار مصرف فعال باشد) شماره همراه سرپرست خانوار و تصویر امنیتی را تکمیل نمایید و روی ارسال رمز یکبار مصرف بزنید تا کد تایید به شماره موبایل ارسال شود.

استعلام یارانه با کد ملی

استعلام یارانه با کد ملی تا حدودی امکان اطلاع شما از دهک درآمدی تان را فراهم می کند. به هر حال، در طرح جدید به افرادی که در دهک های ۱ تا ۳ قرار گرفته اند، ۴۰۰ هزار تومان و به افرادی که در دهک های ۴ تا ۹ قرار گرفته اند، ۳۰۰ هزار تومان یارانه تعلق می گیرد. کسانی هم که در دهک آخر یعنی ۱۰ ام باشند، مشمول دریافت یارانه نخواهند شد. برای استعلام یارانه با کد ملی باید به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir (http://hemayat.mcls.gov.ir/) مراجعه کنید. پس از ورود در گوشه بالا و سمت چپ این صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» قرار گرفته است. بر روی آن کلیک کرده تا وارد مراحل بعدی استعلام شوید.

برای استعلام یارانه با کد ملی در این سامانه، باید به رقم سمت راست کد ملی تان توجه کنید؛ زیرا افرادی که رقم آخر یا سمت راست کد ملی شان زوج است، در روزهای زوج امکان وارد شدن به این سامانه و استفاده از آن را دارند. اشخاصی هم که رقم سمت راست کد ملی شان فرد باشد، در روزهای فرد می توانند به این سامانه وارد شده و از آن جهت اطلاع از وضعیت یارانه شان استفاده کنند. با این روش می توانید وضعیت دهک بندی درآمدی، مشمول بودن یارانه و اطلاعات اقتصادی خانوارتان را بررسی کنید.

استعلام یارانه نقدی با شماره گویا

جهت استعلام یارانه می‌توان با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس گرفت.

استعلام یارانه نقدی با کد ussd

برای استعلام یارانه با کد ussd باید کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را در تلفن خود شمار گیری نمایید. بلافاصله پس از شماره گیری این کد، استعلام یارانه با کد ملی و سریال شناسنامه برای شما انجام گرفته و وضعیت دریافت یارانه تان مشخص می شود. این روش تنها مشمول بودن یا نبودن خانواری که کد ملی سرپرست آن وارد شده برای دریافت یارانه را مشخص می کند؛ یعنی اطلاعات دیگری در مورد دهک بندی خانوار ارائه نمی دهد و امکان اعتراض به وضعیت یارانه از طریق این روش را هم نخواهید داشت

برنامه دولت برای پرداخت یارانه نقدی در سال آینده

دولت در بودجه سال آینده با ۳ چالش یارانه‌ای روبرو است.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت برای سال آینده، تعیین تکلیف یارانه‌های نقدی و البته منابع مورد نیاز برای پرداخت این یارانه‌هاست که عمدتا از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید. اما نگاهی به لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که حتی پس از «اصلاح» این لایحه توسط دولت، جزییاتی درخصوص ارقام تشکیل‌دهنده منابع و سهم هر یک از اجزای مصارف برای تبصره ۸ لایحه بودجه سال آینده وجود ندارد. این اتفاق منجر به غیرشفاف شدن روند منابع و مصارف و «تحلیل ناپذیری» برنامه دولت برای حامل‌های انرژی و یارانه نقدی برای سال آینده، خواهد شد.

به گزارش اعتماد، بازوی پژوهشی مجلس در گزارشی تحلیلی که پیرامون تبصره ۸ لایحه بودجه سال آینده منتشر کرده، می‌گوید تصویب احکام و سقف این بخش از لایحه بدون ارایه اطلاعات تفصیلی دولت به مجلس و تفاهم در مورد منابع و مصارف این بند، از نظر کارشناسی امکان‌پذیر نیست.

تبصره ۸ لایحه بودجه چالش‌های بزرگی را نیز ایجاد کرده که بذر آن از زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد کاشته شده است: چالش اول «گره زدن مستقیم سیاست‌گذاری انرژی و درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی حوزه انرژی به سیاست‌های رفاهی و حمایتی» است که از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس منشأ مشکلات فراوانی شده است.

یارانه نقدی

چالش دوم به «عدم شمول هدفمندی در منابع عمومی دولت» برمی‌گردد که مقایسه‌پذیری و تحلیل بودجه دولت را با خطای بزرگی همراه می‌کند و چالش سوم زمانی بروز پیدا می‌کند که گردش درآمد‌ها و هزینه‌های شرکت‌های دولتی از طریق سازمان هدفمندی یارانه‌ها منجر به شکل‌گیری «خزانه‌داری دوم» در کنار خزانه‌داری کل کشور می‌شود. این در حالی است که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قیمت فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، آب و برق را بر اساس معیار‌های قیمت تمام‌شده و هزینه فرصت صادراتی اصلاح می‌کند. اگر قرار به اجرای این قانون باشد، دیگر خبری از بنزین ۱۵۰۰ تومانی یا ۳۰۰۰ تومانی نیست. اما این قانون در سال‌های اخیر اجرا نشده است و ارتباطی با فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی و سایر محصولات نفتی یا گازی ندارد.

نقاط ضعف یارانه نقدی 1403

با وجود آنکه در برنامه هفتم توسعه، محل مصرف عواید حاصل از صادرات و فروش داخلی کلیه محصولات فرعی گازی از جمله اتان، پروپان، بوتان، پنتان و گوگرد و میعانات گازی مشخص شده است، در لایحه بودجه ارایه‌شده، سهم چهل درصدی از این منابع به حساب هدفمندسازی یارانه‌ها تخصیص داده شده است که از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس این سهم باید اصلاح شود. چرا که اساسا ارتباطی با قانون هدفمندکردن یارانه‌ها ندارد و ناشی از اصلاح قیمت‌های داخلی نیست.

هم‌اکنون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیاست افزایش پوشش خانوار‌ها برای استفاده از زیرساخت کوپن الکترونیک را در دست پیگیری دارد و در این راستا مصوبه‌ای از هیات وزیران دریافت کرده است. هدف نهایی این وزارتخانه پوشش هفت دهک درآمدی در این طرح است و برای آن یارانه تشویقی ۱۲۰ هزار تومانی برای هر نفر را هم در نظر گرفته است. اما مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید با توجه به وضعیت تغذیه، گروه‌های اجتماعی دارای اولویت بیشتری نیز وجود دارند.

از طرف دیگر، موضوع حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه نیز به یک موضوع تکراری در قوانین بودجه تبدیل شده، اما عملکرد قابل توجهی نداشته است. یکی از دلایل این موضوع عدم توجه به اقتضائات اجرایی آن از جمله، تامین منابع لازم برای ارتقای دقت آزمون وسیع و پاسخگویی به اعتراضات احتمالی است.

حذفیات یارانه‌ نقدی بگیران

دولت در تبصره ۸ لایحه بودجه سال آینده به دنبال حذف یارانه خانوار‌های غیرمشمول است. اما براساس اصول قانون‌نویسی حذف یارانه خانوار‌هایی که مشمول حمایت دولت نیستند به موجب آیین‌نامه مصوب هیات وزیران باید با تعیین ملاک و معیار قانونی صورت گیرد والا شائبه مغایرت با اصل هشتادوپنجم قانون اساسی دارد و همچنین موضوع حذف دهک‌های بالای درآمدی از دریافت یارانه به یک موضوع تکراری در قوانین بودجه تبدیل شده است.

بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرده نیم درصد منابع آزادشده ناشی از حذف یارانه‌بگیران در هر سال برای تامین هزینه‌های پاسخگویی به اعتراضات، توسعه «پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان»، راه‌اندازی «پایگاه اطلاعات بهره‌مندی ایرانیان» و «پنجره واحد خدمات رفاهی» در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ منظور شود تا علاوه بر توسعه زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم، بستر‌های پاسخگویی نیز فراهم شود.

درآمد تخیلی برای یارانه نقدی

بند ب تبصره ۸ لایحه بودجه، شرکت‌های تابعه وزارت نفت را مکلف می‌کند منابع ارزی این تبصره را «بلافاصله به حساب ارزی سازمان هدفمندی نزد بانک مرکزی» واریز کرده و «به محض وصول منابع ارزی با نرخ ارز حواله سامانه نیما به ریال تبدیل شود. این حکم در قوانین بودجه دو سال اخیر نیز به تصویب رسیده بود، اما اصلا امکان اجرایی شدن ندارد! دلیل آن هم مشخص است. مشکلات تحریم کاری کرده که اصلا امکان واریز درآمد‌های ارزی شرکت‌های وزارت نفت از صادرات فرآورده به حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود ندارد.

بازوی پژوهشی مجلس می‌گوید: تنها راه‌حلی که قادر به اجرایی کردن این بند وجود دارد این است که «مدیریت حساب‌های خارج از کشور شرکت‌های تابعه وزارت نفت به بانک مرکزی منتقل شود.» که خب چنین چیزی هم نیاز به انواع و اقسام بروکراسی‌های خاص خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد غروب | 7 انشا زیبا کوتاه و بلند با موضوع غروب برای محصلین